דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נישוב

פרסום ראשון / הנישוב שתוכנן להתבצע במאגר "לוויתן" נדחה בשל משטר הרוחות וחשש לזיהום

הנישוב, הליך בו מזרימים גז למתקני הטיפול באסדה במטרה לדחוק את גז החנקן שנמצא כעת בצנרת, הוא הליך הכרחי בהפעלת האסדה אולם ישנן טענות כי הוא מסכן את תושבי היישובים הסמוכים | נובל אנרג'י התחייבה להודיע 48 שעות לפני תחילתו

הנחת יסודות אסדת לווייתן מול חוף דור, ינואר 2019 (צילום: מרק ישראל סלם)
הנחת יסודות אסדת לווייתן מול חוף דור, ינואר 2019 (צילום: מרק ישראל סלם)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

לפי מידע שהגיע לידי "דבר", שלב הנישוב בהרצת מאגר לוויתן יידחה. ההחלטה התקבלה בפורום משותף לחברת נובל אנרג'י, משרד האנרגיה, המשרד להגנת הסביבה וארגוני הסביבה, משיקולי היערכות המפעילה וכיוון הרוח הצפוי. במשרדי האנרגיה והגנת הסביבה מסרו: הודעה על הנישוב תימסר 48 שעות לפני ביצועו.

אסדת לוויתן נמצאת בשלב ההרצה ואמורה להגיע בקרוב לשלב הנישוב הראשון מתוך שניים. בשלב זה מוזרם גז מהמאגר בלב ים למתקני הטיפול באסדה, ודוחק החוצה את גז החנקן הנמצא בצנרת כיום. תערובת הגז מהמאגר עם החנקן איננה מאפשרת שריפה, ולכן שלב זה כרוך בפליטת רבה של מזהמים לאוויר, בשני נישובים בני כ-8 שעות כל אחד.

הליך הנישוב לפי נובל אנרג'י (קרדיט: נובל אנרג'י)
הליך הנישוב לפי נובל אנרג'י (קרדיט: נובל אנרג'י)

לדחיה יש שני אינדיקטורים – היעדר הודעה מקדימה של חברת נובל אנרג'י היום (ראשון) ומידע שהגיע לידי "דבר" על פגישה שנערכה הערב בהשתתפות נציגות מנובל אנרג'י, המשרד להגנת הסביבה, משרד האנרגיה וארגוני הסביבה. הנישוב יידחה בשל משטר הרוחות ביום שלישי, שעלול לקרב את החומרים הנפלטים לכיוון החוף וכן בשל צרכי היערכות של חברת נובל אנרג'י עצמה. הדחיה אמורה להיות קצרה, יום או ביומיים בלבד, והודעה רשמית על הליך הנישוב אמורה להימסר מנובל אנרג'י 48 שעות לפני התחלתו. עדכונים אמורים להתפרסם גם בדף הפייסבוק של הפרויקט.

המאבק נגד האסדה נמשך

בחזית המאבק נגד פרויקט לוויתן נמצא ארגון "שומרי הבית". הארגון קורא לתושבים באזור מישור החוף הצפוני להתפנות מבתיהם בעת פעולת הנישוב. גם מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה וגם השר זאב אלקין כינו קריאות אלו חסרות אחריות. פרופסור עדי וולפסון, פרסם אתמול פוסט שמשווה את חסרונות ויתרונות השימוש בגז לעומת פחם.

אסדה-אסדה-אסדה גז טבעי נגד פחם!(נו, לא צריך לומר כבר, שוב ארוך אבל אין ברירה).לקראת סוף החודש אסדת לוויתן תחל לפעול…

Posted by Adi Wolfson on Friday, December 13, 2019

למרות החסרונות של גז בדמות תרומה להתחממות הגלובלית ולמשבר האקלים, לדעת וולפסון הוא עדיף על השימוש בפחם. "אני סבור עדיין שלגז הטבעי יש יתרונות גדולים לעומת הפחם, בטח בהקשר של הפחתת זיהום האוויר בסמוך ליישובים. כמו כן, ניתן וצריך להפחית את הפליטות של NMVOC ומתאן בתהליך ההפקה והשינוע של הגז והקונדנסט, לא יודע אם ב-99%, אבל באחוזים לא מבוטלים. צריך להבטיח שזה באמת יקרה: פיקוח ואכיפה. אך מעל לכל, צריך לזכור שבימים אלה של משבר אקלים, גז טבעי חייב להיות רק שלב ביניים בדרך לאנרגיות מתחדשות".

וולפסון מבקר את המעבר האיטי מדי לשילוב אנרגיות מתחדשות בישראל, וכן את האישור להקמת תחנות כוח בגז, שאולי יקבעו את השימוש בו מעבר להכרחי. לעומתו, בארגון "שומרי הבית" ממשיכים את המאבק, והגישו היום עתירה מנהלית חדשה כנגד המשך הרצת המאגר, במקביל ל-2 עתירות קודמות בנושא, האחת מהן על-ידי יישובים באיזור חוף הכרמל. העתירה החדשה מבקשת מביהמ"ש "להורות על מתן צו ביניים דחוף במסגרתו תופסק כל פעולה של האסדה וכן תימנע ביצוע כל פעולה אחרת לרבות 'הנישוב'עד לעמידה בכל תנאי ההיתר, לרבות קיום ניטור רציף ואחיד של המזהמים הנפלטים מהאסדה".

הרצת המאגר אושרה באופן מיוחד, ללא התנאים הקיימים בהיתר הפליטה של האסדה בשגרה, שגם הם לא כוללים ניטור רציף. חברת נובל אנרג'י הסכימה לקיום ניטור רציף באופן וולנטרי, בתיאום עם איגוד הערים שרון-כרמל ואיננה מחויבות רגולטורית למדינה.

נגד פרויקט לוויתן הוגשו עד כה כ-20 עתירות שונות, הנוגעות להיבטים שונים של הפרויקט. כולן נדחו, למעט עתירה אחת, שהתקבלה באופן חלקי, שהובילה לקבלת תיקון לתמ"א 37 ח', וקבעה כי בתכנית הפיתוח של גז יש להעדיף טיפול בגז בים, לעומת טיפול ביבשה.

הפעלת מאגר לוויתן חיונית למשק האנרגיה בישראל, בהגברת הביטחון האנרגטי והיתירות במשק הגז, בהוזלת מחיר החשמל, בהפחתה קלה של השימוש בפחם וכתנאי מאפשר לסגירה הדרגתית של כלל התחנות הפחמיות בעתיד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!