דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חסרי בית

ברחובות שלנו / האוהל זז בעקבות המחאה, המענה למכורים וחסרי הבית בדרום ת"א עדיין חלקי

תושבים בשכונות הדרום דרשו מעיריית ת"א לערב אותם באופן הטיפול במחוסרי דיור שמציפים את האזור | בינתיים אוהל סיוע שהוקם לטפל באנשים הועבר מקום, אך בביקור שערכנו בו נראה שהוא עומד נטוש | האם ימנע האסון של חורף 2019-20?

חסרי בית בדרום תל אביב. (צילום: פילקס לופה)
חסרי בית בדרום תל אביב. (צילום: פילקס לופה)
יהל פרג'

ביום ראשון הציבה עיריית ת"א אהל, בו שהו עובדים סוציאלים מטעם העירייה למספר שעות, בפאתי שכונת קריית שלום שבדרום העיר, במטרה להפנות אנשים חסרי בית ומכורים לסמים לטיפול. בעקבות מחאת התושבים, שדרשו ששכונתם לא תהיה למוקד עלייה לרגל עבור אותם אנשים, עבר האהל לרחוב המסגר, באיזור שאינו מיושב. מיקומו החדש של האהל אמנם מקל על תושבי השכונות, אך לא ברור איך האנשים להם הוא מיועד יגיעו אליו, מלבד האפשרות שניידות סל"ע יאספו אותם מהרחובות ויורידו אותם במקום.

הקמת האהל היא תגובה, מאוחרת מאוד, של העירייה למצב בו נמצאות שכונת דרום העיר, נווה שאנן, קריית שלום, שפירא ופלורנטין, אליהם מגיעים מאות בני אדם חסרי בית ומכורים לסמים, כשבחודשים האחרונים המספרים עולים. בחודש האחרון התארגנה קבוצה של תושבות ותושבי השכונות, החשים את העלייה הבלתי נסבלת במספר חסרי הבית והמכורים ברחובות לצד ירידה דרמטית בתחושת הביטחון האישי, תחת השם 'דרום תל אביב בקריז'. היום (חמישי) הם הגישו מסמך דרישות לעיריית תל אביב, ובו הם מדגישים את הסולידריות בין תושבי 4 השכונות, ודורשים את שיתוף התושבים בפתרונות למצב "בכל פתרון שהוא, אנו מבקשים שתפעלו בשיתוף ובהסכמת התושבים – על מנת שהפרויקטים המוצעים יהיו על דעתם, וכך גם תזכו לשיתוף פעולה."

אהל הטיפול באנשים חסרי בית ומכורים, שהוקם מחדש ברחוב המסגר, 12/12/2019 (צילום: יהל פרג')
אהל הטיפול באנשים חסרי בית ומכורים, שהוקם מחדש ברחוב המסגר, 12/12/2019 (צילום: יהל פרג')
אהל הטיפול באנשים חסרי בית ומכורים, שהוקם מחדש ברחוב המסגר, 12/12/2019 (צילום: יהל פרג')
אהל הטיפול באנשים חסרי בית ומכורים, שהוקם מחדש ברחוב המסגר, 12/12/2019 (צילום: יהל פרג')

התושבים דורשים מפגש עם ראש העיר, "הרחקת גורמים המקשים על חיי התושבים בשכונות הדרום כגון: נרקומנים, הומלסים וגורמי פשיעה שונים הייחודיים לשכונות וייצור פתרונות חדשים ויצירתיים", גיבוש צוות שילמד מהנעשה במקרים דומים בעולם ושינוי יסודי, מהותי וכולל של העירייה בנוגע לשכונות הדרום לצורך שיקומן.

בנוסף, דורשים התושבים את הזזת תחנת חלוקת המתדון מרחוב הרכבת, אכיפה ממשית כלפי סחר בסמי פיצוציות, ביטול המדיניות של שינוע חסרי בית ומכורים דרומה בתוך העיר והגדלת תקציבי הרווחה בדרום העיר.

מהעירייה נמסר כי עד כה הועברו 21 מטופלים לגמילה ו-2 מתוכם עזבו את מרכז הגמילה. וכי האהל יעמוד במקומו החדש לזמן בלתי מוגבל: "העירייה עוסקת באיתור דרי רחוב ומכורים במתחם התחנה המרכזית ובפאתיה, על מנת לטפל בהם ולשקמם וכדי לצמצם את ההשלכות הקשות של התופעה על תחושת הביטחון ואיכות החיים של תושבי השכונה ובעלי העסקים. מדובר בפעילות המתקיימת בכל ימות השנה ועתה מתוגברת משמעותית, בין השאר באמצעות האוהל שהוקם לצרכי קליטה והעברה לטיפול – לפי שעה לזמן בלתי מוגבל."

האסון שבדרך

מביקור שערכנו באהל בשעות הצהריים, ניכר כי הוא נטוש, ושאנשי הטיפול והמקצוע אינם מאיישים אותו, כמו גם חסרי הבית והמכורים. החורף חזר ביממה האחרונה, בנתניה נפטר אדם בן 80 מהיפותרמיה, ומאות האנשים ברחובות דרום ת"א עדיין שם. שעות לאחר הכישלון בהקמת הממשלה, ו-80 ימים לבחירות, בארבע שכונות בדרום העיר העברית הראשונה מתהווה אסון אנושי בקנה מידה רחב. אם העיר והמדינה לא ינקטו צעדים, גדולים יותר מאשר אוהל 4X4 בגינה נידחת, החורף הזה ייזכר כחורף בו בין פרשיות שחיתות, מערכות בחירות ודיבורים על אחדות, מתו אנשים על קידוש הנייס-גאי.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!