דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אפליה

המאבק בגזענות / "יש לי בעיה עם המגזר": בעל צימר נתבע כי סירב לארח אחים ממוצא אתיופי

שבעה אחים שביקשו לשכור את דירת האירוח ונדחו אך ורק בשל מוצאם, תובעים באמצעות משרד המשפטים, פיצוים בגובה 133 אלף שקלים | ראש היחידה הממשלתית לתיאום המאבק בגזענות: "נמשיך לגבות מחיר מכל מי שיבחר לנהוג באופן גזעני"

אין כניסה (צילום: shutterstock)
אין כניסה (צילום: shutterstock)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

הסיוע המשפטי במשרד המשפטים הגיש כתב תביעה נגד בעל צימר בצפון הארץ, בטענה שסרב להשכיר את המקום לאחים ממוצא אתיופי אך ורקע בשל מוצאם. בעקבות פניית האחים ליחידה הממשלתית למאבק בגזענות, המקרה הועבר לבחינת הסיוע המשפטי, ובשבוע שעבר הוגשה בשמם תביעה בדרישה לפיצויים בסך 133,180 שקלים.

על פי כתב התביעה, שהוגש ביום חמישי האחרון לבית משפט השלום בנצרת על ידי עורכי הדין מוחמד סלים ואריה לוי,  בחודש אוגוסט האחרון תכננו  עמיחי ואמלאקה פנטה, יחד עם חמשת אחיהם, לצאת לחופשת סוף שבוע באזור הצפון. השניים החלו לחפש באינטרנט דירת נופש מתאימה, ובשלב מסוים יצרו קשר עם בעל הצימר הנתבע כדי לקבל פרטים על המקום. במהלך השיחה שוחחו המדדים ארוכות על פרטי הזמנת הנופש, על התאריך המתוכנן לחופשה, תכולת הווילה, מתקנים שקיימים במקום ועוד. לטענתם, אחרי שבעל הצימר שאל למוצאם של האחים ופנטה השיב כי הם ממוצא אתיופי, בעל הצימר חזר בו מהסכמתו וסירב להשכיר להם את המקום. הוא הוסיף כי בעבר "אתיופים" אחרים שכרו את וילת הנופש ועשו לו בלגן ונזקים. על פי כתב התביעה, אמר בעל הצימר, בין השאר, כי  "אהה… אתם אתיופים…יש לי בעיה עם המגזר הזה", וכי "פעם שעברה עשו לי בעיות.. עשו לי בלגן, השתכרו."

פנטה, נטען בכתב התביעה, ניסה להסביר לבעל הצימר כי הוא לא אחראי למעשים של אנשים אחרים, ואף התחייב לכבד ולשמור על הווילה ועל המקום, אבל בעל המקום כאמור לא היה מוכן לשמוע, והשיחה הסתיימה בסירובו להשכיר לאחים את הנכס שבבעלותו.  לאחר שהשיחה הסתיימה, שלח עמיחי הודעה כתובה לבעלי הצימר בה נכתב כי  "זה עמיחי, דיברתי איתך לפני כמה דק'.. חבל שבגלל דעות קדומות אנחנו אטומים מלייצר פה חברה טובה יותר. אני מבטיח לך שאם היית מכיר אותי ואת אחיי היית מצטער על זה אבל בחרת להסתכל על העולם בעין גזענית והפסדת את הסיכוי להכיר אנשים טובים". הודעה זו לא נענתה.

כאמור, האחים פנו ליחידה הממשלתית לתיאום המאבק בגזענות במשרד המשפטים במטרה לחשוף את המקרה ולהיאבק בתופעות של אפליה וגזענות, כפי שעולים לכאורה מהמקרה. המקרה הועבר לבחינה בסיוע המשפטי, וביום חמישי האחרון כאמור הוגשה התביעה נגד בעלי הצימר לפי חוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות ציבוריים.

"על פניו מדובר במקרה חמור של הפליה פסולה" אמרה עו"ד לימור גולדנברג-חדד, מ"מ ראש הסיוע המשפטי במשרד המשפטים, "אנו נאבקים למיגור תופעות של גזענות והפליה, בין היתר באמצעות הגשת תביעות לבתי משפט, ואנו מקווים ומאמינים שהמשך המאבק בגזענות, יוביל לתהליך של שינוי חברתי ותפיסתי. חשוב לציין כי לאחרונה תוקן חוק הסיוע המשפטי, כך שניתן לקבל סיוע משפטי מהמדינה ללא עלות בתביעות לפי חוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות ציבוריים."

עו"ד אווקה זנה, ראש היחידה הממשלתית לתיאום המאבק בגזענות במשרד המשפטים אמר כי "לצערנו גם כיום אנו נתקלים בתופעות של אפליה וגזענות בחברה הישראלית, אולם אנחנו אנו נחושים להיאבק בתופעות אלו ללא פשרות ולגבות מחיר מכל מי שיבחר לנהוג באופן גזעני ומפלה על פני מתן שירות שוויוני."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!