דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

ספורט בעולם / אלופת העולם בריצת 200 מ' הקימה ארגון שנאבק על זכויות האתלטים

האתלטית הבריטית דינה אשר-סמית', מדליסטית הזהב מאליפות העולם בדוחא, הצטרפה לאלוף העולם בקפיצה משולשת כריסטיאן טיילור להקמת 'איגוד האתלטים' | "לפעמים צריך לבחור להשמיע את קולי, אחרת הדברים לא ישתנו", אמרה

דינה אשר-סמית' באליפות העולם באתלטיקה בדוחא, קטאר ספטמבר 2019 (Photo by Matthias Hangst/Getty Images)
דינה אשר-סמית' באליפות העולם באתלטיקה בדוחא, קטאר ספטמבר 2019 (Photo by Matthias Hangst/Getty Images)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

דינה אשר-סמית' התחילה את הקריירה שלה בצורה די משעשעת, היא הגיעה לענף הריצה, לאחר שידיד שלה 'שיחד' אותה עם גלידה כדי שתבוא איתו למפגש ריצה במועדון אתלטיקה מקומי. שם התגלה הכישרון העצום ולאחר הסבה מריצות שדה לריצות קצרות אשר-סמית' החלה את דרכה הארוכה להיות אתלטית מקצוענית. כעת, האתלטית הבכירה של בריטניה ואלופת העולם בריצת 200 מטר, רוצה להשתמש במעמדה החברתי, כדי להוביל שינוי בעולם האתלטיקה.

במהלך האולימפיאדה שנערכה בלונדון ב-2012 אשר-סמית' אז נערה צעירה בת 17, הייתה אחת מאלפי המתנדבים במהלך התחרויות. היא צפתה בגיבוריה מקרוב במהלך האולימפיאדה וחלמה שיום אחד גם היא תגיע לצמרת הפודיום. אשר-סמית' כיום בת 24 הצליחה להגשים את החלומות הכי גדולים שלה, עם זכייה בתואר הכפול 100 מטר ו-200 מטר באליפות אירופה ב-2018 וזכייה באליפות העולם בדוחא 2019 במדליית הזהב ב-200 מטר ובמדליית הכסף ב-100 מטר.

דינה אשר-סמית' (משמאל) באליפות העולם באתלטיקה בדוחא, קטאר, 30 בספטמבר 2019 (Photo by Michael Heiman/Getty Images)
דינה אשר-סמית' (משמאל) באליפות העולם באתלטיקה בדוחא, קטאר, 30 בספטמבר 2019 (Photo by Michael Heiman/Getty Images)

הזכייה באליפות העולם הפכה אותה לאחת מכוכבות הספורט הגדולות בעולם, כעת היא מתכננת לנצל את מעמדה כדי ליוצר שינוי ביחס לאתלטים המשתתפים בתחרויות הגדולות בעולם. אשר-סמית' הייתה בין האתלטים הבכירים שהקימו את ארגון 'איגוד האתלטים' The Athletics Association בהנהגת האלוף האולימפי והעולמי, קופץ המשולשת האמריקאי כריסטיאן טיילור.

הארגון החדש הוקם בנובמבר האחרון, בעקבות שינויים שהחליטו לעשות בליגת היהלום הבינלאומית. המטרה של הארגון היא לאגד את האתלטים יחדיו, כדי לתת להם קול משותף ביחס לשינוים המתבצעים בליגת התחרויות האתלטיקה העולמית. האיגוד הוקם בעקבות החלטת הליגה להוציא את מקצי ה-200 מטר, 3,000 מטר משוכות, קפיצה משולשת וזריקת הדיסקוס לגברים ולנשים, מתוך תחרויות הגמר של הליגה והשתתפות של המתחרים באותם המקצים רק בחמש תחרויות לאורך העונה.

החלטה התקבלה לאחר בדיקה שעשו בהנהלת הליגה והגיעו למסקנה שזריקת דיסקוס, קפיצה משולשת וריצת 3,000 מטר משוכות הם ענפי הספורט הכי פחות פופולריים מבחינת צופי הליגה ואילו ריצת ה-200 נחתכה מלו"ז גמר הליגה, לאור העובדה שיש באותה השנה אולימפיאדה ורצי ה-200 מטר בדרך כלל מתחרים במקביל במקצה נוסף של 100 מטר או 400 מטר היותר פופולריים בקרב הצופים לפי הנהלת הליגה.

בעקבות החלטה שהתקבלה ללא דיון עם האתלטים ותפגע קשות בפרנסה של המתחרים בארבעת המקצועות הללו, החליט טיילור להשיק את האיגוד החדש וקרא לחבריו האתלטים להצטרף "זה הזמן לעשות שינוי אמיתי, אני מסרב להמשיך לשבת ולראות את הדברים מהצד. אני מאוד מאוכזב שהתאחדות האתלטיקה העולמית וה'דיימונד ליג' (ליגת היהלום) החליטו להוריד עוד מקצים מהתחרות ב-2020. הספורט שלנו (אתלטיקה קלה) הוא בנוי על אחדות וגיוון, הפרדה בין המקצים יכולים רק לפגוע בספורט שאותו אנו אוהבים".

כריסטיאן טיילור באליפות העולם בדוחא, קטאר 29 בספטמבר 2019 (Photo by Michael Steele/Getty Images)
כריסטיאן טיילור באליפות העולם בדוחא, קטאר 29 בספטמבר 2019 (Photo by Michael Steele/Getty Images)

השינוי של הדיימונד ליג היה רק מה שזירז את תהליך ההקמה של איגוד האתלטים. לפי טיילור, היה דיון ממושך בין חלק גדול מהספורטאים הבכירים בעולם לקידום האיגוד שאמון על הגנת כל ספורטאי האתלטיקה קלה ברחבי העולם. "אנחנו נלחם בשביל זכויות האתלטים ובשביל הזכות לקבל מקום סביב השולחן בו נקבע איך הספורט שלנו פועל ואיך ניתן לפתח אותו בלי לפגוע במרכז החיים שלו (האתלטים עצמם)".

את הארגון ייסדו 11 ספורטאים בכירים מכל העולם. אשר-סמית' הייתה אחת מאותם הספורטאים שיזמו את הקמת הארגון החדש. כאשר טיילור פרסם בטוויטר את ההקמה הרשמית של הארגון, אשר-סמית' תמכה באופן מידי דרך הציוץ "אתה תמיד יודע שיש לך את התמיכה שלי. בוא נעשה זאת!!!".

הציוץ של אשר-סמית' משך את שומת הלב של התקשורת הבריטית, שבאופן טבעי שמה את אחת הספורטאיות הבכירות שלה בפרונט של הקמת הארגון, שהוקם לשם הגנה על הספורטאים העוסקים באתלטיקה קלה ברחבי העולם.

בראיון ל'דיילי מייל' מסבירה אשר-סמית' את החלטה הלא פשוטה מבחינתה שהיא לקחה ובחרה להשמיע את קולה בדאגה לזכויות האתלטים: "זה קשור לשינויים שלא התייחסו אלינו או שאלו את דעתנו. זאת בושה, כי הרי אנחנו האתלטים עצמם. איגוד האתלטים הוא משהו שעבדנו עליו כבר תקופה ארוכה ודרכו נתייחס לנושאים נוספים בטווח הרחוק יותר. אני חושבת שהייתי מאוד זהירה בהחלטה שלי לשים את הקול שלי מאחורי האיגוד, כי אני מבינה שהאנשים מקשיבים. אבל מתוך למידת ההיסטוריה למען התואר שלי, לפעמים צריך לבחור להשמיע את קולי, אחרת הדברים לא ישתנו".

אשר-סמית' ממשיכה ומסבירה את החשיבות של ההשקעה של הספורטאים בעשייה ארגונית גם מחוץ לאצטדיון האתלטיקה "אנחנו עובדים קשה על המסלול, כדי להבטיח שאנחנו נהיה בשליטה בהופעה שלנו בתחרות, אולי כעת זה הזמן שלו להגדיל את ההשפעה שלנו מעבר לאצטדיון בו אנו מתחרים".

דינה אשר-סמית' באליפות העולם באתלטיקה בדוחא, קטאר 2 באוקטובר 2019 (Photo by Matthias Hangst/Getty Images) (Photo By Sam Barnes/Sportsfile via Getty Images)
דינה אשר-סמית' באליפות העולם באתלטיקה בדוחא, קטאר 2 באוקטובר 2019 (Photo by Matthias Hangst/Getty Images) (Photo By Sam Barnes/Sportsfile via Getty Images)

החלטה של טיילור ואשר-סמית' ביחד עם 9 אתלטים בכירים נוספים להקים את "איגוד האתלטים" היא החלטה מהפכנית ביחסי עובד-מעביד בתוך עולם האתלטיקה הקלה. בניגוד לספורט הקבוצתי ברחבי העולם, בו הספורטאים מועסקים דרך מועדוני הספורט המתחרים בליגות השונות, בהם קיימים איגודי ספורטאים שמגנים על הזכויות של הספורטאים, אשר הם בעלי או מנהלי המועדונים. בליגת היהלום של האתלטיקה הקלה הספורטאים מתחרים בייצוג המדינה ונשארים ללא שום ארגון הדואג לזכויות שלהם בליגה עצמה. כעת, בעזרת הקמת הארגון החדש, לאתלטים המתחרים בליגה יהיה מי שיגן על הזכויות שלהם ומי שיהיה בדיאלוג עם הליגה על התנאים בהם הספורטאים מועסקים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!