דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צרפת

אירופה / מיליוני צרפתים שבתו והפגינו, הממשלה לא נסוגה מקיצוץ הפנסיה

העובדים מוחים על כוונתו של נשיא המדינה, עמנואל מקרון, לערוך רפורמה בפנסיה שתחייב אותם לעבוד עד גיל מאוחר יותר או לוותר על חלק מן הפנסיה | "כבר הרבה זמן שלא יצאתי למחות, אבל הפעם זה כאב ראש גדול. לא נותר לנו מה להפסיד"

הפגנת עובדים בנמל מרסיי, במהלך שביתה כללית במחאה על מדיניות שמנסה לקדם נשיא צרפת מקרון. 5 בדצמבר 2019 (AP Photo/Daniel Cole)
הפגנת עובדים בנמל מרסיי, במהלך שביתה כללית במחאה על מדיניות שמנסה לקדם נשיא צרפת מקרון. 5 בדצמבר 2019 (AP Photo/Daniel Cole)
אוריאל לוי

ממשלת צרפת הגיבה לגל המחאות והשביתות שנפתח בימים האחרונים בהצהרה שאין בכוונתה לסגת מהתכנית לקיצוץ בפנסיות. אתמול (שישי) נכנסה צרפת ליום השני של שביתת ענק בענפי החינוך, התחבורה, התקשורת, הביטחון, שדות התעופה, הרפואה והמשפט. מיליוני עובדים פתחו בשביתה כתגובה לניסיונו של נשיא המדינה, עמנואל מקרון, לשנות את חוקי הפנסיה ולאלץ עובדים לפרוש בגיל מאוחר יותר, או להפחית את תשלומי הפנסיה שלהם.

לפי גורמים רשמיים, כמיליון עובדים הפגינו אתמול ברחבי המדינה כמחאה נגד הרפורמה שמקרון מנסה להעביר. השביתה כוללת מגזרים רבים במדינה: מערכת החינוך, חברת התעופה AIR FRANCE ורשות התעופה הארצית, 90% מה-TGV ׁ(הרכבות המהירות), 14 מתוך 16 קווי המטרו של פריז, ו-70% מהרכבות הפרבריות (SNCF).

הפגנת עובדים בטולוז, במהלך שביתה כללית במחאה על מדיניות שמנסה לקדם נשיא צרפת מקרון. 5 בדצמבר 2019 (Photo by Alain Pitton/NurPhoto via Getty Images)
הפגנת עובדים בטולוז, במהלך שביתה כללית במחאה על מדיניות שמנסה לקדם נשיא צרפת מקרון. 5 בדצמבר 2019 (Photo by Alain Pitton/NurPhoto via Getty Images)

חברות הרכבות "יורוסטר" ו"ת'לייס" ביטלו לפחות מחצית מהנסיעות בין פריז ללונדון ובריסל. שירותי התעופה האזרחית ביקשו מחברות התעופה לבטל כ-20% מהטיסות בשל השפעות השביתה. 30% מהטיסות הפנימיות אכן בוטלו. עסקים רבים בלב הערים נסגרו מהחשש שיפגעו כתוצאה מהשביתה. בתי החולים פועלים במתכונת מצומצמת. האיגודים המקצועיים הצליחו להשבית 7 מבין 8 חברות הדלק הגדולות בצרפת. מרבית העיתונים היומיים הגדולים לא הודפסו בגלל שביתות של עובדי הדפוס. האיגודים המקצועיים בצרפת איימו אתמול כי השביתה לא תופסק עד שהרפורמה בפנסיות תבוטל.

עמנואל, מורה בתיכון בפריז בן 38 אמר לכתבת LOB'S: "כבר הרבה זמן שלא יצאתי למחות, אבל הפעם זה כאב ראש גדול. לא נותר לנו מה להפסיד. חישבתי כמה כסף יישאר לי אחרי הרפורמה הזו וגיליתי שיהיה לי רק 1,700 יורו בחודש ורק בגיל 67, וזה לעומת 2,000 יורו בחודש בתנאים הנוכחיים".

בהפגנת ענק שנערכה אתמול בפריז, השתתפו לפחות 250,000 מפגינים, רובם שמרו על רוח מחאה צרפתית שלווה: שרו שירים, שתו יין וצעדו בשיירות עם תופים וכלי נגינה. אולם, קומץ מהמפגינים עשו זאת בעזרת אמצעים בלתי חוקיים כמו רימוני עשן ואף השליכו חפצים על שוטרים. בהפגנה נעצרו 70 בני אדם ועשרות נפצעו, ביניהם שלושה עיתונאים. משרד הפנים הצרפתי דיווח אתמול על 806,000 מפגינים ביותר מ-70 ערים. ארגון העובדים CGT טען כי מספר המפגינים היה למעלה ממיליון וחצי, כך לפי נתונים שאסף מאנשיו שהשתתפו בהפגנות ברחבי המדינה.

תחנת רכבת בפריז סגורה במהלך שביתה כללית במחאה על מדיניות שמנסה לקדם נשיא צרפת מקרון. 5 בדצמבר 2019 (AP Photo/Michel Euler)
תחנת רכבת בפריז סגורה במהלך שביתה כללית במחאה על מדיניות שמנסה לקדם נשיא צרפת מקרון. 5 בדצמבר 2019 (AP Photo/Michel Euler)

סילבי, טכנאית עובדת מדינה בת 52 האוחזת בדגל צרפת בידה אמרה לכתבת LOB'S: "אין לנו כבר מה להפסיד". עוד הוסיפה "שבוע עבודה של 50 שעות זה דבר מתיש. אני לא רואה את עצמי ממשיכה ככה עד גיל 65. כעת אני יכולה להסתמך על פנסיה של 1,500 יורו אבל אם הרפורמה תעבור, איך אוכל לשלם את דמי השכירות?"

עניין הפנסיה בצרפת עורר בעבר שביתות כלליות ומאבקים חברתיים אדירים. בשנת 1995 ביקש הנשיא פרנסואה מיטראן לערוך רפורמה כללית בפנסיה, מה שהוביל לשביתה כללית של שלושה שבועות בה המדינה כולה הייתה מושבתת. מטראן נאלץ לוותר על עיקרי הרפורמה שלו והסתפק בשינויים מזעריים. לאחר מכן ב-2013 הנשיא ניקולא סרקוזי ערך רפורמה בפנסיה שכללה את העלאת גיל הפרישה וקיצוץ התשלומים. הוא עשה זאת לאחר שביתת ענק של כ-2 מיליון עובדים והפגנות בכל רחבי המדינה בהמלך שהפך אותו לאחד הנשיאים השנואים ביותר של הרפובליקה. אחד הצעדים הראשונים של הנשיא הקודם, פרנסואה הולנד, לאחר שנבחר היה ביטולה של הרפורמה בפנסיה שהוביל סרקוזי. צרפת היא אחת המדינות עם חוקי הפנסיה הרווחתיים ביותר בעולם כאשר גיל הפרישה הממוצע הוא 61.5. הפנסיה הממוצעת בצרפת עומדת על 1,422 אירו (5,467 ש"ח).

הפנסיה הממשלתית אותה מנסה מקרון לשנות היא מערכת רווחתית מורכבת עם 42 מסלולים שונים המתחשבים במצב הכלכלי והמשפחתי של העובד. הרפורמה של מקרון נועדה לאחד את מערכת הפנסיה ולקבוע 2 גילאי פרישה קבועים – אחד לנשים והשני לגברים, כאשר מי שיבקש לפרוש מוקדם יותר יאלץ לוותר על חלק מהתשלומים. לדברי הנשיא מקרון, המערכת אינה הוגנת והיא יקרה מדי. פרשנים פוליטים בצרפת מעריכים כי הרפורמה בפנסיות תקבע את הטון בחלקה השני של הקדנציה שלו, לקראת רפורמות קשות נוספות שהוא מתכנן.

קנאים לזכויות – תומכים במאבקים

לפי אחד הסקרים שנערכו לאחרונה במדינה, 69% מהציבור תומכים בשביתה, בעיקר בקרב בני 18 עד 34. לפני כחודש ציינו בצרפת שנה למחאת 'האפודים הצהובים' שהחלה כנגד רפורמה במחירי הדלק שערך הנשיא מקרון ונמשכה מאז מדי יום שבת בעשרות הערים הגדולות במדינה. פעילי 'האפודים הצהובים' חברו לאיגודים המקצועיים במחאה הנוכחית, בחיבור רחב כפי שהיה במחאה הגדולה של אביב 2016 שכונתה 'לילה בעמידה'.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!