דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סביבה

סביבה / המשרד להגנת הסביבה: שלב הנישוב ב'לוויתן' הסתיים ללא חריגה באיכות האוויר

במהלך היום התפנו רבים מתושבי האזור מביתם וחלקם הפגינו מול קרית הממשלה בת"א כנגד הפעלת האסדה | בתגובה למאבקם המתמשך, פרסם המשרד תוצאות מדידה מפורטות | שר האנרגיה יובל שטייניץ על פתיחת המאגר: "אזרחי ישראל יזכו להכנסות של עשרות מיליארדי דולרים, ולהפסקת השימוש בפחם שמזהם את האוויר ופוגע בבריאותם"

אנשי המשרד להגנת הסביבה מציבים דיגום סביבתי על אסדת לוויתן, הלילה. (צילום: המשרד להגנת הסביבה)
אנשי המשרד להגנת הסביבה מציבים דיגום סביבתי על אסדת לוויתן, הלילה. (צילום: המשרד להגנת הסביבה)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

המשרד להגנת הסביבה פרסם הערב (שלישי) את סיכום נתוני איכות האוויר בחוף הכרמל לאחר שלב הנישוב באסדת לווייתן שיצא לדרך לפנות בוקר. בהודעת המשרד נאמר כי "ריכוזי הבנזן לאורך כל שעות היום בתחנות הניטור מול האסדה היו דומים לאלה שנמדדו בשבועות האחרונים, וכפי שצפינו: לא היה שינוי בריכוזי הבנזן השגרתי". שר האנרגיה יובל שטייניץ בירך על תחילת הזרמת הגז ממאגר לווייתן למערכת ההולכה, ארבע שנים לאחר אישור מתווה הגז.

במשך היום התפנו אלפי תושבים מאזור חוף הכרמל. תלמידים בודדים נצפו בבתי הספר בעתלית ובזיכרון יעקב. כחלק מפעולות המחאה נגד הנישוב קיים ארגון שומרי הבית הפגנת מחאה סמוך לקריית הממשלה בתל-אביב. במהלך ההפגנה האשימו המפגינים  את המשרד להגנת הסביבה בהפקרת בריאות התושבים ובדאגה לתעשייה על פני דאגה לחייהם.

עדכון לשעה 18:45.בשעתיים האחרונות לא ראינו עדות לפליטת זיהום מהאסדה.בסה"כ הפליטות היום היו נמוכות באופן משמעותי…

Posted by ‎שומרי הבית‎ on Tuesday, December 31, 2019

חלק גדול מאנשי המשרד להגנת הסביבה פיקחו מקרוב על פעולת הנישוב באסדה, על גבי האסדה עצמה, בחדרי הבקרה של תחנות ניטור האוויר, ולצידם גם שר האנרגיה יובל שטייניץת והשר להגנת הסביבה זאב אלקין.

המשרד סיפק דו"ח תוצאות מקיף המתאר את איכות האוויר באזור חוף הכרמל בשגרה, ובזמן הנישוב, ללא הבדל ניכר ביניהם.

השפעת אסדת לוויתן על איכות האוויר נבדקה במספר סימולציות שנערכו מטעם המשרד, מפעילת האסדה נובל אנרג'י וכן מטעם ארגון שומרי הבית, המתנגד לאסדה. גם הדו"ח המחמיר ביותר מביניהם, שנעשה בהזמנת 'שומרי הבית' לא הביא לידי צפי של זיהום אוויר משמעותי, אלא של 36% בלבד מהתקן היממתי לבנזן, וגם זאת בתנאים מטארולוגיים קשים, שלא התרחשו במציאות ולמשך זמן של שעות ספורות.

יצוין כי זיהום האוויר בריכוזי האוכלוסיה בגוש דן ובחיפה גבוה בשגרה מאשר באזור חוף הכרמל, וכך היה גם כיום, על אף הנישוב בו נפלט מהאסדה גז לא מטופל ובו פליטה מוגברת של מזהמים. הפעילות השגרתית של האסדה אמורה לפלוט כמויות קטנות בהרבה של מזהמים, בשל השימוש במערכת להפחתת פליטות ובלפיד לשריפת גזים עודפים.

האסדה צפויה לפלוט לאוויר גזי חממה כמו פחמן דו חמצני ומתאן, אך שימוש ראוי בגז שהיא מפיקה בתחנות כח ומתקני תעשייה אמור לחסוך שימוש בדלקים שפוגעים באיכות האוויר, וכן לאפשר את המשך מגמת ההפחתה בפליטות פחמן דו חמצני לסביבה. בניגוד למזהמים למיניהם, פליטות גז מתאן אינן מנוטרות, אף שלגז זה יש אפקט משמעותי יותר ביחס לאפקט החממה.

שר האנרגיה יובל שטייניץ הודיע על תחילת הזרמת גז טבעי ממאגר לוויתן למערכת ההולכה: "יום חג לישראל השלמת הפיתוח של לוויתן, כעשר שנים לאחר שהתגלה וכארבע שנים לאחר שגיבשתי את מתווה הגז, היא אירוע מקרו כלכלי וגאופוליטי שקשה להפריז בחשיבותו. בזכות הפיתוח של לוויתן יזכו אזרחי ישראל להכנסות של עשרות מיליארדי דולרים ב-25 השנים הבאות, להפסקת השימוש בפחם שמזהם את האוויר ופוגע בבריאותם, לסגירת התחנות הפחמיות בחדרה ובאשקלון, ולחיזוק ציר השלום באמצעות ייצוא עודפי הגז למצריים ולירדן ובתוך מספר שנים גם לאירופה. האינטרס של תשעה מיליון אזרחי ישראל לזכות באנרגיה נקייה ולנשום אוויר נקי, ליהנות מהרווחים ומהוזלת מחירי החשמל – גברו על כל ההתנגדויות הפופוליסטיות למתווה הגז ולאסדת הגז. שהחיינו והגיענו לזמן הזה".

מחברת נובל אנרג'י נמסר: "הסתיים בהצלחה שלב פתיחת הבארות ונישוב הגז הטבעי הראשון וכעת זורם הגז למערכת ההולכה הארצית ומשם אל הצרכנים. נמשיך לעדכן לגבי ההתקדמות לקראת שלב הנישוב השני".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!