דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
29.5°תל אביב
  • 30.4°ירושלים
  • 29.5°תל אביב
  • 28.7°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 35.5°באר שבע
  • 39.2°אילת
  • 34.4°טבריה
  • 29.4°צפת
  • 32.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

ספורט / "הגברת הראשונה": בגיל 38, ססיליה ברייקהוס היא עדיין המתאגרפת הגדולה בעולם

הספורטאית הנורווגית שנולדה בקולומביה שמרה על מעמדה כאלופת העולם הבלתי מעורערת, ועל מאזן קרבות מושלם, עם ניצחון על ויקטוריה בוסטוס הארגנטינאית | ברייקהוס הייתה ממובילות המאבק לביטול האיסור החוקי על איגרוף מקצועני במדינה, שהיה בתוקף 34 שנים

המתאגרפת ססיליה ברייקהוס (Photo by John McCoy/Getty Images)
המתאגרפת ססיליה ברייקהוס (Photo by John McCoy/Getty Images)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

ססיליה ברייקהוס עשתה זאת שוב: המתאגרפת הנורווגית ניצחה לפני כשבועיים את ויקטוריה בוסטוס הארגנטינאית ושמרה לא רק על תוארה כאלופת העולם אלא גם על מאזן מושלם בקריירה המקצוענית שלה עם 36 נצחונות ואפס הפסדים. ברייקהוס, המכונה בצדק "הגברת הראשונה" של איגרוף הנשים, היא גם הראשונה לזכות בכל ארבע החגורות של ארגוני האיגרוף הגדולים בעולם, מה שהפך אותה מאז 2014 לאלופת העולם הבלתי מעורערת, מלבדה מחזיקים בהישג זה שבעה גברים בלבד.

ברייקהוס נולדה בקרטחנה שבקולומביה, ובגיל שנתיים אומצה, יחד עם אחיה הקטן, על-ידי זוג מנורווגיה ועברה לחיות במדינה הצפון אירופאית בה הוטל ב-1981 איסור חוקי על איגרוף מקצועני. מי שתגדל להיות המתאגרפת הראשונה אי-פעם שמשודרת בשידור חי פעמיים על-ידי HBO, הייתה אחת מדמויות המפתח בשינוי החוק בנורווגיה ב-2015, אחרי 34 שנים.

המתאגרפת ססיליה ברייקהוס (Photo by John McCoy/Getty Images)
המתאגרפת ססיליה ברייקהוס (Photo by John McCoy/Getty Images)

מגיל צעיר היא הייתה ילדה מורדת שלא קיבלה את האופן בו הוכתב לה שבנות "אמורות להתנהג". בגיל 13 החליטה להפר את האיסור של הוריה, ונהגה לברוח מחלון חדרה בקומה הרביעית כדי ללכת למכון איגרוף תאילנדי קרוב לביתה. "היה לי חלון מהחדר שלי שהיה בקומה העליונה שהוביל לגג", סיפרה בראיון. "הייתי פשוט מטפסת והולכת לאימונים. הייתי בת 13, לא הכרתי דרך טובה יותר לעשות את זה. אם הייתי נופלת, הייתי כנראה מתה".

עם הזמן הבינו הוריה שאין להם איך לעצור את ביתם, והסכימו שתתחיל להתחרות בענף. במהלך הקריירה הקצרה שלה באיגרוף תאילנדי הספיקה ברייקהוס לזכות פעם אחת באליפות עולם ופעם אחת באליפות אירופה. מאוחר יותר החליטה לעשות את השינוי הגדול בחייה ולעבור להתאמן בגרמניה, כדי שתוכל להתחרות באגרוף, הספורט שבאמת אהבה ושכאמור, היה אסור על-פי חוק בנורווגיה.

המעבר לענף חדש התגלה כהחלטה מצויינת, ובשלוש השנים בהן התחרתה כחובבנית, ניצחה ברייקהוס 75 קרבות מתוך 80 בהם השתתפה. ב-2004 זכתה במדליית הכסף באליפות אירופה, ושנה מאוחר יותר השיגה את הזהב באליפות אירופה ואת הכסף באליפות העולם. בעקבות ההצלחה המסחררת, החליטה להפוך למקצוענית. למרות האיסור החוקי, שהיה עדיין בתוקף, חלמה להיות הנורווגית הראשונה לזכות באליפות העולם באיגרוף מקצועני.

אחרי עשרה ניצחונות בשנתיים של איגרוף מקצועני, קיבלה את ההזדמנות להתחרות על שתי חגורות אליפות העולם של התאחדות האיגרוף העולמית (WBA) ומועצת האיגרוף העולמית (WBC) מול ויני סקובגארד הדנית. בדרבי הסקנדינבי, שנערך בגרמניה ב-14 במרץ 2009, ניצחה ברייקהוס בהחלטת שופטים, זכתה בתואר הכפול והפכה לנורווגית הראשונה שזוכה באליפות העולם באיגרוף מקצועני.

הניצחון ההיסטורי נתן לברייקהוס את הכוחות להמשיך ולכתוב מחדש את ההיסטוריה של איגרוף הנשים קרב אחרי קרב. ב-2014 ניצחה בקרב בדנמרק את איבנה חאבזין הקרואטית והפכה לאישה הראשונה בעולם שמחזיקה במקביל את חגורות האליפות של ארבעת הארגונים הגדולים בעולם. השליטה המוחלטת בקבוצת המשקל שלה הפכו אותה ל"גברת הראשונה" של עולם האיגרוף. ברייקהוס הפכה את הכינוי לסמל שלה, וכעת היא עולה לזירה עם מכנס עליו הכיתוב "הגברת הראשונה".

כל ניצחון שהשיגה, וכל תואר בו זכתה, סייע לברייקהוס לפתוח מחדש את הדיון על מה שכונה "חוק הנוקאאוט", שאסר על כל פעילות ספורטיבית בה ניתן להשיג נקודות, או ניצחון, בעזרת נוקאאוט ונכנס לתוקף בשנה בה נולדה – 1981. בסופו של דבר, הצליחו ברייקהוס, ושותפיה למאבק, לשנות את החוק ולהתיר איגרוף מקצועני בנורווגיה אחרי 34 שנים.

ב-1 באוקטובר 2016, כשהיא בת 35, עלתה ברייקהוס לקרב הראשון שלה על אדמת המדינה בה גדלה, אחרי גלות ספורטיבית של למעלה מ-12 שנה. בחדר ההלבשה לפני הקרב אמרה לעיתונות המקומית כי "זאת מחשבה די אבסורדית. שינינו חוק בספר החוקים הנורווגי. זה היה קשה בחלק מהזמנים, היו המון צעדים אחורה בתהליך הזה, והרבה האנשים לא האמינו שאנחנו מסוגלים לעשות זאת. אני והצוות שלי חשבנו לעיתים קרובות לוותר, אבל המשכנו להיאבק על זה יום ולילה. התמוגגנו מאושר כשסוף סוף פרצנו את הדרך. זה קשה לאנשים להבין כמה אנרגיות התהליך הזה לקח ממני".

המתאגרפת ססיליה ברייקהוס (Photo by John McCoy/Getty Images)
המתאגרפת ססיליה ברייקהוס (Photo by John McCoy/Getty Images)

הקרב הראשון שלה בבית הוכתר כהצלחה מסחררת. 10,00 צופים עודדו אותה באולם ומיליון נוספים צפו בשידור הטלוויזיוני. ברייקהוס גברה בקלות על אנה סופיה מתיאס מצרפת, בנוקאאוט מהיר בסיבוב ה-2. משם המשיכה לשלושה קרבות נוספים במדינה, גם בהם ניצחה מול קהל מקומי נלהב.

לאחר 45 שנה של שידורי קרבות איגרוף, ב-3 במאי 2018, החליטה רשת הטלוויזיה האמריקאית HBO לשדר קרב נשים. לאירוע ההיסטורי נבחרה כמובן המתאגרפת הטובה והמפורסמת בעולם ומולה עלתה הטוענת לתואר, קאלי ראייס מארה"ב. בקרב שמשך 904 אלף צופים, ניצחה הנורווגית. בסוף אותה השנה הפכה גם למתאגרפת הראשונה שמשודרת בפעם השנייה ב-HBO, בקרב מול אלכסנדרה מגדזיאק לופז, אף היא מארה"ב.

בגיל 38 ססיליה ברייקהוס מחזיקה ב-36 ניצחונות, מתוכם תשעה בנוקאאוט. במספר גדול של שיאים, בתואר המתאגרפת הגדולה בהיסטוריה של איגרוף הנשים ובחמש חגורות אליפות. את הניצחון הכי גדול שלה השיגה דווקא מחוץ לזירה, בקרב שמשנה כיום את התפיסה המגדרית כלפי מה מותר ומה אסור לילדות, נערות ונשים לעשות, לא רק בספורט ולא בנורווגיה, אלא בכל תחום ובכל מקום בעולם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!