דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דעות

דעות / מחאת הפריפריות שמה את אי-השוויון במרכז

חשוב שהמחאה תצביע גם על הדרך המהותית לפתור את בעיית אי-השוויון, הגדלת התקציב, ולא תיכנע לאפשרות הקלה יותר - מאבק על המשאבים הקיימים מול שאר המגזרים.

צעדת השוויון צילום: יח"צ
צעדת השוויון צילום: יח"צ
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

צעדת המחאה של נציגי רשויות הפריפריה שהתחילה אתמול היא מהמוצדקות שבמחאות. הפערים בין המרכז לפריפריה רק גדלים עוד ועוד, שירותי הרווחה בפריפריה לא נותנים מענה ברמה של שירותי הרווחה במרכז. אין שום הצדקה שבעולם שתלמידת כיתה יא' בבית ספר בקרית גת תקבל חינוך פחות טוב מתלמידה מגבעתיים או שלאישה, אם חד-הורית באופקים, לא יהיה מעון לשלוח אליו את ילדיה כדי שהיא תוכל ללכת לעבוד.

ראש המועצה המקומית ירוחם ויוזם המאבק, מיכאל ביטון אמר "תקציב ממשלתי שווה יוצר אי שוויון מובנה ומנציח פערים חברתיים שאינם ראויים להתקיים במדינת ישראל בשנת 2016".

ביטון כמובן צודק, המטרה היא שוויון, אבל השאלה היא איך להגיע אליו. אפשר כבר לשמוע את הטענה שמנגד עולה כפורחת ממשרדי האוצר: אתם צודקים במחאה שלכם אבל אין כסף, אז בגלל שהמצב בירוחם באמת לא טוב בואו ניקח מרעננה ונעביר לירוחם. התשובה הצפויה הזו מטעה ומסתירה את האמת. כי הכסף ישנו, אפילו די הרבה. הבעיה היא לא שאין, אלא שלא רוצים להוציא אותו עלינו, אזרחי המדינה.

הרעיון שעל כל אחד מוטל לריב על חלקו בעוגת התקציב צריך לאבד את מרכזיותו, כיוון שהוא לא מייצר עוד משאבים אלא משסה את חלקי החברה אחד בשני.

זו המדיניות ארוכת השנים של הממשלה והעומד בראשה, אשר מובלת על ידי אגף התקציבים באוצר. זו המדיניות שבגללה בבתי החולים אין מספיק מיטות, שעל אף ההתחייבויות והחלטות הממשלה להוסיף 118 מיטות לבי"ח סורוקה מלפני כמעט שנתיים, הן לא נוספו, זו המדיניות שבגללה אחד מתוך חמישה קשישים חי בעוני. המדיניות הזו גם גורמת לכך שלא יהיו מספיק עובדות סוציאליות שמטפלות בנשים שחוות אלימות מצד בני-זוגן.

לפני שבוע פרסם משרד האוצר דו"ח ביצוע תקציב והכנסות המדינה ממיסים ממנו עולה כי עד כה צברה קופת המדינה 2.7 מיליארד בעודפי גביה מתחילת השנה. בפשטות, יש למדינה מיליארדים של שקלים שהיא חוסכת, לא ברור למה. אגב זה לא רק שהיא חוסכת, עודפי הגביה מהמיסים זה כסף שאנחנו משלמים למדינה, אז למה הממשלה לא מתקצבת אותנו יותר? למה התקציב לא גדל?

המחאה הציבורית צריכה לכוון את חציה למרכז המטרה. הטענה שמדינת ישראל צריכה לנהוג כרובין הוד, ולקחת מהרשויות החזקות כדי לתת לרשויות החלשות, מסיתה את חציה של המחאה, כיוון שהעניין הוא שצריך להגדיל את התקציב. הרעיון שעל כל אחד מוטל לריב על חלקו בעוגת התקציב צריך לאבד את מרכזיותו, כיוון שהוא לא מייצר עוד משאבים אלא משסה את חלקי החברה אחד בשני.

אפשר כבר לשמוע את הטענה שמנגד עולה כפורחת ממשרדי האוצר: אתם צודקים במחאה שלכם אבל אין כסף, אז בגלל שהמצב בירוחם באמת לא טוב בואו ניקח מרעננה ונעביר לירוחם. התשובה הצפויה הזו מטעה ומסתירה את האמת

האסטרטגיה הטובה ביותר של מתנגדי 'צעדת הפריפריות' תהיה לשסות את תושבי המרכז בתושבי הנגב, לגרום להם להאמין שדרישותיהם באות על חשבונם. אם ישכילו מנהיגי המחאה לסמן מטרה מכלילה – הגדלת תקציב המדינה באופן משמעותי וחלוקתו לפי צורכי השעה – יתכן ויוכלו להתגבר על מכשול זה. אז נדע כי ישנו סיכוי כי הצעדה תביא בשורה, לפריפריה ולכל מדינת ישראל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!