דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קריק-טור

קריק-טור / יודח או יברח: ספורטאים איראניים נאלצים לשלם מחיר עבור הלכות הדת והפוליטיקה של מדינתם

רבים ברחבי העולם שמעו על סיפורו של סעיד מולאי, הג'ודקא האיראני שברח ממדינתו לאחר שנמנע ממנו להתמודד מול שגיא מוקי הישראלי | אליו הצטרף בימים אלו עילוי שחמט בן 16, עלי-רזא פירוז-ג'א

הספורטאים האיראניים עלי-רזא פירוז-ג'א וסעיד מולאי (צילום: Leonid Fleischman/ויקימדיה | David Finch/Getty Images)
הספורטאים האיראניים עלי-רזא פירוז-ג'א וסעיד מולאי (צילום: Leonid Fleischman/ויקימדיה | David Finch/Getty Images)
נעם בנעט
נעם בנעט
כותב אורח
צרו קשר עם המערכת:

אני רוצה להחזיר אתכם לרגע לסיאול שבדרום קוריאה ולאולימפיאדה שנערכה שם בשנת 1988. המשלחת הישראלית היא משלחת שאין לה עדיין מדליות אולימפיות ומשום שהמשחקים האולימפיים באותה שנה התקיימו בסתיו ולא בקיץ בשל מזג האוויר, הם יצאו בזמן החגים ואם נדייק – ביום הכיפורים. צמד השייטים יואל סלע ואלדד אמיר כמעט והגיעו אל הארץ למדליה אולימפית ראשונה בתולדות המדינה, אך ויתרו על שיוט קריטי משום שחל ביום כיפור – ובשל כך הגיעו "רק" למקום הרביעי. החלטתם לוותר על השיוט הקריטי עלתה להם בפספוס הכבוד להיות המדליסט הישראלי הראשון – כבוד ותואר אותו תקבל יעל ארד באולימפיאדה הבאה בברצלונה.

הסיבה שאני נזכר בסיפור הזה היא משום שאפשר להבחין כי במדינה הרבה יותר דתית ממדינת ישראל, הרפובליקה האסלאמית של איראן, מתעוררות שאלות תרבותיות ודתיות דומות ומורכבות לא פחות. תופעה זו גורמת לכך שספורטאים מורחקים או עוזבים את המשלחות של איראן בשל חילוקי דעות של דת או מסיבות מדיניות.

הדוגמא הטרייה ביותר היא עזיבת עילוי השחמט עלי-רזא פירוז-ג'א בן ה-16 את הנבחרת האיראנית. אך אם הסיפור נשמע לכם מוכר זה משום שרק לפני מספר חודשים ספורטאי בכיר אחר עזב את איראן. מדובר בסעיד מולאי, הג'ודוקא המוביל באיראן. מולאי הגיע לאליפות העולם 2019 בטוקיו כאלוף עולם מכהן אך הוא סיים אותה בתוצאה מאכזבת של המקום החמישי.

במקום לשוב לארצו טס מולאי לגרמניה – משם הצהיר כי הופעלו עליו לחצים ואיומים מגורמים במשטר האיראני ובהמשך גם ממשפחתו – בדרישה להפסיד בחצי הגמר כדי שחלילה לא יפגוש את שגיא מוקי הישראלי בגמר.

בקריקטורה של מַאנַא נֶיֵסְתַאנִי שפורסמה ב'דויטשה ולה', תחנת שידור גרמנית המשדרת גם בפרסית, אנו רואים איך סעיד מולאי נמשך על ידי הטלפון שקיבל מבכירים באיגוד הג'ודו האיראני שלחצו עליו להפסיד בכוונה.

מולאי אמנם הצהיר כי הוא מתכוון להתחרות באולימפיאדת טוקיו ב-2020 תחת הדגל האולימפי, שמשמש ספורטאים פליטים, אך בתחילת החודש זכה האיראני לאזרחות מונגולית ואף הצהיר כי יתחרה בגרנד פרי (טורניר ג'ודו) של 2020 שייערך בין התאריכים 24-26 בינואר בהיכל שלמה בתל אביב.

ציוץ הקריקטורה של שאהרח' חידרי בה רואים את הג'ודוקא מפיל את המנהיג העליון אַיַתֹאלַלה עַלִי ח'אמֶנַאִי, מוקדש לכל הספורטאים המכובדים בתקווה שיגיע היום והספורט האיראני יהיה חופשי.

https://www.instagram.com/p/B5dQ2_gF9_k/

בכך מולאי מצטרף לאיראני גולה נוסף – מֹחַמַּד רשנונזהאד, איראני שמתחרה בנבחרת הפליטים וגר בשנתיים האחרונות בהולנד, שהודיע לפני כחודש בחשבון האינסטגרם שלו כי יבוא לתל אביב כדי להתחרות בגראנד פרי.

במבט ישראלי נציין כי בגרנד פרי של 2019 זכתה ישראל בשבע מדליות (4 זהב, 2 כסף ו-1 ארד), אבל בלי לחץ, כן?

חזרה אל השחמט, שנוסד בתרבות ההודו-איראנית. תזכורת בלשנית שאה/שאח – מלך/קיסר, מט – מת – מטרת המשחק הרי להרוג את המלך.

הקריקטורה משנת 2017 מתייחסת לדורסה, האחות הגדולה לבית דרחשאני שהודחה מנבחרת השחמט האיראנית ביחד עם אחיה בורנה. הדחתה באה משום שסירבה ללבוש חיג'אב והוא הודח משום ששיחק נגד ישראלי. בינתיים דורסה הצטרפה לנבחרת ארה"ב ובורנה הצעיר לנבחרת אנגליה.

הנה קריקטורה על דורסה (שימו לב למלך שנפל) – כשהתמונה המקורית היא –

חזרה אל רב האמן בן ה-16, עלי-רזא פירוז-ג'א, צעיר איראני הממוקם במקום השני בדירוג העולמי לנוער. פירוז-ג'א הודיע בשבוע שעבר כי יעדיף לייצג מדינה אחרת ולא את איראן, זאת בעקבות איסור השלטונות באיראן להתחרות נגד ספורטאים מישראל. העילוי האיראני הצעיר יתחרה בינתיים כחלק מנבחרת הפדרציה העולמית לשחמט וינסה לקבל אזרחות צרפתית או אמריקנית.

נראה כי הקש ששבר את גב הגמל היה החלטת איגוד השחמט האיראני לבטל השתתפות חבריה בתחרות במוסקבה – בשל הבנת האיראניים שחברי המשלחת עלולים לשחק במוסקבה נגד ישראלים. בשל כך החליט רב האמן הצעיר לוותר על אזרחותו האיראנית. יש לציין כי לעומת אחרים פירוז-ג'א לא ברח, אבל גר כרגע בצרפת במטרה להתחרות עם מתחרים ברמתו משום שכבר לא מצא כאלה באיראן.

כותרת הקריקטורה של סַיִד מֹחַמַּד גַ'וַאד טַאהֶרִי שאומרת בין השאר כי "גאון השחמט האיראני לא ישחק יותר למען הרפובליקה האסלאמית" מתייחסת הן לפרישת עילוי השחמט עלי-רזא פירוז-ג'א בן ה-16 מנבחרת איראן והן על ויתור האזרחות האיראנית.

התלבטות קשה הייתה לספורטאי ישראל בסיאול וכן לספורטאי איראן לאורך השנים. הקרע הפנימי בין הרצון להתפתח מקצועית ולהתחרות בטובים ביותר – לא משנה דת, לאום וכל השאר, אל מול מדיניות המדינה שלך או האמונה שלך. מה אתם הייתם עושים?

https://twitter.com/FirouzjaAlireza/status/1209657110767767553

ולסיום – הנה סקר טרי שהעלו אוהדיו של עלי-רזא פירוז-ג'א הצעיר – תחת איזו נבחרת היית ממליצים לו להתחרות – צרפת או ארה"ב?

נעם בנעט הוא מרצה וחוקר עצמאי בתחום המזרח התיכון והעולם הערבי, הכותב טור שבועי בנושאים אקטואליים נבחרים ובליווי קריקטורות עדכניות מהעולם הערבי תחת הכותרת "חלון למזרח התיכון המתחדש". אפשר לעקוב אחריו בטלגרם, בפייסבוק או באינסטגרם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!