דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קצבאות הנכות

דורשים חיים בכבוד / בניגוד לחוק: חשש שהממשלה לא תאשר העלאת קצבאות הנכות עד סוף 2019

לפי החוק, על השרים להגיש לממשלה עד סוף 2019 מתווה להמשך העלאת הקצבאות | הצוות שהוקם באיחור טרם הגיש המלצות, והיעדר תקציב מאושר ל-2020 יקשה על אישורן | ח"כ אילן גילאון: "כמו שידעו להעביר 4 מיליארד לאינטל, אפשר למצוא מקור תקציבי לפעימות הנוספות"

משמרת מחאה של מאבק הנכים מול בית ראש הממשלה. תמונת ארכיון, למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: דוד טברסקי).
משמרת מחאה של מאבק הנכים מול בית ראש הממשלה. תמונת ארכיון, למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: דוד טברסקי).
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

הפעימות הנוספות בקצבאות הנכות, שאמורות לצאת לפועל בשנת 2020 בסכנה. בכנס חירום שנערך אתמול (שלישי) בכנסת עלה כי ככל הנראה הממשלה לא תדון ותאשר מתווה להעלאת הקצבאות ל-3700 ש"ח כפי שנקבע בחוק. על פי החוק שאושר בכנסת בתחילת 2018, שרי האוצר והרווחה יגבשו המלצות למתווה להעלאת הקצבאות בשנים 2020-2021 ויביאו אותן לאישור הממשלה. רק בסוף אוקטובר הוקם צוות משותף לשני המשרדים לבחינת מתווה כזה, וכרגע אין ודאות שיסיים את עבודתו עד סוף 2019. גם אם יפורסם מתווה, המצב הפוליטי בו אין תקציב מדינה מאושר לשנת 2020 והממשלה פועלת כממשלת מעבר עלולים להקשות על אישורו ויישומו.

את כנס החירום בכנסת יזמו חברי הכנסת אילן גילאון, מיכאל מלכיאלי וקארין אלהרר. בדיון השתתפו נציגי משרד האוצר, משרד הרווחה, הביטוח הלאומי, ההסתדרות, חברי כנסת ונציגי ציבור רבים. הוא נערך בשעות הצהריים, 36 שעות בלבד לפני פקיעת המנדט שניתן לכנסת להרכיב ממשלה בטרם תתפזר אוטומטית. במציאות בה הממשלה מתפקדת באופן חלקי בלבד, הנכים חוששים שהעלאת הקצבאות תידחק לשוליים.

את משרד האוצר ייצגה בכנס סגנית ראש אגף התקציבים, יעל אגמון. "מאמינים שנסיים את המתווה בשבועות הקרובים", על פי החוק המתווה אמור להיות מאושר על ידי הממשלה עד סוף דצמבר. בנוגע לתוספת הקצבה היא אמרה כי, "השרים יצטרכו להצביע על מקורות תקציביים למימוש החוק", במצב הפוליטי הנוכחי, קשה לראות איך השרים כחלון שר האוצר ונתניהו שר הרווחה ידאגו למצוא מקור תקציבי להעלאת הקצבה.

ח״כ אילן גילאון אמר בכנס, ״משבר פוליטי הוא לא תירוץ למה שקורה. עבר חוק על ידי כל חברי הבית הזה. חוק, לא המלצה. כמו שידעו להעביר בשבוע שעבר 4 מיליארד לאינטל, אפשר למצוא מקור תקציבי לפעימות הנוספות. עלותן הכוללת היא כ-2 מיליארד ש״ח. אבל סדר העדיפויות פה עקום וכולנו יודעים את זה. לא מבקשים רחמים ולא מבקשים חמלה. מבקשים שיעמדו בחוק. לצערי יש לנו ראש ממשלה שלא מעניין אותו כלום זולת עצמו".

ח״כ מיכאל מלכיאלי (ש״ס) אמר, "אני קורא מכאן למשרד האוצר ולראש הממשלה, עיצרו את הפגיעה בנכים, 300 ו-400 ש"ח נראה קצת כסף, אבל יש אנשים אשר בשבילם זה חיים או מוות פשוטו כמשמעו, האם יהיה חשמל בבית האם יהיה תרופות או לא, חוקים והסכמים חייבים לכבד, בלי אולי בלי אבל“.

ח״כ יעל גרמן (כחול לבן), שהחליפה את ח״כ קארין אלהרר בדיון: ״אנחנו בסוף 2019 ובניגוד לחוק אין היום המלצה על פעימה שנייה. בחוק כתוב במפורש כי בסוף 2019 יכנסו שר האוצר ושר הרווחה ויחליטו על הפעימה השנייה, ולא יכול להיות שאין לנו מושג כמה ומתי היא תהיה. אני קוראת לכל המפלגות להשלים קודם כל את המתווה ולאחר מכן להשלים את הקצבה לשכר המינימום.״

יעל אגמון, אגף התקציבים באוצר: ״החוק אומר ששרי הרווחה והאוצר צריכים להביא לממשלה המלצה. אנחנו כפקידות נעביר את כל מה שצריך, והם יכולים לקבל אותה או לא לקבל אותה. החוק גם אומר שהממשלה צריכה להעמיד מקורות תקציביים לזה. כלומר, יש פה הרבה מאוד החלטות שצריכות להתקבל. אני מאמינה שאנחנו נסיים את העבודה המקצועית בשבועות הקרובים.״ כשנשאלה על ידי ח״כ גילאון האם היא מאמינה שהמתווה של הוועדה הבינמשרדית יוצג עד סוף השנה ענתה: ״אני מאמינה שכן.״

ח״כ אבי ניסנקורן (כחול לבן), ״החוק ברור מאוד. מה שקורה עכשיו היא לא כוונת המחוקק. לכן אני חושב שמה שצריך לצאת מהחדר הזה זה אמירה של כולם. של כל הנציגים. עומדים בהתחייבויות עד הסוף. מכבדים פה את החוק. אין לאף אחד זכות להפר את לו"ז החוק, שיעמדו בחוק כלשונו.״

נאור לביא מארגון הנכים הופכים לפנתרים אמר בדיון: "אני מתבייש להיות בכנסת ולהילחם על האוכל והתרופות שלי ושל חבריי. אני ראיתי הרב החכים אומרים אני אדאג לנכים ובסוף מצביעים נגד. זאת בושה. אני מודיע חד משמעית, אנחנו חוזרים למאבק נתחיל לחסום שוב כבישים, רכבות, נתב"ג, נשתק את המדינה. לא יהיה מצב שנכה לא יחיה קודם כל מהקצבה שנקבעה בחוק ונדאג לעלות אותם לגובה שכר מינימום, חוזרים למאבק".

אלכס פרידמן, יוזם מאבק הנכים ומייסד ארגון "נכה לא חצי בן אדם", אמר בדיון: "אבסורד שיש צורך בכינוס חירום ליישום הפעימות הבאות בחוק הנכים, חוק שהוא פשרה על פשרה, שהתקבל לאחר מאבק ארוך, ארוך מדי. אתמול ראינו איך שתי המפלגות הגדולות יודעות להסכים על תאריך לבחירות וגם על הגדלת תקציב הבחירות ב-62 מיליון שקל, אבל לדאוג לנכים הם לא מסוגלים. אני שומע קולות שהנכים יחרימו את הבחירות, או לכל הפחות את המפלגות המונעות מהם לקבל כסף לאוכל ולתרופות,  ובצדק. לפני שבועיים הגשנו לצוות הבין משרדי מתווה לחלוקת הפעימות הבאות, מתווה שהוגש בתמיכת 22 ארגונים. יש הסכמות בין ארגוני הנכים והממשלה, יש חוק במדינת ישראל, יש מתווה מוסכם, עכשיו רק צריך לקבל החלטה ולפעול".

בהיעדר 'מבוגר אחראי' בממשלה, העלאת הקצבאות נדחקת לשוליים

מבחינת החוק היבש, לממשלה ולכנסת נותרו כשלושה שבועות ליישם את המתווה שסוכם להעלאת קצבאות הנכות. בהיעדר ממשלה קבועה ותקציב מדינה מאושר לשנת 2020, זהו 'עוד אחד' מהנושאים שנדחקים לשולי השיח הציבורי ויש חשש ממשי שלא יקבלו מענה. גם היעדר שר רווחה במשרה מלאה, לאחר התפטרותו של חיים כץ מהתפקיד, מוסיף לחשש זה. צוות בין-משרדי של האוצר והרווחה לבחינת מתווה ההעלאה אמנם הוקם באיחור רב ושמע את עמדות ארגוני הנכים, אך על היכולת לממש את המלצותיו מרחף סימן שאלה.

הפגנת הנכים מחוץ לקניון עזריאלי בתל אביב. 31 באוקטובר 2019. (קרדיט: טל כרמון)

עד לחודש מרץ 2018 עמדה קצבת הנכות הבסיסית בישראל על 2,342 ש"ח בלבד, עם תוספות לנכים קשים – סכום נמוך בהרבה משכר המינימום במשק. בשנת 2016 החל מאבק ציבורי ופרלמנטרי ארוך, שכלל הפגנות וחסימות כבישים על ידי ארגוני נכים שונים, העברת בקריאה טרומית של חוק להעלאת הקצבאות והצטרפות של ההסתדרות למאבק. בספטמבר 2017 הגיעו הממשלה, ארגוני הנכים וההסתדרות להסכמה על מתווה להעלאת הקצבאות לכ-3,800-4,500 ש"ח בחודש (תלוי בשיעור הנכות וכושר ההשתכרות) החל מינואר 2018 עד סוף 2021, ולאחר מכן הצמדתן לשכר הממוצע במשק, ולא למדד כפי שנהוג כיום.

בפועל, החוק שהעביר שר העבודה והרווחה חיים כץ לאישור הכנסת עיגן את שתי הפעימות הראשונות במתווה, שאוחדו לפעימה אחת  – מ-2,500 עד 2,800 ש"ח בחודש ל-3,272 ש"ח. פעימה זו אכן בוצעה החל ממרץ 2018. עקב ההגבלות שקבע 'חוק הנומרטור' על הוצאות עתידיות בתקציב המדינה, בחוק לא הוגדר באופן מפורש איך יבוצעו הפעימות הנוספות לשנים 2020 ו-2021, אלא נקבע שתתכנס ועדה בין משרדית שתמליץ לשרים על גובה ואופן חלוקת המשך הפעימות. ארגוני הנכים מתריעים כבר מספר חודשים על כך שקצבת הנכות לא תתעדכן כפי שהיא אמורה בגלל המצב הפוליטי. החוק שאושר בתחילת 2018. החוק לא קבע מועד מחייב ליתר הפעימות ולהיקפן, והזכיר רק את היעד הסופי –  העלאת הקצבאות לרמה של לפחות 3,700 שקלים – כיעד רצוי שעל שרי האוצר והרווחה "לבחון" את הדרכים ליישומו.

רק בסוף אוקטובר, חודשיים לפני תאריך היעד (סוף 2019), הודיעו משרדי הרווחה והאוצר על הקמת הצוות הבינמשרדי. בסוף נובמבר התקיים שימוע ציבורי בו הציגו ארגוני הנכים השונים את עמדותיהם ביחס להמשך ביצוע המתווה. "הנכים מחכים למעשים", אמר אלכס פרידמן, יו"ר ארגון 'נכה לא חצי בן אדם' וממובילי מאבק הנכים, "כולנו צריכים להירתם במלוא הכוח להבטיח שהפעימה הבאה תצא לפועל במועדה ובמלואה, החל מהצוות הבין משרדי שאמון על הגשת ההמלצות, דרך ראש הממשלה ושר הרווחה המיועד, ועד היועץ המשפטי לממשלה שצריך לאשר את המהלך בממשלת מעבר. המהלך הזה הוא בגדר הצלת חיים".

יש לציין כי באוקטובר 2019 היו בישראל 259,119 מקבלי קצבת נכות כללית. מספר זה אינו כולל את נכי צה"ל, נכים מתאונות דרכים ותאונות עבודה, ילדים נכים וחלק מהקשישים הנכים שבחרו לקבל קצבת זקנה, כך על פי נתוני המוסד לביטוח לאומי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!