דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

סמים בספורט / חברת הוועדה למניעת סמים בספורט התפטרה בעקבות השעיית רוסיה

ויקטוריה אגאר, ספורטאית עבר בריטית, התפטרה בטענה שארגון WADA לא עמד בהבטחתו לשמור על הספורטאים הנקיים | השבוע התקבלה ההחלטה להשעות את רוסיה לארבע שנים נוספות מתחרויות הספורט בעקבות פרשת "הסימום בחסות המדינה"

דגל רוסיה בטקס סגירת אולימפיאדת סוצ'י 2014 (AP Photo/Gregorio Borgia)
דגל רוסיה בטקס סגירת אולימפיאדת סוצ'י 2014 (AP Photo/Gregorio Borgia)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

ספורטאית העבר הפראלימפית מבריטניה ויקטוריה אגאר, החליטה להתפטר מועדת האתלטים של הסוכנות הבינלאומית למניעת סימום בספורט WADA. אגאר התפטרה בטענה, שהארגון לא עומד בהבטחתו לשמור על הספורטאים הנקיים משימוש בחומרים אסורים.

בשנת 2016 התגלתה פרשת סימום שיטתית של ספורטאי רוסיה ע"י מחלקת הספורט של המדינה, שיא הסימום היה באולימפיאדת החורף שנערכה ב-2014 בעיר סוצ'י ברוסיה. בעקבות גילוי הפרשה ספגה רוסיה עונשים כבדים וקבלה עונש חמור על-ידי WADA שהשעה את רוסיה כמדינה ואת כל הספורטאים שלה מתחרויות האתלטיקה והמשקולות במשחקים האולימפיים ומכל התחרויות במשחקים הפראלימפים בריו 2016. לאחר שלוש שנים WADA דרשה מרוסיה את כל המסמכים בפרשת הסימום, אך קבלה דו"חות מזויפים. 

ביום שני הודיע WADA שהיא מטילה עונש חדש על הספורט הרוסי ומשעה את פעילות המדינה כגוף ספורטיבי למשך ארבע שנים נוספות. בעקבות העונש החדש ספורטאיי המדינה יופיעו באולימפיאדת טוקיו 2020, אולימפיאדת החורף בייג'ינג 2022 ובתחרויות השונות בספורט העולמי, רק לאחר שהוכיחו שלא היו חלק מפרשת הסימום ובלי דגל או המנון של המדינה. 

לפי העונש החדש, רב הספורטאים הרוסים הבכירים כיום בעולם יוכלו להמשיך להשתתף בתחרויות השונות ובעיקר אם הם לא נתפסו בעבר בשימוש בחומרים אסורים כלשהם. זהו מתווה דומה למה שהיה באולימפיאדת החורף בפיונגצ'אנג 2018, במהלכה הוחלט לאפשר ל-169 ספורטאים רוסיים להתחרות תחת דגל הוועד האולימפי הבינלאומי וללא סממני המדינה על בגדיהם, תחת השם "ספורטאי אולימפי מרוסיה". באותה האולימפיאדה הספורטאים הרוסים זכו סך הכל ב-17 מדליות.

שחקן הקרלינג הרוסי, אלכסנדר קרושלניטסקי, מתאמן לקראת הסיבוב המקדים באולימפיאדת החורף בפיונגצ'אנג, 7 בפברואר 2018 (צילום: AP Photo/Aaron Favila, File)
שחקן הקרלינג הרוסי, אלכסנדר קרושלניטסקי, מתאמן לקראת הסיבוב המקדים באולימפיאדת החורף בפיונגצ'אנג, 7 בפברואר 2018 (צילום: AP Photo/Aaron Favila, File)

אגאר אמרה בהתפטרותה: "אירועים שהתרחשו בשנתיים האחרונות עוררו באופן מהותי את האמון שלי בארגון. בהתחלה הרגשתי שהייתה לו מטרה נהדרת של הגנה על שלמות הספורט – הגנה על ספורטאים נקיים במסעם לרדוף אחר חלומותיהם. אני מרגישה ש-WADA כבר לא קיימת. יש יותר מדי משחקים פוליטיים, יותר מדי קונפליקטים ויותר מדי אינטרסים אישיים. הובילו ליותר מדי החלטות רעות, פשרות והחלטות שהופרו".

"המכה הגדולה ביותר לספורטאים היא החלטת WADA להתעלם מקריאות ועדת האתלטים שלה (בה אגאר הייתה חלק), לאסור על רוסיה להתמודד במשחקים האולימפיים והפראלימפיים הבאים, למרות שהבטיחה מוקדם יותר השנה לאכוף את הסנקציות הקשות ביותר שקיימות, במקרה שרוסיה תסרב להעביר את החומרים החסרים החסרים".

ההחלטה לאסור את הדגל וההמנון הרוסים מהתחרויות ברחבי העולם, היא בעיקר סמלית, WADA אשר השעה את רוסיה כמדינה וחלק משמעותי הספורטאים שלה בריו 2016, נשארו ללא יכולת אמיתית להמשיך להשעות את הספורטאים הרוסים. הפשרה שאליה הגיע WADA היא המשך ביטול סמלי המדינה והשתתפות הספורטאים, בעיקר מתוך הבנה שבית המשפט לא יקבל את העונש הקולקטיבי על בסיס עובדות מגילוי הפרשה ב-2016. למרות זעקות השבר של בכירי השלטון הרוסי, לכולם ברור שמי שניצח במאבק הזה היא רוסיה שתמשיך ככל הנראה לסממם את ספורטאיה ללא הפרעה או הסכמה שלהם ותמשיך להרוויח הון פוליטי פנימי בתוך המדינה בשכנוע העם שכולו העולם נגדם. 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!