דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

ספורט עולמי / ספורטאית על: הכירו את הקפטנית של נבחרת פקיסטן בכדורגל ובכדורסל

סאנה מחמוד הצטיינה בכל ענף ספורט במדינתה, וזאת על אף שלא מקובל שנשים עוסקות בספורט בפקיסטן | למרות הלחץ לוותר על חלומה, היא הפכה לקפטנית של הנבחרת הלאומית בשני ענפים שונים | כעת, היא מתכננת מהפכה

נבחרת הנשים של פקיסטן בכדורגל  (מתוך טוויטר)
נבחרת הנשים של פקיסטן בכדורגל (מתוך טוויטר)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

סאנה מחמוד בת ה-29 היא ספורטאית יוצאת דופן. כבר בגיל 15 שיחקה במקביל בנבחרות הצעירות של פקיסטן בכדורגל ובכדורסל. בהמשך הקריירה הספורטיבית שלה היא עשתה היסטוריה בלתי נתפסת והפכה לקפטנית של הנבחרת הבוגרת של פקיסטן בשני ענפי הספורט הקבוצתיים הפופולרים בעולם. כיום, לאחר שפרשה ממשחק פעיל היא לוקחת חלק בתוכנית בינלאומית לקידום מעמד האישה בפקיסטן דרך העיסוק בספורט.

מחמוד נולדה בבירת פקיסטן איסלמאבד ועסקה כילדה במגוון רחב של ענפי ספורט. בראיון לאתר USEFP, מספרת מחמוד: "מאז שהייתי ילדה קטנה, אני זוכרת את עצמי מתרוצצת ומשחקת עם כל דבר שאני יכולה לשים את ידי עליו. בגיל 15 שיחקתי בטורניר הבינלאומי הראשון שלי בכדורסל ובכדורגל". הוריה חינכו אותה מגיל צעיר לעיסוק בספורט ודרשו ממנה לצאת לשחק בחוץ במקום לראות טלוויזיה. לכן את רב זמנה כילדה היא בלתה במשחקים בשכונה.

הספורט לנשים בפקיסטן סובל מקשיים עצומים, נבחרת הכדורגל משתתפת רק בטורניר לנבחרות דרום אסיה הנערך פעם בשנתיים ואינה משתתפת במוקדמות אליפות העולם או אליפות אסיה. כך נוצר מצב שהנבחרת מתכנסת פעם בשנתיים לזמן קצר ולכארבעה משחקים בטורני. עם תומו הנבחרת מפורקת לשנתיים נוספות. כאשר ב-2016 החליטה המדינה לפספס את הטורניר היחיד בו היא משתתפת, נוצר מצב שהנבחרת הבוגרת לא הייתה פעילה במשך ארבע שנים רצופות. גם בענף הכדורסל הנבחרת כמעט ואינה פעילה ואינה משתתפת בטורנירים השונים ולכן בשני הענפים הנבחרות הלאומיות לנשים אינן מדורגות בדירוג העולמי. 

בפקיסטן, מדינה מוסלמית בה לא מקובל שנשים יעסקו בספורט היות וזה נחשב לתחום עיסוק גברי, נשים העוסקות בספורט אינן זוכות לתמיכה או סיקור. מחמוד מספרת שכאשר החלה את העיסוק בספורט כתלמידה בבית הספר, היו הרבה ילדות שעשו זאת ביחד איתה, אך עם הזמן היא הפכה להיות היחידה. למרות הלחץ החברתי מסביבה היא לא ויתרה על העיסוק בספורט והפכה לשחקנית כדורגל וכדורסל בליגות המקומיות.

בזמן לימודיה בנו בבית הספר בו למדה מגרשי כדורסל וכדורגל. מחמוד שאהבה להתרוצץ לשחק, התאהבה בשני ענפי הספורט הקבוצתיים והחלה להצטיין במקביל בשניהם. ב-2007 הגיעה מחמוד למבחנים לקבוצת נערות בשם Young Rising Stars. מתוך 70 נערות שהגיעו למבחנים, היא הייתה היחידה שהתקבלה. באותה העונה היא שיחקה לראשונה בליגה הלאומית וקבוצתה הפסידה בכל משחקיה. למרות זאת, מהר מאוד זיהו את הכישרון המנהיגות שלה והפכו אותה לקפטנית. בעונה לאחר מכן הפתיעה הקבוצה וזכתה באליפות ראשונה מתוך 4 אליפויות שמחמוד הובילה את קבוצתה כקפטנית בין השנים 2008-2012. 

בשנת 2010 מחמוד הוזמנה לנבחרת הלאומית בכדורגל ונבחרה כצפוי לקפטנית של הנבחרת. מחמוד המשחקת בעמדת הקישור הובילה את הנבחרת להעפלה היסטורית לחצי גמר אליפות דרום אסיה וזכתה למחמאות רבות. בעקבות פירוק והרכבה מחדש של הנבחרת, הופיעה הנבחרת רק בחלוף שנתיים באליפות דרום אסיה 2012, בה לא הצליחה לשחזר את ההישג וחזרה מאוכזבת הביתה. לאחר הטורניר נסעה מחמוד לארה"ב להשלים את התואר השני שלה ושנה לאחר שחזרה לפקיסטן, ב-2016 היא גם חזרה לשחק כדורגל ב-Young Rising Stars והפכה למאמנת הנערות של הקבוצה.

במקביל לקריירת הכדורגל המוצלחת, המשיכה מחמוד להצטיין גם במגרשי הכדורסל. עם זכייה במשחקי פקיסטאן, בחירה ל-MVP של ליגת הכדורסל בפקיסטן וזכייה במקום השני בליגה המקומית.  בשנת 2016 החליטו בפקיסטן להקים מחדש את נבחרת הנשים בכדורסל לאחר 20 שנות הפסקה ומחמוד נבחרה להוביל את הנבחרת המתחדשת כקפטנית שלה. כבר במשחק הראשון של הנבחרת מול אפגניסטן סיימה מחמוד כקלעית הבולטת בשורות הנבחרת.

"טיילתי כל כך הרבה בשביל הספורט, חייתי ושיחקתי עם אנשים מכל כך הרבה רקעים שונים. זה עיצב את מי שאני היום, עם חלקים מכל מה שפגשתי בדרך" 

כעת, היא רוצה לנצל את מה שלמדה במסע הארוך בספורט העולמי והמקומי ולהקנות את אותם ערכים לנערות והילדות הצעירות במדינה שלה, בעזרת פרויקט הכדורגל הבינלאומי אותו היא מפעילה בפקיסטן "Right To Play" תוכנית הפועלת כיום ב-15 מדינות עולם שלישי ועוזרת בעזרת שילוב של ספורט וחינוך לפתח בילדים ערכים וכלים להתמודד עם האתגרים הקיומיים במקומות בהם הם חיים. 

במקביל מחמוד פועלת במסגרת ארגון ספורט מקומי לקידום שני ענפי ספורט הנשים במדינה. היא מארגנת טורנירים לנערות וילדות מרחבי פקיסטן בכדורגל ובכדורסל ומעבירה סדנאות אימון למאמנים של הקבוצות ומקווה בדרך הזאת לשנות את היחס לספורט הנשים במדינה ומאמינה שהיחס לספורט הנשים במדינה יכול להשתנות רק דרך החינוך בבתי הספר לחיים ספורטיביים.

"אנחנו נותנים חשיבות לחינוך גופני. אנחנו חושבים שזה בסדר אם בנות יושבות ומפטפטות במהלך הפסקת הצהריים. אני מבינה – לא כולן ספורטאיות. אבל עד גיל מסוים, ממש כמו שאתה צריך ללמוד מתמטיקה או לימודי אסלאם מתוך חובה, גם אם אתה לא נהנה מזה, צריך ללמד חינוך גופני. אסור לבזבז את זמן החינוך הגופני בישיבה מתחת לעץ ולשוחח עם חברים. את צריכה להיות שם בחוץ לרוץ, לדלג, לשחק בהפסקות, לעשות יוגה, טאקוונדו, כל דבר שבעולם שבית הספר יכול להציע לך".

סאנה מחמוד היא רק בת ה-29, אך מבחינתה היא מוכנה להקדיש את כל חייה לקידום ספורט הנשים במדינה. היא מסתכלת בצורה אופטימית לעבר ההתקדמות הספורטיבית של פקיסטן ומציינת שלפני 13 שנה היו רק 6 קבוצות בליגת הכדורגל לנשים וכעת כבר יש 16 קבוצות, במקביל לאלפי נערות שמשחקות בחופשיות את המשחק. מחמוד מאמינה שהספורט ישנה מבפנים את החברה בפקיסטן ויתן לנערות צעירות את הכלים הכי טובים להתמודד עם האתגרים הגדולים בחייהן, ככלי להעצמה נשית. היא אולי גדלה כילדה היחידה שנשארה על המגרש למרות כל הלחץ החברתי מסביב, אך כעת היא נחושה להנהיג את הפיכת ספורט הנשים לחלק אינטגרלי מהזהות של מדינתה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!