דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נגידת בנק ישראל

רפורמה בבנקים / נגידת בנק ישראל תומכת במסקנות ועדת שטרום

קרנית פלוג אף הזהירה מתוצאות חברתיות קשות באם יקרוס בנק בישראל. "תחרות ויציבות הם גורמים משלימים המחזקים אחד את השני" אמרה פלוג.

נגידת בנק ישראל, קרנית פלוג בכנס הרצליה 2016 צילום:עדי כהן צדק
נגידת בנק ישראל, קרנית פלוג בכנס הרצליה 2016 צילום:עדי כהן צדק
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

"שמירה על יציבות המערכת הפיננסית היא אינטרס ציבורי המשרת את לקוחות הבנקים – כלומר הציבור הרחב". אמרה נגידת בנק ישראל, קרנית פלוג, בנאומה, היום (רביעי) בצהריים בכנס הרצליה.

פלוג הציגה בכנס הרצליה את תפיסת בנק ישראל באשר לרפורמה להגברת התחרותיות במגזר הפיננסי. הנגידה ברכה את חברי ועדת שטרום ואת שר האוצר ששם את הנושא על סדר היום, ואמרה כי להערכתה מסקנות הוועדה יובילו לשינוי של ממש במצב התחרות במערכת הפיננסית ובסופו של דבר ישרתו את הציבור. עם זאת, הדגישה פלוג כי, "היציבות נשענת על אמון הציבור במערכת הבנקאית. כשמבינים זאת ניתן לראות בתחרות וביציבות גורמים משלימים המחזקים אחד את השני. להשיג איזון נכון ביניהן זה אתגר מתמיד".

נגידת בנק ישראל: "בנקים חשופים יותר מגופים אחרים לסיכון של חדלות פרעון, והעלות החברתית של נפילת בנק היא גבוהה. וראינו זאת בשנים האחרונות בארה"ב ובחלק ממדינות אירופה."

לדברי פלוג סקטור הבנקאות הוא ייחודי, והסיכונים בפעילותו גדולים, ולהתממשותם משמעויות משקיות וחברתיות קשות ביותר. "בנקים חשופים יותר מגופים אחרים לסיכון של חדלות פרעון, והעלות החברתית של נפילת בנק היא גבוהה. וראינו זאת בשנים האחרונות בארה"ב ובחלק ממדינות אירופה. לכן ברור שהתחרות בסקטור הבנקאי לא יכולה להיות דומה לסקטורים אחרים. ההיסטוריה מוכיחה שתחרות ללא מגבלות, לטובת שורת רווח בלבד, מובילה למחירים כבדים לציבור ולמשק. לכן חשוב לגבות את המודל שייבחר גם ברגולציה מתאימה", אמרה. הנגידה הדגישה את חשיבותה של מדיניות ביטוח פיקדונות על ידי בנק ישראל, כחלק מהלקחים מן המשבר הגלובלי. לדבריה ביטוח זה יתן רשת בטחון לבנק שיקלע לקשיים כך שהנזק למפקידים ולכלכלה במקרה של קריסת בנק יהיה מתון.

מוקד השינוי שמקווה הנגידה לראות, הוא בשיפור האשראי עבור משקי בית ועסקים קטנים. לדבריה כבר היום על האשראי עבור החברות הגדולות, בעלות כושר המיקוח והערכת הסיכונים, קיימת תחרות בין הבנקים, הגופים המוסדיים וגורמים חוץ בנקאיים נוספים. באשר לאשראי למשקי הבית ולעסקים הקטנים אמרה הנגידה כי יש לפעול להרחבת ההיצע באמצעות הכנסת שחקנים חדשים לשוק האשראי, וחיזוק יכולת ההתחרות של שחקנים חדשים. בין היתר תלתה הנגידה תקוות כי הקמת מאגר נתוני האשראי תוכל לסייע לגופי אשראי חדשים. "אנחנו מקדמים במרץ רב את הקמת מאגר נתוני האשראי בבנק ישראל שיצמצם את פערי הידע בין הבנק ללקוחות ובין בנקים לבנקים אחרים".

נגידת בנק ישראל: "ההיסטוריה מוכיחה שתחרות ללא מגבלות, לטובת שורת רווח בלבד, מובילה למחירים כבדים לציבור ולמשק. לכן חשוב לגבות את המודל שייבחר גם ברגולציה מתאימה"

הנגידה תמכה בצעת ועדת שטרום להפריד את חברות כרטיסי האשראי משני הבנקים הגדולים, ואמרה כי השינויים בפיקוח על הבנקים ייצור תנאים נוחים להפיכתם של חברות אלו לבנק תוך זמן קצר ולהקמתם של בנקים חדשים.

לסיכום דבריה הדגישה הנגידה כי מדובר בשינויי מדיניות דרמטיים, אשר יש לעשותם במתינות, ומתוך שיקול דעת ואחריות. "המשק נמצא כיום בתקופת צמיחה, בסביבת ריבית קרובה לאפס ובתעסוקה מלאה. שינויים בכל אחד מהפרמטרים הללו עלולים לסכן את מצבם הכלכלי של הלווים, משקי הבית ועסקים קטנים. עוצמת הנזק של משבר פיננסי מחייבת נקיטת זהירות בכל רפורמה בשירותים הפיננסיים". פלוג ציינה כי קריסה של גורם פיננסי עשויה אף לגרום להדבקה ולתגובת שרשרת. "לכן יש לעשות את השינויים בזהירות ותוך פיקוח נאות על ספקי האשראי החדשים. לוועדת הרגולטורים שתוקם בקרוב יהיה תפקיד חשוב בטיפול וניתור הסיכונים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!