דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חיפה

חינוך / "לא נוכל יותר ללמוד בחיפה, כי ראשת העיר טוענת שחיפה היא לחיפאים"

לאחר עשרות שנים בהן חלק מילדי הדרוזים בכרמל למדו בבתי הספר בחיפה, התבשרו עשרות הורים כי ילדיהם לא ימשיכו ללמוד בעיר | רפיק חלבי, ראש מועצת דלית אל-כרמל: "החלטה לא הגיונית ולא מידתית שתפגע ביחסים" | העירייה: "ילדי העיר חיפה בעדיפות ראשונה"

כרמל ודניאל כיוף. (מימין  לשמאל) (באדיבות המראויינים)
כרמל ודניאל כיוף. (מימין לשמאל) (באדיבות המראויינים)
דוד טברסקי

עשרות בנות ובני נוער, תושבי הכפרים הדרוזים עספיא ודלית אל-כרמל, הלומדים בחיפה הסמוכה, ימצאו עצמם ללא בבית ספר ללמוד בו בשנה הבאה. המהלך הוא תוצאה של החלטת ראש העיר, עינת קליש רותם, שלא תאפשר יותר הרשמה לבתי הספר בעיר לתושבי היישובים הדרוזיים.

ענת בעיני, תושבת עספיא, שלחה את שני ילדיה ללמוד בחיפה מאז שעלו לכיתה א'. רמת החינוך והרצון שיגדלו בסביבה ישראלית לפני שהם מגיעים לצבא, היו המניעים העיקריים להחלטה. בעוד בנה הבכור, אוהד, מסיים את לימודיו השנה בכיתה י"ב בתיכון אליאנס בעיר וממשיך הלאה לצבא, בתה הצעירה מיתר, הלומדת בבית הספר היסודי שלמה טל בעיר, קיבלה לפני חודשיים הודעה שאין באפשרותה לנסות להתקבל לאחת מחטיבות הביניים בעיר.

מיתר בעיני (באדיבות המראויינת)
מיתר בעיני (באדיבות המראויינת)

"יום אחד הילדה חזרה ואומרת: 'אנחנו לא יכולים יותר ללמוד בחיפה כי ראשת העיר טוענת שמעכשיו חיפה היא לחיפאים'", מספרת בעיני שקיבלה את ההודעה הזו רק דרך ביתה. "כל החיים היא למדה במערכת החינוך העברית, היא לא מכירה את המערכת הדרוזית, אין לה את השפה. היא לומדת תנ"ך והיא רוצה להמשיך ללמוד באחד מבתי הספר העבריים בעיר", אומרת האם המודאגת.

"יצאנו למאבק ובמקביל לזה התחלתי לחפש אלטרנטיבות, כמו בית הספר הריאלי או משהו כזה", מספרת בעיני, ממובילות המאבק נגד הגזירה. בחודש האחרון היא יצרה קשר עם הורים נוספים, כשהיא מבינה שהבעיה הפכה לנחלת משפחות רבות ביישוב, "העירייה אומרת שזה בגלל שחיפה לחיפאים, אבל זה לא תקף לילדי נשר והקריות. אם שואלים לדעתי האישית – זה מאוד גזעני. היא לא חשבה על העתיד של הבת שלי, על זה שהיא תלך ממש לאיבוד מהמהלך הזה".

"מה הלחץ להחלטה כזו?"

"לפני חודשיים הבנו בדרך לא דרך שהילדים שלנו לא יוכלו להמשיך בחטיבות הביניים שמיועדות להם גיאוגרפית", מספר שמש כיוף ששני בניו הצעירים, כרמל ודניאל, הלומדים בבתי ספר יסודיים בעיר, נמצאים בין הילדים שלא יוכלו להמשיך ללמוד שנה הבאה בעיר. "עם הזמן התחלנו לשמוע שאין יותר רישומים לנרשמים חדשים לבתי הספר, ופתאום הבנו שגם אנחנו בלופ, כלומר הילדים שכבר 5, 6 שנים נמצאים בבתי הספר בחיפה, חלקם כבר מהגן, לא יוכלו להמשיך".

אוהד בעיני (באדיבות המראויין)
אוהד בעיני (באדיבות המראויין)

כיוף עצמו בוגר תיכון אליאנס בעיר ומוחה על כך שהקשר בין הדרוזים לעיר חיפה מתחיל עוד מקום המדינה כשבשנות ה-60 תלמידים דרוזים החלו ללמוד בבתי ספר בעיר. "מה עושים עכשיו? אז קודם כל אנחנו באמת בשוק, פנינו לעירייה ולגברת רותם קליש ישירות. נענו רק אחרי חודש וחצי שזה מה יש, זו ההחלטה וראשת העיר לא מעוניינת בפגישה". קליש-רותם שנבחרה לתפקיד בדיוק לפני שנה ממשיכה בעצם מדיניות שהחל קודמה יונה יהב, שהחל להאבק בהורים מחוץ לחיפה ששולחים את ילדיהם ללמוד בעיר, אך החריג באופן ברור את הדרוזים. קליש-רותם לא התייחסה עד היום באופן אישי לפניות ההורים והסתפקה בהודעה לאקונית בטוויטר ביום חמישי שעבר, בה כתבה שילדי חיפה קודמים. "לא רק ילדי חוץ בודדים מבקשים ללמוד בבתי ספר שלנו, אלא עשרות רבות. למרות המחמאות ולמרות שאנחנו אוהבים את ילדיהם של אחינו הדרוזים ואת ילדי כל העדות – הילדים החיפאים והוריהם משלמי המיסים הם בעדיפות ראשונה", צייצה.

"ילד בן 13, כל תרבות החיים וההווי שלו הם חיפאיים. החברים שלו, החוגים, הוא משחק בקבוצות ליגה. מה הלחץ להחלטה כזו?", תוהה כיוף ותולה את כל האחריות המלאה על ההחלטה מתחילתה ועד סופה בקליש. "לשאילתה ששלחה חברת מועצת העיר, סופי נקש, היושבת באופוזיציה, המבקשת הבהרה בנושא, קליש לא ענתה והיא מסרבת לדבר עם ההורים ולהתייחס לפניות של חברי כנסת ואנשי ציבור", מוסיף כיוף.

אמש, בתוכנית של ליאת רון ברדיו צפון, יצא ראש העיר לשעבר בביקורת חריפה כנגד קליש רותם, "מלא בושה מההחלטה למנוע מהדרוזים ללמוד בעיר", אמר יהב. "יש מספיק מקום בבתי הספר, חייבים לפתוח את הלב לרווחה של הדרוזים".

"החלטה לא חכמה ולא נכונה"

"לדעתי זה לא בא מגזענות", אומר כיוף. "זו ראייה בירוקרטית קרה ולא מושכלת, ואם היא כבר רוצה אז למה לילדים שעולים לכיתה ז' שהם כבר באמצע הדרך". "זו החלטה לא הגיונית ולא מידתית, שפוגעת מאוד במערכת היחסים הנפלאה שבין דלית אל כרמל ועספיא לבין העיר חיפה", אומר ל"דבר" רפיק חליבי, ראש עיריית דלית אל-כרמל ובוגר בית הספר התיכון עירוני א' בחיפה. "הייתי בין התלמידים הדרוזים הראשונים שלמדו בעיר בשנות ה-60, המטרה של המהלך הייתה לקרב את תלמידי דלית אל כרמל ועוספיא לחיפה", אומר חלבי.

רפיק חלבי, ראש עיריית דליית אל כרמל. (באדיבות המראויין)
רפיק חלבי, ראש עיריית דליית אל כרמל. (באדיבות המראויין)

בתחילת המאבק תושבי דלית אל כרמל חשבו שעיריית דלית אל כרמל היא שביקשה מעיריית חיפה את ביטול הרישום. "אני אמרתי חד וחלק, קטגורית – לא. מה שהעירייה עושה זו החלטה לא חכמה ולא נכונה", אומר חלבי. "עכשיו מגיעה ראשת העיר ומקבלת החלטה מאוד קשה שפוגעת בעשרות תלמידים בשני היישובים. אני פונה אליה בפעם המי יודע כמה ומבקש שתשנה את דעתה ולא תמנע באופן גורף מהתלמידים ללמוד שם, בטח בתלמידים שכבר לומדים בעיר".

תגובת עיריית חיפה: "עיריית חיפה אינה יכולה למנוע מענה חינוכי מהילדים של תושביה, בזמן שהיא נותנת שירותים לילדי חוץ. לצערנו הרב, עקב תכנון לקוי וחוסר היערכות בסיסית, שנעשו בשנים האחרונות על-ידי מערכות העירייה, אנו נמצאים במצב בו אין מענה לילדי חיפה עצמם. בנוסף, בעקבות פרויקטי בנייה קיימים באזורים המבוקשים, ותהליכי התחדשות עירונית עתידיים, הבעיה עלולה להחריף באופן דרסטי כבר בקרוב. ראש העיר, ד״ר עינת קליש רותם, הנחתה כבר לפני מספר חודשים על הכנת תוכנית אב מסודרת לחינוך, אשר תשים את ילדי העיר חיפה בעדיפות ראשונה".

בהמשך התגובה נכתב כי "למרות כל זאת תיבדק האפשרות, באופן חד-פעמי ולשנה אחת בלבד, האם וכיצד ניתן לספק לילדי החוץ פתרונות זמניים בעיר חיפה, זאת במקביל להיערכות ולקבלת אחריות של הרשויות המקומיות, בהן הם גרים למתן מענה נכון לתושביהן. יש לציין, כי בניגוד למצג השווא באמצעי התקשורת בימים האחרונים, מדובר בעשרות תלמידי חוץ, הלומדים בעיר חיפה ולא רק בשבעת התלמידים, שלהם יכולת  להקים קול זעקה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!