דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שמירה על החיים

שמירה על החיים / "אל תסמכו על ניסים": כך תשמרו על ילדיכם במהלך חג החנוכה

כוויות מנרות ומשמן, שריפות וחנק: כמדי שנה, ארגון 'בטרם' לבטיחות ילדים מזהיר מהסכנות שטומנים בחובם מנהגי החג ומזכיר כי בחנוכה חלה עלייה של כמעט 25% בפניות לבתי החולים עקב כוויות, בעיקר בקרב ילדים | אל תגידו "לי זה לא יקרה"

הדלקת נרות חנוכה (צילום: דנה פרידלנדר/משרד התיירות)
הדלקת נרות חנוכה (צילום: דנה פרידלנדר/משרד התיירות)
רז רותם
רז רותם
צרו קשר עם המערכת:

חג החנוכה שיחל הערב (ראשון) מביא עמו לא רק אור, שמחה ומאכלים שמנוניים אלא גם מספר סכנות לפגיעות ופציעות הקשורות במנהגי החג. ארגון 'בטרם' לבטיחות ילדים מתריע כי בחג החנוכה ישנה עלייה משמעותית מהיפגעויות מכוויות בקרב ילדים ומשאיפת גופים זרים וחנק כתוצאה מאכילת מטבעות שוקולד, סופגניות וממשחק בסביבונים.

מומחי האיגוד הישראלי לכוויות מדגישים כי עיקר הסכנה בחג החנוכה היא בכוויות של ילדים, כתוצאה מהדלקת נרות או טיגון סופגניות ולביבות. מנתוני משרד הבריאות וארגון בטרם עולה כי ילדים בקבוצת הגיל 0 עד 4 הם בעלי הסיכון הגבוה ביותר להיפגע והם מהווים כ-78% מנפגעי הכוויות. כ-84% מהילדים שנפגעים מכוויות נפגעים בבית, מרביתם במטבח או בסלון. על פי הערכות במערכת הבריאות, בכל שנה במהלך תקופת חג החנוכה, נרשמת עליה מדאיגה של כ-25% בפניות לבתי החולים עם כוויות בעיקר בקרב ילדים. באיגוד לכוויות מסבירים שילדים אשר נפגעו באופן חמור כתוצאה מכוויה, עלולים לשלם על כך בחייהם או לסבול מהשפעות ניכרות על איכות חייהם.

"ילדים אוהבים את חג החנוכה ואת מנהגי החג. כדי שיוכלו להמשיך וליהנות ממנו, אל תגידו 'לי זה לא יקרה' ואל תסמכו על ניסים", מזהירה אורלי סילבינגר, מנכ"לית ארגון 'בטרם' לבטיחות ילדים ומוסיפה כי "באחריות המבוגרים לדאוג לבטיחותם של הילדים. יש לשמור על הנחיות הבטיחות שיכולות להציל את חיי הילדים ולמנוע פציעות קשות."

כך תשמרו על הילדים

משפחות רבות נוהגות לאפשר לכל ילד להדליק נרות בחנוכייה משלו. ב"בטרם" מדגישים כי אם מדובר בחנוכיות שנוצרו בעבודת יד של הילדים, חשוב לוודא כי הן עשויות מחומרים שאינם דליקים וכי הן יציבות מספיק, ומומלץ לבדוק את יציבותם של בתי הנרות טרם השימוש.

לפני שמתחילים בהדלקת הנרות, יש לבחור את המיקום הטוב ביותר עבור החנוכיות – הרחק מחפצים דליקים כמו וילון או מפה והרחק מהישג ידם של ילדים.

בכל הדלקת נרות יש להקפיד לאסוף שיער ארוך, ולא לאפשר לילדים צעירים (עד גיל 9) להדליק נרות ללא עזרת מבוגר.

בתום השימוש, יש להרחיק מהילדים גפרורים ומצתים ולא להשאיר את הנרות דולקים ללא השגחה.

למניעת שריפה, מומלץ להתקין בבית גלאי עשן. הגלאי מתריע על שריפה בשלב מוקדם ומאפשר לכבותה במהירות, או לקרוא לכבאות והצלה ולפנות את הילדים בזמן.

טיגון בטוח

עם כל הכבוד לסופגניות שבחנויות, אין כמו חווית בישול משפחתית. ילדים אוהבים לבשל והם יכולים לקחת חלק בהכנות, עד שלב הטיגון. בארגון "בטרם" מדגישים כי מרביות כוויות הילדים מתרחשות במטבח כתוצאה מנוזלים חמים. עורם של ילדים עדין יותר משל מבוגרים ושטח הפנים שלהם קטן יותר, כך שגם נתיז שמן שיגרום לכוויה קלה אצל מבוגר, עלול לגרום לכוויה חמורה ועמוקה אצל ילדים.

במהלך הטיגון מומלץ להשתמש בכיריים האחוריות ולסובב את הידיות לכיוון הקיר כדי למנוע מהילדים לנסות ולמשוך את הסיר מתוך סקרנות לראות מה בתוכו.

אין לשפוך מים על שמן בוער, אלא לכסות את הסיר או הכיריים במגבת רטובה.

מומלץ שלא לחמם סופגניות במיקרוגל מכיוון שהריבה מתלהטת ויכולה לגרום לכוויות. אם מחממים, יש לשים לב לטמפרטורה של הריבה. יש להיזהר גם מנגיעה בסופגניות או לביבות שחוממו מחדש בידיים חשופות משום שהשמן שנמצא בהן עשוי לגרום לכוויות.

איך נטפל: במקרה של כוויה מקומית – יש לשטוף במים זורמים. אין למרוח חומרים מסוגים שונים המחריפים את סכנת הזיהום ואין לפוצץ שלפוחיות, מאותה סיבה. יש להזעיק את מד"א בטלפון החירום – 101.

סביבונים, מעות חנוכה וסופגניות

הסביבונים היום מגיעים במגוון צורות, גדלים והפתעות. סביבונים קטנים מדי עלולים להוות סכנת חנק עבור תינוקות ופעוטות, ממש כמו מעות חנוכה במידה והן מגיעות במטבעות. הכלל הוא שכל חפץ שיכול להיכנס לתוך קופסה של ביצת הפתעה, עלול לגרום לחנק ולכן יש להרחיקו מילדים צעירים (עד גיל 5). בסביבונים המאירים והמנגנים מסתתרת סכנה נוספת – סוללות כפתור שעלולות להתפרק מהסביבון. סוללות הכפתור מסוכנות במיוחד מכיוון שהן נוטות להפריש חומרים מסוכנים שפוגעים במהירות ברקמות הגוף. במידה ויש חשש לבליעת סוללה, יש להגיע במהירות לטיפול רפואי. כמו כן, בצק הסופגניה יכול להיות מסוכן לילדים קטנים, קשישים ולאנשים הסובלים מבעיות בליעה ולכן יש לחתוך את הסופגניה לחתיכות קטנות ולהשגיח בזמן האכילה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!