דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
37.9°תל אביב
  • 32.3°ירושלים
  • 37.9°תל אביב
  • 36.0°חיפה
  • 34.5°אשדוד
  • 37.2°באר שבע
  • 41.0°אילת
  • 38.7°טבריה
  • 30.6°צפת
  • 38.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
העלאת קצבאות הנכים

ממשיכים להיאבק / המתווה להעלאת קצבאות הנכים טרם הוצג ובכנסת ייערך מפגש חירום

ח״כ אילן גילאון: "בחסות פלונטר פוליטי הממשלה רוצה שוב לחמוק מההתחייבויות שלה עצמה כלפי ציבור הנכים" | ח״כ מיכאל מלכיאלי: "אסור להשלים עם מצב בו האוכלוסייה המוחלשת תיהפך לחצר האחורית של מדינת ישראל"

ח"כ אילן גילאון בהפגנת נכים בתל אביב (צילום ארכיון: דובר אילן גילאון)
ח"כ אילן גילאון בהפגנת נכים בתל אביב (צילום ארכיון: דובר אילן גילאון)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

מפגש חירום בכנסת ביום שלישי הקרוב בהובלת חברי הכנסת אילן גילאון, קארין אלהרר ומיכאל מלכיאלי. הרקע: המתווה לאישור הפעימות השלישית והרביעית לתוספת קצבאות הנכות טרם הוצג. על פי החוק, המתווה אמור להיות מאושר עד סוף דצמבר 2019. במקביל יפגינו ארגוני הנכים מחוץ לכנסת.

הפגנת הנכים מחוץ לקניון עזריאלי בתל אביב. 31 באוקטובר 2019. (קרדיט: טל כרמון)
הפגנת הנכים מחוץ לקניון עזריאלי בתל אביב. 31 באוקטובר 2019. (קרדיט: טל כרמון)

ח״כ אילן גילאון מהמחנה הדמוקרטי טוען כי לאור העובדה שהמתווה להעלאת הפעימות לא הוצג כבר אין כמעט סיכוי לאישור תוספת הקצבאות במסגרת הזמן שהוגדר בחוק. "החשש כבר אינו חשש, הוא כבר כמעט עובדה מוגמרת. בחסות פלונטר פוליטי הממשלה רוצה שוב לחמוק מההתחייבויות שלה עצמה כלפי ציבור הנכים. הדרישה לפעימה נוספת ב-2020 לא היתה המלצה, אלא דרישה של כל הבית הזה". לדבריו הנכים |לא מבקשים חמלה ולא רחמים אלא דורשים בסך הכל את מה שקבוע בחוק. לציבור מגיע לקבל תשובות ברורות, ומגיע לו הזכות לחיים בכבוד. לא ניתן לממשלה ולאוצר לחמוק מאחריותם".

בחוק להעלאת קצבאות הנכות לא הוגדר באופן מפורש איך יראו הפעימות הנוספות לשנים 2020 ו-2021, אך הוגדר שתתכנס ועדה בין משרדית שתחליט על גובה ואופן חלוקת המשך הפעימות. ארגוני הנכים מתריעים כבר מספר חודשים על כך שקצבת הנכות לא תתעדכן כפי שהיא אמורה בגלל המצב הפוליטי. החוק שאושר בתחילת 2018 לא קבע מועד מחייב ליתר הפעימות ולהיקפן, והזכיר רק את היעד הסופי –  העלאת הקצבאות לרמה של לפחות 3,700 שקלים – כיעד רצוי שעל שרי האוצר והרווחה "לבחון" את הדרכים ליישומו.

לפי לשון החוק, "שר העבודה והרווחה ושר האוצר יבחנו את הגדלת שיעור קצבאות הנכות באופן מדורג בשנת 2020 ובשנת 2021, נוסף על הגדלת הקצבאות לפי תיקון מס' 200 (התיקון המעגן את הפעימה הראשונה – ט.כ) ובכלל זה את המקורות התקציביים הנדרשים לכך, ויגישו את המלצותיהם בעניין לאישור הממשלה, כך שסך העלות בשנת 2021 של העלאת קצבאות הנכות יהיה 341.4 מיליארד שקלים חדשים, ובלבד שהקצבה החודשית המלאה… לא תפחת מ־3,700 שקלים". את ההמלצות הללו על השרים להגיש לממשלה עד סוף שנת 2019, ולאחר אישורן בממשלה הם יהיו רשאים לעגן אותן בתקנות, שיאושרו בוועדת העבודה והרווחה. היעדר כנסת יציבה והבחירות המתקרבות מקשות עוד יותר על מימוש החוק.

ח״כ קארין אלהרר (כחול-לבן) התייחסה לדברים ואמרה כי "בחסות הסערות הפוליטיות, ממשלת המעבר מנסה לעשות מחטף ולהימנע מהעלאת קצבאות הנכות". גם ח״כ מיכאל מלכיאלי מש״ס אמר "את חשיבותו של נושא כאוב זה ניתן ללמוד מכך שהצעת החוק עברה 'פה אחד' – ברוב מוחץ – וללא מתנגדים", והוסיף כי "אסור להשלים עם מצב בו האוכלוסייה המוחלשת תיהפך לחצר האחורית של מדינת ישראל. עם קצת רצון טוב והבנה בסיסית ניתן לפתור זאת באופן מידי. מטרת הכנס וההשתתפות בו לומר ולהבהיר כי אנו נהיה כאן לוודא שזה קורה!".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!