דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הפיליפינים

פועלי כל העולם / ההסתדרות לנשיא הפיליפינים: עצור את הפגיעה המתמשכת במנהיגי העובדים

במכתב לנשיא דוטרטה קרא יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד להפסיק מיידית את המעצרים וההתנכלויות לפעילי איגודים, תוך האשמתם בפעילות טרור | כחלק ממחאה שמובילה קונפדרציית האיגודים הבינלאומית, הפגינו פעילי הסתדרות הנוער העובד והלומד מול שגרירות הפיליפינים בתל אביב

משמרת מחאה מול שגרירות הפיליפינים במחאה על פגיעה בזכויות עובדים במדינה (צילום: הסתדרות הנוער העובד והלומד)
משמרת מחאה מול שגרירות הפיליפינים במחאה על פגיעה בזכויות עובדים במדינה (צילום: הסתדרות הנוער העובד והלומד)
אסף צבי

ההסתדרות מצטרפת למחאה העולמית כנגד דיכוי מנהיגי העובדים בפיליפינים: יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד שיגר בשבוע שעבר מכתב לנשיא הפיליפינים רודריגו דוטרטה, בדרישה לעצור מעשי אלימות והתנכלות מטעם השלטון כנגד פעילי איגוד מקצועי במדינה. היום (שלישי) הפגינו קבוצת פעילי האיגוד המקצועי לנוער בהסתדרות הנוער העובד והלומד וחברי תנועת דרור ישראל מול שגרירות הפיליפינים בתל אביב, במחאה על האשמת מנהיגי איגודי עובדים בפיליפינים בפעילות טרור, תוך עריכת מעצרים שרירותיים ואף ירי בפעילים, ובדרישה מהממשלה להבטיח את חופש ההתאגדות במדינה. ההפגנה נערכה כחלק מיום מחאה עולמי כנגד הפגיעה בחופש ההתאגדות בפיליפינים, שנערך ברחבי העולם ב-10 בדצמבר, היום הבינלאומי לזכויות האדם והאזרח.

"ההסתדרות, המייצגת 800 אלף עובדים בישראל, מגנה בחריפות את המעצרים והפשיטות האחרונות של מנהיגי איגוד מקצועי בפיליפינים", כתב בר-דוד לדוטרטה, "המתקפה שבוצעה על ידי כוחות משולבים של צבא ומשטרה סימנה כמטרה פעם נוספת איגודים מקצועיים וארגוני עובדים".

נשיא הפיליפינים רודריגו דוטרטה (AP Photo/Bullit Marquez)
נשיא הפיליפינים רודריגו דוטרטה (AP Photo/Bullit Marquez)

דוטרטה נבחר לנשיא הפיליפינים בשנת 2016, והרע מאוד את מצב זכויות האדם במדינה. לטענת ארגוני עובדים בפיליפינים, הממשלה וכוחות הביטחון רודפים אותם ומאשימים אותם בפעילות טרור, ו-43 פעילי איגודים נעצרו והוצאו להורג ללא משפט. ארגון 'חינוך עולמי' המאגד איגודים מקצועיים של מורים ברחבי העולם פרסם לאחרונה על שורת ניסיונות הטרדה והדיכוי כנגד ארגון 'ברית המורים המודאגים' (ACT) – איגוד המורים הפיליפיני המסונף אליו. בין השאר דווח כי שני מורים חברי הארגון נורו לאחרונה בכיתתם, לעיני תלמידיהם, על ידי אנשים במסכות, ואחד מהם נפצע קשה. עוד דווח כי המשטרה פשטה על מספר משרדים של הארגון ולפחות יו"ר אזורי אחד נעצר.

מנכ"ל האגף לקשרים בינלאומיים בהסתדרות פיטר לרנר: "פעילות סולידריות היא התמצית של עוצמת תנועת העבודה העולמית, ואנחנו תמיד צריכים לעמוד ולחזק את אלו שנלחמים עבור הזכויות הבסיסיות ביותר, כמו הזכות להתאגד"

"מבחינתנו, כחלק מתנועת העובדים העולמית, קיימת חשיבות רבה לעמוד לצד העמיתים שלנו ברחבי העולם", אמר ל'דבר' פיטר לרנר, מנכ"ל האגף לקשרים בינלאומיים בהסתדרות, "פעילות סולידריות היא התמצית של עוצמת תנועת העבודה העולמית, ואנחנו תמיד צריכים לעמוד ולחזק את אלו שנלחמים עבור הזכויות הבסיסיות ביותר, כמו הזכות להתאגד."

"בסתירה לעיקרון חופש ההתאגדות"

במכתב לנשיא הפיליפינים כתב בר-דוד כי "יצירת סטיגמות המובלת בידי המדינה כנגד ארגוני עובדים עקב האידאולוגיה שלהם נמשכת כבר זמן רב מידי בפיליפינים, בסתירה לעיקרון חופש ההתאגדות. איגודי עובדים מתויגים כחזית החוקית של תנועות מחתרתיות חמושות, והפעילים שנעצרים פעם אחר פעם מואשמים לכאורה בהחזקת כלי נשק ותחמושת שנשתלו אצלם על ידי אנשי ממשל כדי להצדיק את האישומים המפוברקים. המעצרים והפשיטות האחרונות החמירו את אווירת הכפייה שכבר קיימת, המונעת ביעילות מהעובדים להקים ארגוני עובדים ולהצטרף אליהם, וכן מונעת מהארגונים לבצע את פעילותם הלגיטימית".

בנוסף ציין בר-דוד כי "זוהי החובה של כל מדינה החברה בארגון העבודה העולמי לקדם ולהבטיח אקלים חופשי מאלימות, כפייה ואיומים מכל סוג שהוא המופנים כלפי מנהיגי ארגוני עובדים ובני משפחותיהם, כחלק ממימוש הזכויות והחירויות שנקבעו בוועידות ה-87 וה-98 של הארגון. אלו כללו את הזכות להיות חופשי ממעצר שרירותי, ולהליך שיפוטי הוגן ועצמאי… חל איסור מוחלט כי פעולות המדינה וכוחות הביטחון הלאומיים יתייגו את אנשי האיגודים המקצועיים, יתערבו ביחסי העבודה ויכפו על אנשים לבטל את חברותם באיגוד מקצועי."

ארנון בר-דוד: "זוהי החובה של כל מדינה החברה בארגון העבודה העולמי לקדם ולהבטיח אקלים חופשי מאלימות, כפייה ואיומים מכל סוג שהוא המופנים כלפי מנהיגי ארגוני עובדים ובני משפחותיהם"

בר-דוד דרש מממשלת הפיליפינים לעצור את התיוג השלילי של ארגוני עובדים לגיטימיים ושל פעילי איגודים בפיליפינים, לבצע את המלצות הוועדה ליישום הסטנדרטים של ארגון העבודה העולמי (ILO) מיוני 2019, ולאפשר לצוות מטעם ארגון העבודה העולמי לבקר במדינה בהקדם האפשרי. בר-דוד ציין כי ההסתדרות מצטרפת לקריאה של ITUC, הפדרציה הבינלאומית של האיגודים המקצועיים, לעודד את התערבותו של סילבסטר בלו, מזכיר העבודה והתעסוקה של הפיליפינים, בשיתוף המשטרה והצבא, על מנת לדון ולחקור במעצרים ובפשיטות האחרונות ובתיוג השלילי של איגודים מקצועיים, לקיים חקירה מזורזת של טענת האיגודים המקצועיים על הוצאתם להורג של 43 פעילים ללא משפט ואכיפת הוראות הממשלה בנוגע לזכויות עובדים. "ההסתדרות עומדת בסולידריות עם חברינו בפיליפינים ועוקבת מקרוב אחר מצב זכויות האדם במדינה", סיכם בר-דוד.

משמרת מחאה מול שגרירות הפיליפינים במחאה על פגיעה בזכויות עובדים במדינה (צילום: הסתדרות הנוער העובד והלומד)
משמרת מחאה מול שגרירות הפיליפינים במחאה על פגיעה בזכויות עובדים במדינה (צילום: הסתדרות הנוער העובד והלומד)

מחאה בתל אביב

יותם טירקל, מזכיר איגוד מקצועי בהסתדרות הנוער העובד והלומד, סיפר ל'דבר' על המחאה מול שגרירות הפיליפינים: "עמדנו מול השגרירות עם שלטים כנגד דיכוי העובדים בפיליפינים. במהלך ההפגנה יצאה אלינו עובדת של השגרירות וביקשה לדבר איתנו. פירטנו בפניה את הטענות הקשות, ודרשנו את התערבותה המיידית של ממשלת הפיליפינים. היא לקחה את המכתב שלנו, ואמרה שהיא מברכת על כך שהעובדים וארגוני העובדים בישראל עומדים לצד העובדים בפיליפינים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!