דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אזרחים ותיקים

אזרחים ותיקים / למעלה מ-5,000 מקרי התעללות בקשישים טופלו ב-2015

כך עולה מנתוני משרד הרווחה שפורסמו לרגל ציון יום המודעות למניעת התעללות בקשישים והזנחתם: "תופעות של התעללות אזרחים ותיקים נפוצות ומתבצעות בדרך כלל ע"י בני משפחה"

קשיש בבית תמחוי (ארכיון / צילום: פלאש 90)
קשיש בבית תמחוי (ארכיון / צילום: פלאש 90)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

יום המודעות למניעת התעללות בקשישים והזנחתם צוין היום (רביעי) ברחבי העולם. משרד הרווחה והשירותים החברתיים מדווח כי בשנת 2015 טיפל המשרד ביותר מ-5,000 מקרי התעללות באזרחים ותיקים. במסגרת הטיפול נערכו 4,011 תסקירי אפוטרופסות (למעלה ממחצית בעקבות מקרי התעללות, ט.כ.), בוצעו 2,260 התערבויות שהובילו ל-246 תלונות במשטרה ול-165 צווים לפי חוק הגנה על חוסים. בנוסף התקיימו 858 התייעצויות לגבי חסרי ישע.

"תופעות של  התעללות מילולית, פיזית וכלכלית כלפי אזרחים ותיקים נפוצות ומתבצעות בדרך כלל ע"י בני משפחה ולעתים על ידי מטפל בשכר", אומרת פאני יוז, עו"ס ראשית לחוק הגנה על חוסים במשרד הרווחה. "מקרים רבים של ההתעללות מתרחשים על רקע של גירושין של אחד הילדים שחוזר לבית הוריו, וככל שהמשבר אצל הבן או הבת גדל, כך גדלה רמת הפגיעה בהורה. הילד עשוי להשתלט על חלקים בבית ההורה ולעתים דוחק את ההורה מחדר השינה לסלון. בנוסף עלולים הבן או הבת לנצל את ההורה כלכלית ולרוקן את חסכונותיו שנאספו כל חייו לזקנתו, תחת איומים או באמצעות הפעלת אלימות רגשית או פיזית כלפי ההורה", הוסיפה.

שר הרווחה חיים כץ אמר לרגל יום המודעות כי "לאורך השנה, משרד הרווחה מאתר אזרחים ותיקים הזקוקים לסיוע ובנושא זה מגיעה תודה לעובדים הסוציאליים בתחום הזקנה שעושים זאת במסירות גדולה. אנחנו מגלים אפס סבלנות כלפי הזנחה ופגיעה בקשישים ופועלים בכל האמצעים למען ביטחונם ורווחתם".

מקרי התעללות נוספים, בעלי שכיחות נמוכה יותר אך עדיין נפוצים, הם התעללות בין-זוגית המתעוררת בגילאים מתקדמים. "בדרך כלל אלו מקרים בהם בן הזוג שהיה דומיננטי, תוקפני ולעתים אלים לאורך השנים כלפי בן הזוג השני, חולה ונחלש או הופך סיעודי, ובן הזוג שהיה עד כה הקרבן, מנצל את השינוי ביחסי הכוח כדי לסגור חשבון", מספרת יוז. מקרים נדירים יותר הם מקרי אלימות מינית בין בני זוג ולעתים אף בין בנים להורים.

במסגרת המאבק בהתעללות והזנחה כלפי אזרחים ותיקים, מפעיל משרד הרווחה והשירותים החברתיים 62 יחידות לטיפול בהתעללות באזרחים ותיקים ברחבי הארץ, מרביתן הוקמו בעשור האחרון.  בכל יחידה לטיפול בהתעללות בזקנים מוקם צוות רב מקצועי תומך החלטות. בצוות חברים עובד סוציאלי המטפל במשפחה, עובד סוציאלי לחוק הגנה על חוסים, יועץ משפטי ורופא מומחה. בנוסף לטיפול בפניות המגיעות ליחידות מקרובי ומכרי הקשיש או גורמי רווחה שונים, היחידות עוסקות בפעילות אינטנסיבית לאיתור אקטיבי של מקרי התעללות בקשישים בקהילה.

תכנית נוספת שמפעיל המשרד להגנה כלכלית ונפשית על הורים מפני ילדים פוגעניים, היא תכנית 'בן ממשיך' הפועלת ב-15 מועצות אזוריות. התכנית מסייעת לקשישים וילדיהם בהעברה מסודרת של הנחלה ליורשים, שתמנע עימותים והתעללות בהורים בעקבות סכסוכי ירושה. בשנת 2015 טופלו במסגרת הפרויקט 364 משפחות המטופלות על רקע העברת הנחלה ליורש אחד מקרב המשפחה, 50 בני משפחה השתתפו בתכנית והוקמו 21 קבוצות טיפוליות.  משרד הרווחה קורא לציבור לדווח, אנונימית, על כל חשד לפגיעה והזנחה של קשיש למוקד החירום והסיוע שמפעיל משרד הרווחה 24 שעות ביממה בכל ימות השנה שמספרו 118, שיחת חינם מכל מכשיר טלפון.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!