דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אלימות במגרשים

מאבק בגזענות ספורט / הקרן החדשה לישראל: ירידה בקריאות הגזעניות והסקסיסטיות ביציעי האוהדים

בקרן, המפעילה את תכנית "בועטים את הגזענות והאלימות מהמגרשים", מסכמים בסיפוק את הסיבוב הראשון לעונה הנוכחית על-פי נתונים שנאספו ממשקיפים בשטח

אוהדי הפועל באר שבע. (צילום ארכיון: יונתן זינדל/ פלאש 90)
אוהדי הפועל באר שבע. (צילום ארכיון: יונתן זינדל/ פלאש 90)
דבר ספורט

דו"ח הגזענות והאלימות לסיכום הסיבוב הראשון לעונת 2019/20 של התכנית "בועטים את הגזענות והאלימות מהמגרשים" של הקרן החדשה לישראל פורסם אמש (ראשון) ומציג תמונה מעודדת של הפחתה ברמת הגזענות והאלימות ביציעי משחקי ליגת העל. הדו"ח מורכב באמצעות דו"חות של משקיפים בכל משחקי ליגת העל, שעל סמך עדותם מאוגדים כל אירועי הגזענות והאלימות, תוך הצלבת המידע עם פעולות בית הדין ודו"חות השיפוט, לצד סיקור תקשורתי ויחד עם הקבוצות עצמן. הדו"ח שואף לכלול בתוכו את כל האירועים שהאוהד הסביר עלול היה להיתקל בהם במגרשי הכדורגל.

בסיכום הסיבוב הראשון נרשמו קריאות גזעניות בסך הכל ב-13 משחקים שונים. שיר האוהדים הגזעני הנפוץ ביותר במגרשים בסיבוב הראשון הושר על-ידי אוהדי בני יהודה: ״בית״ר, אתם קהל של ערבים״ ונשמע ב-7 משחקים שונים העונה. ביציע בני יהודה אף נרשמו נהמות, שהופנו לעבר שחקנים ממוצא אפריקאי, בשני משחקים שונים, פעם על-ידי עשרות ופעם על ידי בודדים. ביציע מכבי נתניה והפועל באר שבע אף נשמעו שני מקרים של נהמות ועוד פעם אחת ביציעי מכבי חיפה.

בני יהודה, מחזיקת גביע המדינה לשנת 2016/17 (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90).
בני יהודה, מחזיקת גביע המדינה לשנת 2016/17 (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90).

ביציע מכבי תל אביב נשמעו שירים גזעניים בשלושה משחקים שונים. וביציעי מכבי שרו: ״שער 5 מוסלמים…סלים טועמה מחבל״ שלוש פעמים. נציין לטובה כי מספר שירים שנשמעו בעונה שעברה ביציעי אוהדי מכבי ת"א כמו ״שיר האונס״ על אוהדות הפועל ושיר שקורא לצה״ל ״לזיין את הערבים״ לא נשמעו העונה בכלל לאחר מספר שנים. ביציעי בית״ר ירושלים שרו העונה 3 פעמים: ״הפועל…ערבים״. מלבד זאת, פעמיים נרשמו אירועים של גזענות על-ידי בודדים ביציעים, אך מקרים אלו הושתקו באופן מיידי על-ידי יושבי היציע. ניתן לברך על כך שהשינוי ביציע בית״ר מהעונה הקודמת נשמר גם העונה.

ביציעי בית״ר נרשמו שישה מקרים של התפרעות אוהדים/זריקות חפצים ועוד ארבעה מקרים של השלכת רימוני עשן. אחריה הפועל תל אביב עם שישה מקרים סה״כ, מכבי תל אביב עם חמישה מקרים, מכבי חיפה, הפועל חיפה, ועירוני ק״ש עם שני מקרים לכל אחת ובאשדוד, כפ״ס, ובני יהודה אירוע אחד. הקריאה "הומו" נשמעה בארבעה משחקים שונים העונה: ביציעי מכבי תל אביב, מכבי חיפה על-ידי רבים, וביציעי בני יהודה ומ.ס אשדוד על-ידי בודדים.

אוהדי בית״ר ירושלים (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90).
אוהדי בית״ר ירושלים (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90).

גל קרפל, רכז התכנית "בועטים את הגזענות והאלימות" הגיב לנתונים ואמר: "אנו רואים העונה את המשך המגמה החיובית של השנים האחרונות בכל הנוגע למאבק בגזענות בליגת העל. המודעות גוברת ורוב הקהל מתנגד נחרצות לגזענות וכך גם מועדוני הכדורגל. לדוגמא, הקריאה 'מחבל' לשחקן כדורגל נעלמה באופן מוחלט מהיציעים. עם זאת, כמצוין בדו״ח, ישנה עדיין תופעה פסולה של גזענות ככלי ניגוח בין קהלים שונים, תופעה שלצערנו עדיין לא נעלמה. כמו כן, ישנן כמה תופעות חמורות – שירי ׳ניאו-נאצים׳ ביציעי מכבי חיפה, קריאות ׳הומו׳ על-ידי יציעים שלמים וכן, העונה גדלה תופעת השלכת רימוני העשן ביציעים של קבוצה יריבה, תופעה אלימה ומסוכנת״.​

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!