דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

תאונות עבודה / בית משפט בניו יורק הרשיע חברת בנייה במותו של פועל

על רקע עלייה במספר תאונות העבודה בעיר, פסק בית המשפט כי החברה אשמה בעברות פליליות של הריגה ברשלנות וסיכון חיי אדם בגין תאונת קטלנית בשנה שעברה.

אתר בניה בניו יורק, אילוסטרציה. צילום: Magnus Bäck, מתוך ויקיפדיה
אתר בניה בניו יורק, אילוסטרציה. צילום: Magnus Bäck, מתוך ויקיפדיה

בית משפט בעיר ניו-יורק הרשיע חברת בנייה, האחראית על אתר בנייה בעיר, בהריגה וסעיפי אישום אחרים בגין מותו של פועל בתאונת עבודה בשנה שעברה.

השופט א. קירק בארטלי ג'וניור, מבית המשפט העליון של מדינת ניו-יורק במנהטן, פסק כי בעניין מותו של קרלוס מונקאיו, מהגר בן 22 מאקוודור, החברה- הארקו בנייה בע"מ – אשמה בהריגה מדרגה שנייה (התנהגות רשלנית המביאה למותו של אדם, ד.ר.) בהריגה ברשלנות ובסיכון חיי אדם.

כתוצאה מכך, אמר חוקר פדרלי ל'ניו-יורק טיימס' כי מרבית מקרי המוות היו "לחלוטין ברי-מניעה".

התובעים, מטעם משרד התובע המחוזי של ניו-יורק, טענו כי החברה התעלמה מאזהרות חוזרות ונשנות על תנאי עבודה מסוכנים באתר בנייה בשדרה התשיעית בעיר. הניו-יורק טיימס מדווח כי השופט קיבל את טענתם ומצא שהתנהגותה הרשלנית של חברת הבניין תרמה להתמוטטות תעלה בעומק חמישה מטרים באפריל 2015, בעקבותיה נמחץ מונקאיו תחת מאות קילוגרמים של חול.

החברה עומדת כעת בפני קנסות אפשריים עד גובה של 35 אלף דולר (כ-135 אלף ש"ח, ד.ר.). גזר הדין יימסר ב-13.7.2016. טרם נקבע תאריך למשפטם של שלושה נאשמים נוספים בתיק – שני מנהלי עבודה וקבלן משנה שהיה אחראי על החפירות – שכתבי אישום נגדם הוגשו אחרי חקירה של מנהל הפדרלי לבטיחות ובריאות בעבודה ומשטרת ניו יורק.

סיירוס וואנס, התובע המחוזי של ניו יורק. צילום מתוך ויקיפדיה.
סיירוס וואנס, התובע המחוזי של ניו יורק. צילום מתוך ויקיפדיה.

בכוונת הארקו להגיש ערעור על הפסיקה, אמר עורך הדין של החברה רונלד פישטי לוול סטריט ג'ורנל. "הארקו לא אשמה בשום פעילות פלילית שהיא באתר הבנייה הזה", אמר פישטי.

זוהי ההרשעה הפלילית הראשונה של חברת בנייה במנהטן מזה תקופה, אמרו במשרד התובע המחוזי, ומגיעה בתקופה בה תנופת הבנייה בניו-יורק מעלה על סדר היום הציבורי את סוגיית תאונות העבודה.

המשפט זכה לתשומת לב מיוחדת בשל העובדה שעד היום התקשתה התביעה להוכיח אחריות פלילית במקרים של תאונות עבודה בבניין ביער. בשנת 2012 זוכה בעליה של חברה להפעלת עגורנים, ג'יימס לומה, מכל אשמה פלילית בנוגע להתמוטטות מנוף שהרגה שני פועלים. עם זאת, משפט אזרחי בעניין פסק כי פיצוי בגובה 96 מיליון דולר (כ-371.5 מיליון ש"ח, ד.ר.) יינתן למשפחות הפועלים שנהרגו.

"על פסק הדין שניתן היום לסמן לענף הבנייה כי ניהול מרחוק של מיזמים לא מעניק לחברות או קבלנים פטור מאחריות פלילית", אמר התובע המחוזי של מנהטן, סיירוס ר. וואנס ג'וניור.

המועצה לבטיחות ובריאות בעבודה בניו-יורק – ארגון לקידום בטיחות בעבודה – כינתה את פסק הדין 'היסטורי'. "אנו חושבים שמודבר בפסק דין שהוא ציון דרך" אמרה לוול סטריט ג'ורנל ראשת המועצה, נדיה מריאן-מולינה, "פסק הדין שולח מסר ברור לענף שחברות לא יכולות להעמיד פנים שאינן יודעות מה קורה באתר העבודה, שהן לא יכולות להטיל את האשמה על עובדיהם או על קבלני המשנה שלהם".

"על פסק הדין שניתן היום לסמן לענף הבנייה כי ניהול מרחוק של מיזמים לא מעניק לחברות או קבלנים פטור מאחריות פלילית", אמר התובע המחוזי של מנהטן, סיירוס ר. וואנס ג'וניור.

מספר תאונות העבודה בענף הבנייה בארה"ב נמצא בעלייה בשנים האחרונות, רבים מהקרבנות הם מהגרים ללא אשרות שהייה שלא קיבלו הכשרה מספקת. תחקיר שערך לאחרונה ה'ניו-יורק טיימס' העלה כי העלייה בשיעור מקרי המוות והפציעה עולה על בהרבה על שיעור מיזמי הבנייה החדשים בעיר וכי בתאונות בהן נהרגו פועלים, לא היה פיקוח ראוי על העבודה ולא ננקטו צעדים בסיסיים להגנה על בטיחות הפועלים. עוד העלה התחקיר כי הדחיפות לסיים את מיזמי הבנייה במהירות האפשרית, כופה על הפועלים לבצע 'קיצורי דרך' מסוכנים' ומונעת הכשרה מקצועית ראויה.

כתוצאה מכך, אמר חוקר פדרלי ל'ניו-יורק טיימס' כי מרבית מקרי המוות היו "לחלוטין ברי-מניעה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!