דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צרכנות

צרכנות / קדחת הקניות של 'בלאק פריידיי' צברה לא מעט מתנגדים מסביב לעולם

מפעילי סביבה המוחים על בזבוז משאבים, דרך עובדי אמזון שנאבקים על תנאי העסקה הוגנים, ועד עסקים קטנים שקורסים מחוסר יכולת להתמודד עם ענקיות הקמעונאות | וגם, איפה קוראים לאירוע הקניות 'יום שישי הצהוב'?

בלאק פריידיי בניו יורק, ארה"ב. 2019. (AP Photo/Bebeto Matthews)
בלאק פריידיי בניו יורק, ארה"ב. 2019. (AP Photo/Bebeto Matthews)

אנשים לא חוגגים את חג ההודיה בצרפת, רוסיה ודרום אפריקה, אבל הם כן עושים קניות בבלאק-פריידיי, תופעת הקניות האמריקנית שהתפשטה ברחבי העולם בשנים האחרונות בעוצמה כזו שהיא מעוררת תגובת נגד מצדי פעילים חברתיים, פוליטיקאים ואף צרכנים.

ליד פריס, פעילים סביבתיים חסמו קניון והתגודדו בסמוך למטה ענקית הקמעונאות המקוונת אמזון כדי למחות כנגד הייצור העודף שלטענתם הורג את כוכב הלכת שלנו; עובדים במחסני אמזון בגרמניה פצחו בשביתה בדרישה לשכר גבוה יותר; מחוקקים צרפתים מעוניינים לחסום את הבלאק-פריידיי לחלוטין; ארגוני צרכנות בבריטניה ובמדינות נוספות טוענים כי סוחרים מנצלים את הבלאק-פריידיי כמותג המושך צרכנים כשלא תמיד ברור עד כמה ההנחות משמעותיות או בכלל קיימות ומבקרים אחרים אומרים כי המכירות המקוונות פוגעות בעסקים הקטנים.

קניות באינטרנט (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
קניות באינטרנט (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)

"כוכב הלכת בוער, האוקיינוסים מתים ואנחנו ממשיכים לצרוך ולכן גם לייצר, לייצר עד שנשמיד את כל הייצורים החיים? לא נבגוד בילדינו בעבור 30 אחוזי הנחה!", נכתב במניפסט שפורסם על-ידי פעילי סביבה בפריס.

המסחר הגלובלי הביא את טעמם של הצרכנים האמריקנים אל מסביב לעולם, החל בממתקי האלווין, דרך דגני בוקר ועד חמאת בוטנים – פעמים רבות גם על-חשבון מאכלים מסורתיים מקומיים. עבור פעילים רבים, הבלאק-פריידיי מסמל את התרחבות התופעה, אירוע מסחרי לחלוטין שנועד לקדם מכירות של רשתות אמריקניות לקראת חג המולד. סמל לקפיטליזם המשתולל.

בלאק פריידיי בקניון ממילא, ירושלים. 2019. (אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
בלאק פריידיי בקניון ממילא, ירושלים. 2019. (אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

בבריטניה, שם מכירות החורף הגדולות התקיימו באופן מסורתי ביום שאחרי חג המולד, רשתות רבות אימצו את הבלאק-פריידיי בהדרגה מאז 2010. מחקר שנערך על-ידי ארגון צרכנות בריטי מצא כי 61% מהמבצעים שפורסמו סביב הבלאק-פריידיי מכרו מוצרים במחירים זהים ואף יקרים יותר מהמחירים שלפני ה"חג" וגם ארגוני צרכנות במדינות אחרות מזהירים מפני התופעה.

בשנים האחרונות הבלאק-פריידי התרחב גם אל ה"סייבר-מאנדי", יום שני העוקב שכביכול מתמקד במבצעים על מוצרי אלקטרוניקה אך בפועל מהווה המשך ישיר במה שנחשב כיום כבר כ"שבוע השחור".

בצ'כיה מודעות המציגות אדם עם כובע מצחייה אדום עליו כתוב "עשו את בלאק-פריידי גדול שוב", ברפרנס מובן לנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, מייצגות את רוח המאורע ובדרום אפריקה, תורי ענק של אנשים הממתינים מול החנויות, באחת המדינות עם הפערים הכלכליים הרחבים בעולם. מאמר מערכת בעיתון הגארדיאן המקומי טען בתוקף כי אירוע המכירות רק מעשיר את הרשתות הזרות הגדולות.

חבילות אמזון מחכות למשלוח (צילום: AP Photo/Ben Margot, File)
חבילות אמזון מחכות למשלוח (צילום: AP Photo/Ben Margot, File)

התופעה הגלובלית גם נאלצה לעבור כמה התאמות תרבותיות. כך למשל במצרים, שאימצה את כל סממני החג למעט שמו שכן יום שישי נחשב ליום מקודש באיסלאם ולכן הוא ממותג כיום שישי הלבן ובחלק מהמקרים אף יום שישי הצהוב.

מקור שמו של אירוע המכירות אגב הוא בטענת הסוחרים כי ביום הזה הם עוברים מהפסדים, המסומנים באדום, לרווחים המסומנים בשחור.

עובדי אמזון בגרמניה מפגינים מול מרכז חלוקה של אמזון בבלאק פריידי במחאה על תנאי העבודה. ארכיון (צילום: Sebastian Willnow/dpa via AP)
עובדי אמזון בגרמניה מפגינים מול מרכז חלוקה של אמזון בבלאק פריידי במחאה על תנאי העבודה. ארכיון (צילום: Sebastian Willnow/dpa via AP)

טענה נוספת כנגד הבלאק-פריידי היא כי הוא פוגע בעסקים הקטנים להם אין את האמצעים לשווק את עצמם ולמכור ברשת לעומת הרשתות הגדולות ותאגידים בינלאומיים. באיטליה למשל, מבצעי החורף יכולים להתקיים רק בין ה-5 בדצמבר ל-4 בינואר, אז מותר לרשתות להוריד מחירים כדי להיפטר ממלאי השנה המסתיימת. אירועי הבלאק-פריידי עשויים להביא אותן אל מועדי המכירות המקומיים כשהצרכנים כבר רוויים מהוצאות.

ועדה בפרלמנט הצרפתי העבירה תיקון ביום שני האחרון הקורא לאסור על מכירות בלאק-פריידיי במדינה שכן הן מעודדות בזבוז משאבים וצריכה עודפת. איגוד המסחר הקמעונאי הצרפתי, המפרסם את אירועי הבלאק-פריידי במשך כל חודש נובמבר, גינה את ההתערבות מצד המחוקקים.

בלאק פריידיי בצרפת. 2019. (AP Photo/Bob Edme)
בלאק פריידיי בצרפת. 2019. (AP Photo/Bob Edme)

עשרות פעילים צרפתים חסמו את הגישה למחסני אמזון מחוץ לפריס ביום חמישי האחרון ופיזרו חציר, מקררים ישנים ומכשירי מיקרוגל על כביש הגישה למחסנים במחאה על הבזבזנות שבקדחת הצרכנות וקריאה לחזור למסחר מסורתי יותר. ביום שישי כיוונו הפעילים את מחאתם אל חנויות שהשתתפו בחגיגה תוך שהם חוסמים את הגישה אליהן ומתעמתים עם הקונים. "אנחנו צריכים להפסיק להגיד לעצמנו 'תיכף חג המולד – אני צריך לצאת לקניות', אמרה פעילה סביבתית בת 17 שהפגינה בפריס נגד אירועי חג המכירות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!