דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מדינה בהמתנה

מדינה בהמתנה / תחבורה, פרויקטים וקצבאות: כ-14 מיליארד ש"ח נתקעו בשל פיזור הכנסת

מרגע הכרזת הבחירות מתפקדת ועדת הכספים ללא סמכויותיה הרגילות, והעברות כספים דורשות הליך אישור ארוך מהרגיל שכולל גם את מזכיר הממשלה וועדת ההסכמות | נכון לרגע זה, לא ברור מתי יגיעו ההעברות לשולחן הוועדה

כביש 2 יקום מדרום לצפון חסום לתנועה על ידי נכים המפגינים בדרישה להעלאת קצבאות הנכות לגובה שכר המינימום, 1 בספטמבר 2019 (צילום: נאור לביא)
כביש 2 יקום מדרום לצפון חסום לתנועה על ידי נכים המפגינים בדרישה להעלאת קצבאות הנכות לגובה שכר המינימום, 1 בספטמבר 2019 (צילום: נאור לביא)
יונתן קירשנבאום

בעקבות פיזור הכנסת, כ-14 מיליארד שקלים שאמורים להגיע לתקצוב פרויקטים יצטרכו לעבור תהליך אישור ארוך לפני שיגיעו בכלל לדיון בוועדת הכספים שתאשר את ההעברות. בין התקציבים שמחכים לאישור נמצאים כספים המיועדים לביטוח הלאומי, שכר העובדים הסוציאליים ופרויקטים במשרד הרווחה וכספים המיועדים למערכת הבריאות.

מקורה של הבעיה הוא בפיזור הכנסת בשבוע שעבר. ועדת הכספים מתפקדת כרגע כוועדה זמנית, ללא הסמכויות הרגילות הניתנות לה בזמנים רגילים. לכן לא תוכל הוועדה לאשר את העברת התקציבים עד לקבלת אישור מצד מזכיר הממשלה וועדת ההסכמות בה חברים ח"כ מיקי זוהר וח"כ אבי ניסנקורן. שני גופים אלו רשאים לקבל החלטות בזמן פיזור הכנסת, והוועדה נדרשת לאישור מצידם כדי לדון בהעברות. נכון לכרגע לא ברור באילו לוחות זמנים יפעלו שני הגופים ומתי יגיעו ההעברות לשולחנה של ועדת הכספים.

עד לפיזור הכנסת נמצאה ועדת הכספים בעיצומה של רצף העברות תקציביות לניצול עודפי התקציב של שנת 2019. עם זאת, הוועדה לא הספיקה למצות את כלל ההעברות לפני יציאת הכנסת לפגרת בחירות בשבוע שעבר. הכספים התקועים מורכבים למעשה מהעברות שביקש משרד האוצר ימים ספורים לפני פיזור הכנסת.

בין הכספים המוקפאים נמצאים מעל 2.3 מיליארד שקלים המיועדים לביטוח הלאומי עבור תשלום קצבאות נכות וזקנה, שארים וסיעוד של הביטוח הלאומי, 1.95 מיליארד שקלים לתקציב החינוך המיועד לחינוך המיוחד, לגני ילדים, לבתי ספר, להסעות תלמידים ועוד, 870 מיליון שקלים עבור שכרם של העובדים הסוציאליים ותכניות לנוער בסיכון, 400 מיליון שקלים למשרד הבריאות עבור תמיכה בקופות החולים, 340 מיליון שקלים לטובת ניצולי שואה ו-600 מיליון שקלים למשרד התחבורה עבור סובסידיה ושכר נהגי אוטובוס.

בעוד כשבועיים, החל מ-1 בינואר 2020, תתחיל מדינת ישראל לפעול תחת תקציב המשכי, לאחר שהממשלה לא העבירה תקציב לשנת 2020. במסגרת התנהלות זו, יתוקצבו המשרדים על פי החלטתו של החשב הכללי רוני חזקיהו, במסגרת תקציב שיעמוד על 1/12 מתקציב שנת 2019. במשרדי הממשלה צופים כי התנהלות זו תוביל לקיצוץ בפועל בתקציביהם, דבר שיימשך עד שיועבר תקציב חדש לשנת 2020, לכל הפחות  בחודש מאי של השנה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!