דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עובדי קבלן

אכיפת חוקי עבודה / ועדת העבודה אישרה תקנות להסמכת בודקי שכר

הבודקים יהיו אחראי על בדיקת תלושי השכר של עובדי קבלן מטעם מזמין השירות. המבקרים טוענים כי בדיקת התלושים לא מספקת תמונה מלאה של המציאות של עובדי הקבלן.

עובדת ניקיון במסדרונות משרד האוצר (צילום ארכיון: קובי גדעון / פלאש 90)
עובדת ניקיון במסדרונות משרד האוצר (צילום ארכיון: קובי גדעון / פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת אישרה אתמול (שני) תקנות להכשרה מקצועית חדשה של משרד הכלכלה והתעשייה, תחת הכותרת "בודקי שכר מוסמכים". על  בודקי השכר תוטל האחריות לבדיקת תנאי ההעסקה של עובדי הקבלן עבור מזמיני השירות.

החוק להגברת האכיפה של דיני העבודה משנת 2011 קובע כי על מזמין שירות עובדי קבלן חלה  החובה "לנקוט אמצעים סבירים, בנסיבות העניין, כדי למנוע פגיעה בזכויות עובדים של קבלן המועסקים אצלו". עוד קובע החוק כי במקרה של פגיעה בזכויות עובדי הקבלן, תעמוד למזמין השירות הגנה באם הסתמך "בתום לב על בדיקות תקופתיות שנערכו בידי בודק שכר מוסמך"  אשר העיד כי חובות המעסיק  מבוצעות על ידי הקבלן. בהמשך מעניק החוק לשר הכלכלה את הרשות להסמיך בודקי שכר ולהציג את רשימת בודקי השכר המוסמכים באתר האינטרנט של המשרד.

ועדת העבודה והרווחה קבעה כי חשבי שכר, מבקרי פנים בתחומי שכר עבודה וכן מי שלמד כלכלה, עבד כמפקח עבודה או שהוא עורך דין העוסק בדיני עבודה, יהיו רשאים לגשת לבחינות ההסמכה למקצוע החדש, אחרי שיעברו קורס הסמכה בן 150 שעות. רואי חשבון ויועצי מס יעברו קורס הכשרה מקוצר ויעמדו אף הם לבחינה. עוד קבעה הועדה כי כי במהלך תשעת החודשים הקרובים, עד שיתבצעו הכשרות ומבחנים ראשונים, יבצעו רואי חשבון בלבד את עבודת בודקי השכר.

יו"ר הועדה ח"כ אלי אלאלוף (כולנו) הביע שביעות רצון מההחלטות ואמר כי "בקרוב מאוד נרחיב את השורות ונאפשר לרבים וטובים ליטול חלק במאמץ לסייע לעובדים החלשים ביותר ולוודא כי הם אינם מנוצלים ומקבלים את מלוא הזכויות המגיעות להם".

אך יש גם מי שטוען שהעובדה שמדובר בבדיקה של תלושי השכר בלבד, לא תעניק לעובדי הקבלן את ההגנה הדרושה להם. רכזת הקואליציה להעסקה ישירה, עו"ס אורנה עמוס, הפעילה בתחום זכויות עובדי הקבלן שנים רבות, אמרה כי "הרבה מאוד מההפרות לא נמצאות בתלוש". כדוגמה להפרות שלא משתקפות בתלושי השכר, ציינה עמוס אי מתן זמני הפסקות המגיעים על פי חוק בפועל, אי יישום זכות העבודה בישיבה, או חיוב העובדים לקחת את ימי החופשות בזמנים הנוחים למעסיק בהם יש פחות עבודה. "בערך שלושה רבעים מהמציאות של עובדי הקבלן כלל לא באה לידי ביטוי בתלוש השכר" סיכמה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!