דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משרד הרווחה

מדינה בהמתנה / דרמה בוועדת הכספים: הח"כים עצרו העברות תקציביות עד למענה לנוער בסיכון ולילדים אלרגיים

מנכ"ל משרד הרווחה אביגדור קפלן: "אנחנו מקוצצים מכל עבר, ו-2020 הולכת להיות עוד יותר קשה" | חברי הוועדה דרשו מנציגי הרווחה והאוצר להציג פתרונות למחסור במקומות במעונות נעולים לנוער בסיכון, ולעצירת התקצוב עבור סייעות לילדים אלרגיים במעונות היום, והישיבה נדחתה למחר

הפגנה נגד סגירת ההוסטל לנערות בסיכון. (קרדיט כוח לעובדים)
הפגנה נגד סגירת ההוסטל לנערות בסיכון. (קרדיט כוח לעובדים)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני עצרה העברות תקציביות, חלקן חיוניות, בדרישה ממשרדי האוצר והרווחה לתת מענה למחסור במקומות למעונות נעולים לנוער בסיכון ולעצירת תקצוב סייעות לילדים אלרגיים במעונות היום. בין ההעברות שנעצרו גם העברה דחופה לצורך סיוע בשכר דירה לזכאי דיור ציבורי.

הוועדה התכנסה הבוקר (שלישי) להמשך דיון בהעברות התקציביות שעל שולחנה. לבקשת הוועדה הגיע לדיון מנכ"ל משרד הרווחה אביגדור קפלן, על מנת לתת מענה לסוגיות שעלו בדיוני הוועדה האחרונים – המחסור החמור במקומות שהייה במעונות נעולים לנערים ונערות הזקוקים לכך, וכן החלטת משרד הרווחה להפסיק את תקצוב הסייעות לילדים אלרגיים שאינם נמנים על אוכלוסיות רווחה, החל מסוף החודש. קפלן הציג כי פתרון למעונות הנועלים מצריך תקצוב להקמת 2 מוסדות חדשים, בעלות כוללת של כ-80 עד 100 מיליון ₪, לצד תקצוב תפעול משמעותי בעלות של כמיליון ₪ לחודש, לכל מעון. לאור תשובות המנכ"ל, הודיעו חלק ניכר מחברי הוועדה כי יתנגדו לאישור העברות תקציביות, כולל העברות חיוניות, על מנת להביא לפתרונות. יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, הציע לכנס דיון בשבוע הבא שיתרכז בסוגיות הללו, בהשתתפות כלל הגורמים הרלוונטיים, וציין כי ישנן העברות רווחה, דוגמת סיוע בדיור לאוכלוסיות רווחה, שתקצובן תלוי באישורן המידי. לאור ההתפתחויות יצאה ועדת הכספים להפסקה בדיון, על מנת לנסות למצוא פתרון לסוגיה, לבסוף, הוחלט על דחיית המשך הדיון למחר (ד') בבוקר, לשם גיבוש פתרון.

"אנחנו סבורים שמדובר בדברים שהם ממש פיקוח נפש, ומבקשים לבחון פתרונות לנושאים הללו", אמר יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני בפתח הדיון. ח"כ אורלי לוי אבקסיס (העבודה-גשר) הוסיפה כי "כיו"ר הוועדה לזכויות הילד קיימנו מספר ישיבות, בהן הבטיחו לנו שיש תוכניות בקנה, תוכניות ארוכות טווח, ובפועל רק הולכים אחורה. ילדים רבים הנמצאים עם צו בית משפט המורה על כניסה למסגרות אלה, נזרקים בחזרה לקהילה בלי שום כלי שיסייע להם לחזור לתלם. עובדים סוציאליים מקבלים הוראה לא להפנות להוסטלים, ואז טוענים שאין ביקוש. אם לא יינתן מענה, לא תעבור העברה תקציבית אחת, גם העברות חשובות, נשתמש בכוח הפרלמנטרי שלנו להראות לכם שזה קונצנזוס".

בישיבה אמר קפלן "אני מבקש לא לערבב בין המעונות הסגורים לבין ההוסטלים, התפוסה בהוסטלים נכון לשעה זו היא בערך 75%, בהוסטלים האלה אין המתנות, יש מקומות פנויים. הבעיה היא במעונות הנעולים. אכן יש כ-200 נערים ונערות הזקוקים להשמה במעון נעול, יש בישראל כ-9 מעונות כאלה, במשך שנים לא הוקמו חדשים. בתקופת כהונתי הרחבתי את מספר המקמות מ-260 ליותר מ-300, יתווספו בערך 50 מקומות למעונות הקיימים עד לחודש ינואר – פברואר. הקמנו ועדה שטיפלה בכל בעיית חסות הנוער, היא הייתה אמורה להגיש כבר המלצות והיא ממשיכה לעבוד גם בימים אלה כדי לעשות זאת. אנחנו יושבים עם משרד האוצר על פתרון, בודקים מצבים של נערים שיכולים כבר לשבת במוסד שאינו נעול ולפנות מקום."

קפלן הוסיף כי "לצד 50 המקומות שיתנו ההרחבות אין לי פתרון, אלא ע"י זה שיוקצה לנו תקציב ונוכל להוציא מכרז ולהקים מעונות נוספים. לי אין את הפתרון, איך ליצור מיטות יש מאין, אי אפשר להשבית תוכניות רווחה אחרות. השמיכה היא קצרה, אנחנו מקוצצים מכל עבר, ו-2020 הולכת להיות עוד יותר קשה. אלא אם כן תגיע הבנה עם האוצר להעמדת תקציב ייעודי למטרה הזו, המשרד לא מסוגל לממן הקמת מיטות חדשות".

"הפתרון מעבר להרחבות הוא שאנחנו צריכים 2 מעונות – לנערים ולנערות, 60 מיטות בכל אחד, הקמה של מעון זה בערך 40 -50 מיליון ש"ח, והעלות החודשית הינה 200 אלף ₪ כל חודש לכל קבוצה של 12 נערים או נערות".

בשנה האחרונה סגר משרד הרווחה חמישה מעונות של חסות הנוער, למרות שהיו בהם נערים ולמרות שהם נותנים מענה טיפולי שונה מהמעונות הנעולים. התפוסה במעונות, שהמנכל מתייחס אליה קשורה בהפניות של משרד הרווחה למעונות. ברגע שהמשרד מפסיק להפנות למעונות נערים ונערות התפוסה בהם לא מלאה ואז נוצר מצב שהוא כביכול לא משתלם למשרד להחזיק במעונות האלה, והמשרד מודיע על סגירה. בשבוע שעבר הודיע המשרד על סגירת הוסטל לנערים ונערות בתל אביב ורק בעקבות התערבות של העיריה ניתנה לא הארכה של שנה.

ח"כ אבי ניסנקורן (כחול לבן) אמר בדיון כי "יש 200 נערים ונערות שמסתובבים ברחובות וזה לא יכול לחכות יום אחד, זה להציל נפש אדם. שיבוא הסגן הרלוונטי באוצר יחד עם מנכ"ל משרד הרווחה ויראו איך פותרים את זה. שלא יגידו לנו יש פה בעיה, שיגידו לנו איך פותרים אותה".

מנכ"לית המועצה לשלום הילד, ורד וינדמן, הוסיפה כי "הסיפור הוא לא רק כסף, צריך לשמוע ממשרד הרווחה גם מה התוכנית. הסיפור הוא גם של כוח אדם, של מדריכים, של ילדים עם מורכבויות, לשלוח ילד למסגרת שלא מתאימה לו, זה לא פתרון לא למסגרת ולא לילד".

בעניין המטפלות לילדים אלרגיים אמר קפלן "הנושא התחיל בילדים שהציגו כי אכן יש להם אלרגיה מסכנת חיים, הוקצה תקציב לסייעת שליוותה אותם לשעתיים בזמן האוכל, זה התפשט לממדים שלא יכולנו לעמוד בזה יותר. מ-31 בדצמבר, נחיל את המימון של מטפלת רק על פעוטות שחלים בכלל אוכלוסייה בסיכון, לא נוכל להחיל זאת על אוכלוסיות שאינן רווחה. הרשויות מתנגדות לטפל בהם, ואנחנו לא מסוגלים לממן זאת. הבעיה שנוצרת היא עם ילדים שסובלים מאלרגיה ואינם בכלל אוכלוסיית רווחה, מדובר בעלות של כ-10 מיליון ₪ שנתי, את זה משרד העבודה לא יכול לתקצב".

ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) אמר בתגובה כי "אי אפשר באמצע שנה להפסיק את התקצוב לזה, שהמשמעות שלו היא סגירת המסגרת בפני הילדים הללו. ההורים האלה יצאו להפגין כי הילדים שלהם בבית, היום זה לפתחך וצריך למצוא לזה פתרון".

ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) אמר כי "מדובר ב-450 פעוטות, הסכום של 10 מיליון ₪ כדי להשאיר את הפעוטות הוא סכום פעוט, חילקנו בוועדה מיליארדי שקלים בשבועות האחרונים, לא כולם מצילים חיים וזה נושא מציל חיים".

לאור תשובות המנכ"ל, הודיעו חלק ניכר מחברי הוועדה כי יתנגדו לאישור העברות תקציביות, כולל העברות חיוניות, על מנת להביא לפתרונות. יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני הציע לכנס דיון בשבוע הבא שיתרכז בסוגיות הללו, בהשתתפות כלל הגורמים הרלוונטיים, וציין כי ישנן העברות רווחה, דוגמת סיוע בדיור לאוכלוסיות רווחה, שתקצובן תלוי באישורן המידי. הוועדה יצאה להפסקה בדיון, על מנת לנסות למצוא פתרון לסוגיה, בסיומה הוחלט כי הדיון ימשך מחר, בניסיון להגיע להסכמות עד לדיון.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!