דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
28.4°תל אביב
  • 26.6°ירושלים
  • 28.4°תל אביב
  • 31.4°חיפה
  • 29.2°אשדוד
  • 31.3°באר שבע
  • 34.0°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 28.6°צפת
  • 30.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מרכז השלטון המקומי

מדינה בהמתנה / סוף לתקיעות: נמצא פתרון לאפליה בחינוך המיוחד, הח"כים יאשרו העברת מיליארדים לחינוך

לאחר שחברי ועדת הכספים עיכבו העברות של מיליארדי ש"ח למשרד החינוך בדרישה לתקן אפליה תקציבית בחינוך המיוחד, הגיעו חברי ועדת הכספים להסכמות עם האוצר שיאפשרו את העברת הכספים מתקציב 2019 כבר בימים הקרובים | ראשי השלטון המקומי: "מברכים על הסרת המכשולים"

גן ילדים (צילום אילוסטרציה: shutterstock)
גן ילדים (צילום אילוסטרציה: shutterstock)
יונתן קירשנבאום

נציגי סיעת כחול לבן בוועדת הכספים ויו״ר הוועדה ח״כ משה גפני הגיעו אמש (רביעי) להסכמות עם נציגי משרד האוצר בנושא תיקון אפליה תקציבית בחינוך המיוחד החרדי והערבי, שיאפשרו לאשר מיידית את כל העברות התקציב הנדרשות למשרד החינוך שהוקפאו בשלישי השבוע. זאת לאחר שבישיבת הוועדה בשלישי השבוע מנעו חברי הוועדה אישור העברות חיוניות במיליארדי שקלים למשרד החינוך בדרישה שמשרד האוצר ישווה את התקצוב למוסדות חינוך מיוחד בזרם המוכר שאינו רשמי. הוועדה תצטרך להתכנס בימים הקרובים כדי לאשר את ההעברות.

בהתאם להסכמות שהובילו חברי הכנסת יאיר לפיד, מיקי לוי ואבי ניסנקורן, החל משנת הלימודים הבאה יושווה תקצוב החינוך המיוחד במגזר החרדי לתנאים הנהוגים בשאר ענפי החינוך המיוחד. בנוסף, תוקם ועדה שתפעל לאתר פתרונות תקציביים למצוקת החינוך המיוחד במגזר החרדי עוד בשנת הלימודים הנוכחית. על עבודת הוועדה יפקחו ראש אגף התקציבים באוצר, יו״ר ועדת הכספים וח״כ מיקי לוי.

ראשי השלטון המקומי חיים ביבס ושי חג׳ג׳ אמרו אתמול כי הם ״מברכים על הסרת המכשולים לשחרור התקציבים בחינוך״. השניים מדגישים כי הם ״שומרים על אופטימיות זהירה״ ומזכירים שעדיין לא נמצא הפתרון לבניית מוסדות חינוך שנמצאים בשלבי בנייה שונים בלמעלה מ-400 מיליון שח.

מוקדם יותר, קראו מרכז השלטון המקומי ומרכז המועצות האזוריות לחברי הוועדה לאשר באופן דחוף את העברתם של כ-2.5 מיליארד ₪ לחינוך, שעוכבו בדיון בוועדה בשלישי, במחאה על סירוב האוצר לתקצב את גני החינוך המיוחד בזרם המוכר שאינו רשמי.

בשלישי השבוע החליטו חברי וועדת הכספים לעכב אישור של העברות תקציביות למשרדי האוצר, ביטחון הפנים והחינוך, בתגובה לסירוב האוצר לתקצב את הגנים לחינוך מיוחד במגזרים הערביים והחרדיים (החינוך המוכר שאינו רשמי) ב-35 מיליון ₪, כנדרש בחוק. מטרת העיכוב היא להפעיל לחץ על האוצר לאשר את התקציב, שלטענת חברי הוועדה מעוכב כבר מעל לשנה.

יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס ויו"ר מרכז המועצות האזוריות שי חג'ג' ביקרו את ההקפאה, בטענה שהעיכוב עלולים לגרום לפגיעה קשה במערכת החינוך. "הרשויות המקומיות ממתינות מזה חודשים רבים לתקציבים הללו, ובכל יום שעובר סכנת הפגיעה במערכות החינוך של ילדי ישראל הולכת ומתגברת, לכלל הילדים בכלל המגזרים", נכתב במכתב. "נשגב מבינתנו כיצד קיבלתם החלטות הרות אסון לעצור למעלה מ-2.5 מיליארד ₪ למערכת החינוך ולהביא לשיתוקן, בשל ויכוח מהותי וצודק"

במכתב נטען כי בין תקציבי השלטון המקומי המיועדים לתקצוב מערכת החינוך שמעוכבים בוועדה יש 200 מיליון ₪ להסעות תלמידים, 140 מיליון ₪ להסעות וליווי תלמידים בחינוך המיוחד, 270 מיליון ₪ לסייעות בחינוך המיוחד, 110 מיליון ₪ למשכורות אבות בית ומזכירות בתי ספר, 250 מיליון ₪ לשכר לימוד בגני ילדים ו-60 מיליון ₪ לסייעות בגני ילדים.

המשבר נוצר על רקע המאמץ לאשר העברות סוף שנה וניצול העודפים התקציביים לפני תחילת שנת 2020. בסוף כל שנה מנוצלים עודפי התקציב והרזרבות שלא נעשה בהם שימוש, לתקצוב הוצאות שלא נכללו בתקציב המקורי. וועדת הכספים היא זו שמאשרת באופן סופי את הבקשות להעברות שמתקבלות מצד משרד האוצר. עם זאת, השנה, בעקבות הקיפאון הפוליטי ופיזור הכנסת, ועדת הכספים איננה יכולה לאשר את ההעברות באופן עצמאי, ולפני אישור סופי שלהם על ידי הוועדה נדרש אישור מצד מזכיר הממשלה וועדת ההסכמות המאשרת החלטות בזמן פיזור הכנסת וקיומה של ממשלה זמנית. לוועדת הכספים יש עד תחילת שנת 2020 בשבוע הבא לאשר את הפניות הרבות שמחכות עדיין לאישור. נכון לכרגע עוד לא נקבעו דיונים נוספים כדי לאשר את הפניות הרבות.​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!