דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הכרמלית

עובדי הכרמלית / אחרי שמונה שנים של מאבק: הסכם קיבוצי ראשון לעובדי הכרמלית בחיפה

מאז שהתאגדו 14 עובדי הרכבת התחתית הוותיקה בהסתדרות החל מו"מ ארוך במיוחד, שעוכב על ידי משרד האוצר ועקב שריפה שעצרה את הפעילות | ההסכם שנחתם משפר את שכר העובדים ומעגן את תנאי העסקתם | יו"ר הוועד ירון סימונוב: "מקווה שההסכם יהווה סנונית ראשונה להסכמים לכל עובדי התאגידים העירוניים"

הכרמלית. ארכיון. (צילום: יעקב נחומי/פלאש90)
הכרמלית. ארכיון. (צילום: יעקב נחומי/פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

לאחר שמונה שנות מאבק, שריפה שהשביתה את החברה ועיכובים אינסופיים מצד משרד האוצר, נחתם היום (ראשון) הסכם קיבוצי ראשון לעובדי הכרמלית  – הרכבת התחתית הוותיקה של חיפה. ההסכם, שאושר ע"י הממונה על השכר במשרד האוצר, כולל שיפור בשכר העובדים, מתן ימי חופשה וימי בחירה כמו לעובדי עיריית חיפה ועיגון תנאי העבודה הקיימים. חתימתו עשויה להוות בשורה גם לעובדי תאגידים עירוניים אחרים בעיר, שעובדיהם סובלים מנחיתות מובנית לעומת עובדי עירייה ישירים.

14 העובדים בכרמלית, שהיא חברה-בת של עיריית חיפה, התאגדו בהסתדרות כבר בשנת 2011 והחלו במו"מ להסכם קיבוצי ראשון שארך שנים ארוכות. במהלך המו"מ נקטו העובדים עיצומים, עקב עיכובים במו"מ מצד עיריית חיפה, שלטענתם היו קשורים בהוראות הממונה על השכר באוצר. בינואר 2017 הגיעו העובדים וההנהלה להבנות לקראת חתימת הסכם, אך שריפה שפרצה בכרמלית בפברואר 2017 עצרה לחלוטין את פעילותה למשך מעל שנה וחצי, וההנהלה עיכבה את חתימת ההסכם עד לחזרתה לפעילות. בתקופה בה הושבתה פעילות הכרמלית הוצבו העובדים באופן זמני במשרות אחרות בשירות עיריית חיפה, תוך פגיעה בשכרם. רק לאחר פתיחתה מחדש של הכרמלית באוקטובר 2018 הועבר ההסכם לממונה על השכר באוצר, שלו הסמכות לאשרר הסכמים קיבוציים בגופים ציבוריים.

הדיונים באוצר לא היו משוכה קלה, כאשר גם בהסתדרות וגם בוועד העובדים לא הבינו מדוע משרד שאחראי על הסכמים הנוגעים לעשרות אלפי עובדים מתעקש לערוך כשלושים פגישות לדיון על הסכם קיבוצי ל-14 עובדים בלבד, שלוש מתוכן בנוכחות יו"ר איגוד התחבורה בהסתדרות אבי אדרי וסגן הממונה על השכר באוצר דיאא אסדי. העיכובים הובילו לעיצומים של כחודש. במאי האחרון הושגו לראשונה הבנות עקרוניות עם הממונה על השכר ועתה, שנה מאז הגשתו לממונה, ההסכם נחתם. אישור ההסכם הסופי מותנה באישורו בדירקטוריון הכרמלית.

ירון סימונוב, יו"ר ועד העובדים אמר עם חתימת ההסכם כי "לאחר שמונה שנים של משא ומתן ארוך וקשה, לאחר שעברנו ניסיון הפרטה לכרמלית וכן עברנו לדאבוננו שריפה, חתמנו היום על הסכם קיבוצי. אני רוצה להודות לעובדי הכרמלית, לאיגוד התחבורה בהסתדרות ולכל האנשים הטובים שתמכו בנו לאורך הדרך הארוכה. אני מקווה שההסכם הזה יהווה סנונית ראשונה להסכמים לכל עובדי התאגידים העירוניים בחיפה ובכל הארץ. תודה לכולם".

אבי אדרי, יו"ר ארגון עובדי התחבורה בהסתדרות מסר כי "סוף סוף לאחר שמונה שנים לאחר שהחל המו"מ הבאנו הסכם קיבוצי מצויין לקבוצת עובדים איכותית שמסיעה מיליון נוסעים בשנה". בשנים האחרונות מספר הנוסעים בכרמלית נמצא בעליה, לא מעט בזכות השינוי במשרד התחבורה שאפשר לשלם על הנסיעה בה באמצעות כרטיסי הרב-קו.

מהנהלת הכרמלית נמסר שהיא מברכת על השגת ההסכם הקיבוצי.

מהלך תקדימי?

עיריות רבות נוהגות שלא לחתום על הסכמים קיבוציים לגבי עובדי התאגידים העירוניים, שאינם עובדי עירייה ישירים. לעיתים, מדובר בסיבה מרכזית להקמת תאגידים עירוניים מלכתחילה. לכן, קבוצות עובדים אלו סובלות מנחיתות מובנית בנושאי התארגנות והסכמים קיבוציים. השגת ההסכם בכרמלית עשויה להיות בשורה לעובדי תאגידים עירוניים אחרים בחיפה, שברובם לא נחתמו הסכמים קיבוציים, וברשויות מקומיות אחרות. גם הסתדרות המעו"ף, שבה מאוגדים עובדי הרשויות המקומיות, הקימה לאחרונה חטיבה חדשה לעובדי התאגידים העירוניים ברשויות השונות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!