דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

היסטוריה ספורטיבית / קנדה: פסל ייבנה בדמותה של מנון רויהום שפרצה את הדרך לנשים בהוקי קרח

רויהום עשתה היסטוריה פעם אחר פעם כשהתקבלה כאשה ראשונה בין גברים בליגות ההוקי קרח השונות ואף שיחקה ב-NHL, ליגת ההוקי הבכירה בעולם | וכיום? רויהום מאמנת קבוצת ילדות שהייתה הראשונה להתקבל לטורניר רק של בנים

שוערת הוקי הקרח הקנדית מנון רויהום במהלך שירת ההמנון בתחילת משחקה הראשון בליגת ה-NHL, ספטמבר 1992 (AP Photo/Chris O’Meara)
שוערת הוקי הקרח הקנדית מנון רויהום במהלך שירת ההמנון בתחילת משחקה הראשון בליגת ה-NHL, ספטמבר 1992 (AP Photo/Chris O’Meara)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

שוערת ההוקי קרח הקנדית מנון רויהום (Manon Rheaume) היא דמות יוצאת דופן בספורט העולמי. בסוף שנות ה-80 וה-90 הצליחה לשבור אינספור מחסומים ובסופו של דבר הפכה להיות האישה הראשונה שחותמת על חוזה בקבוצה מליגת ההוקי קרח הטובה בעולם. השבוע נחשף כי בשל הישגיה יוצאי הדופן ייבנה פסל בדמותה בכניסה למתחם הספורט בעיר קוויבק סיטי שבקנדה.

רק ארבע שחקניות נבחרת ההוקי קרח לנשים של קנדה היום ובעבר, שיחקו בליגות גברים מקצועניות וחצי מקצועניות ורויהום הייתה הראשונה. בשנת 92 חתמה על הסכם עם קבוצת טמפה ביי מליגת ה-NHL, אך שותפה רק בשני משחקי הכנה לעונה. לאחר מכן עברה לשחק במגוון קבוצות בליגות הוקי הנמוכות יותר ושיחקה במשך שבע עונות בקבוצות של גברים.

שוערת נבחרת קנדה שאנון סבדוש שיחקה שלוש עונות בקבוצת קולומבוס קוטון-מאוט'ס מליגת ה-SPHL, שנתיים מתוכן כשוערת הבכירה ועוד עונה בפיאוריה ראיברמן. גם שוערת העבר דניאל דיוב ששיחקה בקבוצת הגברים לונג ביץ' אייס דוגס מליגת ה-WCHL ושחקנית השדה היילי וויקנהיסר שיחקה בליגה השנייה בפינלנד והשלישית בשבדיה.

רויהום נולדה במחוז קוויבק בשנת 72. מגיל צעיר התאהבה במשחק הפופולרי בקנדה, ההוקי קרח. בגיל 12 עשתה היסטוריה, בפעם הראשונה שלה, כשהפכה לילדה הראשונה בצפון אמריקה שמשחקת בקבוצת בנים ועשה זאת במסגרת אחת הליגות הטובות לנוער, הליגה שגדלו בה אינספור אגדות הוקי קרח גברים, "טורניר פיי-וויי" של קוויבק. משם עברה לשחק בליגת הנוער של קוויבק סיטי שנחשבת לאחת מליגות הנוער הטובות בקנדה ובעונת 92, כשהיא בת 20 בלבד, זכתה רויהום לעשות שוב היסטוריה שאף ספורטאית לא הצליחה לשחזר מאז, לחתום ולשחק שני משחקי אימון בקבוצת גברים מקצוענית ב-NHL.

שנת 92 הייתה שנה נהדרת בשביל רויהום הצעירה שנבחרה לראשונה לנבחרת קנדה הבוגרת והייתה השוערת הראשונה של הנבחרת באליפות העולם שנערכה בחודש אפריל בפינלנד. קנדה זכתה בפעם השניה באליפות העולם עם ניצחון מוחץ בגמר על היריבה המרכזית מאז ועד היום, נבחרת ארה"ב ורויהום בת ה-20 הייתה אחת השחקניות המצטיינות במדי הנבחרת.

לאחר הטורניר המוצלח זכתה לקבל הצעה חלומית להיבחן במדי קבוצת NHL טמפה ביי לייטנינג. זאת הייתה הצעה יוצאת דופן ובמהלכה זכתה כאמור לשחק בשני משחקי אימון בעונת 92-93. את הבכורה ההיסטורית שלה במדי טמפה ביי עשתה מול סיינט לואיס בלוז ב-24 בספטמבר 92.

בשנת 92 הוקמה קבוצה חדשה בליגת ה-NHL, הטמפה ביי לייטנינג. הקבוצה החדשה חיפשה לעצמה שחקנים צעירים איכותיים מליגות הנוער השונות בצפון אמריקה. פיל אספוסיטו, הג'נרל מנג'ר של טמפה ביי, נסע לראות מספר משחקים בליגת הנוער של קוויבק וראה את רויהום משחקת. הוא חשב לעצמו שהשוער נראה קצת נמוך, אך אהב את התצוגה שלו באותו המשחק וחשב שיש לו פוטנציאל מעניין.

אספוסיטו החליט להזמין את השוער הצעיר למחנה האימונים של הקבוצה, מה שהוא לא ראה זה מאחורי הקסדה הסתתרה לה אישה צעירה. הג'נרל מנג'ר שהתרשם מיכולתה, החליט בכל זאת להזמין אותה למחנה האימונים. במהלכו רויהום הציגה יכולת טובה וסיימה את המחנה עם ממוצע ההצלות השלישי בטיבו בין השוערים הרבים שנבחנו. לאחר שהתרשם מיכולותיה על הקרח החליט אספוסיטו להחתים אותה למשחק אימון אחד.

בראיון לאתר הספורט הקנדי "sportsnet" משחזרת רויהום את החוויה יוצאת הדופן ומסבירה שכדי לעלות לרגע ההיסטורי כמה שיותר רגועה, סיפרה לעצמה שזהו רק עוד משחק הוקי קרח רגיל ושאין מה להתרגש או להילחץ ממנו. אך ברגע שהדיסקית נזרקה והמשחק החל, הלב שלה החל לפעול כל כך חזק, עם תחושה שעוד שניה הוא פורץ את בית החזה ויוצא החוצה.

"הם החלו מיד עם מהלך התקפי לעבר השער", נזכרת רויהום וצוחקת. "חשבתי לעצמי, אוקי אני הולכת לספוג כבר בתחילת המשחק. אך בדיעבד זה היה מעולה, כי העצירה שלי הכניסה אותי בצורה טובה יותר למשחק". במשחק הבכורה שלה שיחקה במשך רבע אחד וספגה שני שערים מתוך תשעה נסיונות לשער. בעונה לאחר מכן זומנה למשחק אימון נוסף הפעם מול הבוסטון ברוינס.

משחק האימון בו השתתפה משך תשומת לב תקשורתית וניסה לגייס את תושבי פלורידה לתמוך בקבוצת ההוקי קרח החדשה. לרויהום זה לא באמת שינה שום דבר, עד היום לא אכפת לה למה היא קיבלה את ההזדמנות לשחק פעמיים במדי קבוצת NHL. "לא היה אכפת לי למה הוזמנתי. כשהייתי צעירה כל כך, הרבה אנשים ניסו למנוע ממני לשחק ברמות הגבוהות, רק בגלל שאני נערה. אז אם הם היו אומרים לי 'כן זה בגלל שאת נערה', הייתי מרגישה שזאת ההזדמנות שלי ועדיין הייתי צריכה להוכיח שאני ראויה לה בהופעה שלי על הקרח".

רויהום הייתה הרבה יותר מטריק שיווקי. היא הייתה הדבר האמיתי. היא לא קבלה את ההזדמנות שלה כי הייתה רק נערה, אלא שחקנית הוקי קרח יוצאת דופן. לאחר המשחק הראשון, רויהום המשיכה לשחק בליגות המקצועניות ברמות הנמוכות יותר לגברים, כאישה יחידה והצליחה לפרוץ את הדרך לשחקניות שיבואו בעקבותיה.

את סגירת המעגל האישית שלה היא עשה לפני שנה, כשהפכה למאמנת של קבוצת הילדות הראשונה שמשתתפת בטורניר "פיי-וויי" היוקרתי. ביכולתה הגבוהה כשוערת, שמגיל צעיר נאבקה על הזכות לשחק עם הבנים/נערים/גברים, הוכיחה רויהום כי היא ראויה לכתוב מחדש את ההיסטוריה הבין מגדרית בספורט הקבוצתי המקצועני בצפון אמריקה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!