דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
37.9°תל אביב
  • 32.3°ירושלים
  • 37.9°תל אביב
  • 36.0°חיפה
  • 34.5°אשדוד
  • 37.2°באר שבע
  • 41.0°אילת
  • 38.7°טבריה
  • 30.6°צפת
  • 38.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
זקא

ללא תמיכה / איבוד צלם אנוש: 130 קשישים נפטרו לבדם בביתם השנה, ואיש לא ידע

נתוני זק"א מצביעים על עלייה חדה בשנה האחרונה במקרים הקשים בהם קשישים בודדים נפטרו בביתם, ורק לאחר מספר ימים נמצאה גופתם | הארגון יצא בקמפיין הקורא לשכנים של זקנים עריריים, להיות ערים למצבם | ח"כ איציק שמולי הגיש שאילתה דחופה ליו"ר הכנסת

יהל פרג'

על פי נתוני זק"א, לא פחות מ-130 אנשים מבוגרים שנפטרו משלל סיבות בביתם, טופלו על ידי מתנדבי הארגון רק לאחר שהשכנים התריעו על ריח של ריקבון העולם מדירתם. מתנדבי הארגון, הפועלים בכלל החלקים של החברה הישראלית בנקודת הקצה של החיים על מנת להביא אדם שסיים את חייו לקבר, מצביעים על עלייה חדה במקרים מהסוג הזה בשנה האחרונה.

באזור הדרום/נגב היו מעל 30 אירועים, כשבאר שבע מובילה, במחוז צפון פחות מ-25 מקרי ריקבון כשהמובילה היא חיפה, במחוז ירושלים כ-15 אירועים, במחוז גוש דן כ-15 אירועים כשהמובילה היא תל אביב. בשפלה ובשרון כ-50 אירועים, כשהמנדבים מדווחים שבעיר פתח תקווה האירועים אותם הם מדירים כקשים ביותר. במחוז שי אירוע אחד בעיר אריאל.

מתנדבי זק"א בדרכם לטיפול במתים (באדיבות זק״א)
מתנדבי זק"א בדרכם לטיפול במתים (באדיבות זק״א)

בעקבות הנתונים, הגיש חבר הכנסת איציק שמולי (העבודה-גשר) שאילתה דחופה ליו"ר הכנסת ולשר העבודה הרווחה והשירותים החברתיים בנושא. ״מאות אלפי קשישים בישראל נאלצים לחיות בבדידות ועכשיו גם למות בבדידות, בשקיפות, בלי שאף אחד רואה אותם, גם לא המדינה. בכוונתי להלחם בתופעה הזו בכל כלי אפשרי, בין היתר באמצעות הקמת מסגרות מתאימות״, מסר חבר הכנסת.

"איבוד צלם אנוש ממש"

הסיפורים האלו קשים מאוד. מדובר בקשישים, עריריים, גלמודים, ניצולי שואה, אנשים שחיים לבד או אוכלוסיות מוגבלות לרוב אין להם משפחה או משפחה שלא בקשר איתם או רחוקים מהם, נמסר מדוברות זק"א. מתנדבי הארגון מוצאים אותם "במצב שפלותי ביותר, כאמור איבוד צלם אנוש ממש. פשוט ששוכחים אותם בבית ואף אחד לא מתעניין בהם ביום יום, האם הם חיים או צריכים סיוע כלשהוא."

בארגון לא מסתפקים בטיפול, ומתגייסים לקמפיין הקורא לציבור להיות ערים לשכנים העריריים הנמצאים בקרבת ביתם, תחת הכותרת "שכן שים לב אם אני חסר". "אנחנו נמצאים כבר כמעט בשנת 2020 ואנחנו צריכים לדעת לחיות אחד עם השני ולא אחד ליד השני בטוח שעם זה נוכל למנוע את האסון הבא", אומרים בארגון.

 

"זה יכול להיות השכן או השכנה של כל אחד מאתנו, ואיש מאתנו לא מתעניין בשלומם במשך תקופה ארוכה. לא פעם, בשל חוסר תשומת לב. אין מי שידאג לשלומם במקרה של סכנת חיים או חלילה במקרה של מוות, אז גופת המנוח נותרת עזובה בדירה עד כדי מצב של ריקבון מתקדם.

לא תמיד השכן הבודד שהתמוטט יכול להזעיק עזרה, אך אם נעקוב אחריו ונתעניין בשלומו, אנחנו נוכל להזעיק עזרה בעוד מועד ופשוט להציל חיים ! וגם חלילה במקרה של מוות, נוכל לדאוג להביא את גופת הנפטר לקבר ישראל בהקדם האפשרי, לפני אובדן צלם אנוש.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!