דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בטיחות בעבודה

נאמנים לחיים / מיקו צרפתי לנאמני הבטיחות בחברת החשמל: "תהיו אמיצים להגיד את הדברים בזמן הנכון"

אחד מכל 15 עובדים בחברה הוא נאמן בטיחות, שאחראי מכח חוק על התחום ביחידתו יחד עם נציגי ההנהלה | "אנחנו צריכים שיהיה לנו מספיק אכפת אחד מהשני כדי להעיר", אמר סמנכ"ל חטיבת ייצור אנרגיה רם ארליכמן בכנס הוקרה לנאמנים

עובד חברת החשמל (rasika108 / Shutterstock.com)
עובד חברת החשמל (rasika108 / Shutterstock.com)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

כ-700 עובדי חברת חשמל, נאמני ונאמנות בטיחות ביחידותיהם, התכנסו אתמול (שלישי) לאירוע הוקרה ראשון מסוגו וחלוקת פרסים ל-30 מצטייני בטיחות לשנת 2019, במלון דן פנורמה בתל אביב. האירוע נועד להוקיר את ציבור העובדים שמתנדב לקידום תרבות הבטיחות בחברה, תוך כדי מילוי תפקידו השוטף. לצד הרצאה בנושא תפיסת הבטיחות של חברת החשמל, נהנו נאמני הבטיחות גם מהצגה, ארוחה וקבלת שי. ביקור בכנס ממחיש את הבחירה של אחד ממקומות העבודה הגדולים בישראל להשקיע משאבים בשמירה על בטיחות וביצירת אקלים יומיומי ששם את חיי העובדים במקום הראשון.

"צריך לחדד, בטיחות זה מקצועיות ומקצוענות. אנחנו חברה שהמשימתיות בראש מעייניה, בטח ובטח נוכח הרפורמה שהטילה עלינו תוספת אדירה של עבודה, תוך צמצום בכוח האדם שהוא ההתחייבות שלנו להתייעלות. כל עובד נדרש לעשות יותר" פתח את הכנס יו"ר ארגון עובדי חברת החשמל מיקו צרפתי. "תמיד יש הדילמה בין משימתיות לבטיחות, ואני אומר לכם כאן – אין דילמה. תמיד הבטיחות קודם כל. נאמן בטיחות או עובד שהחליט לעצור עבודה בגלל עניין בטיחותי – צריך לתת לו ציון לשבח. להצדיע לו על כך. אני אומר זאת כיו"ר ארגון העובדים ואני יודע שגם המנהלים חושבים כך. תראו את עצמיכם כמצילי חיים, ותהיו אמיצים כדי להגיד את הדברים בזמן הנכון ובצורה הנכונה".

מיקו צרפתי (צילום: יח"צ)
מיקו צרפתי (צילום: יח"צ)

לפי חוק ארגון הפיקוח על הבטיחות, בכל מפעל המעסיק מעל 25 עובדים חייבת לקום ועדת בטיחות המורכבת באופן שווה מנציגי העובדים ונציגי ההנהלה. חברת החשמל מונה כ-12 אלף עובדים, ולכן בכל אגף, תחנת כוח או מחוז פועלת לפחות ועדת בטיחות אחת. "בסך הכל יש לנו 23 ועדות בטיחות בחברה", אמר ל'דבר' המרכז הארצי של ועדות הבטיחות בחברת החשמל וחבר הנהגת ההסתדרות, עובד שטח, "כל ועדת בטיחות היא פריטטית, ויש בה מספר שווה של מנהלים ונציגי עובדים שנבחרים על ידי הוועד. ממונה לה יו"ר ועדה מצד ההנהלה, יו"ר מצד העובדים ומזכיר ועדה שאינו בעל זכות הצבעה, ותפקידו לזמן את הישיבות, להכין פרוטוקולים, לתאם סיורי בטיחות ולעמוד בקשר איתי."

"חברי הוועדה כולם הם נאמני בטיחות, ויש להם סמכות למנות נאמני בטיחות נוספים", מוסיף שטח, "כלל הנאמנים נדרשים לעבור קורס נאמני בטיחות בן שלושה ימים שמתקיים בבית הספר של חברת החשמל. בסך הכל, יש לנו כ-800 נאמני בטיחות מוסמכים בחברה". המשמעות של 800 נאמני בטיחות בחברה המעסיקה כ-12,000 עובדים היא שאחד מכל 15 עובדים בחברה הוא נאמן בטיחות.

עובדים בתחנת הכוח ע"ש פנחס רוטנברג באשקלון (חברת החשמל)
עובדים בתחנת הכוח ע"ש פנחס רוטנברג באשקלון (חברת החשמל)

החוק קובע כי במקומות עבודה בהם יש ועד עובדים, ימונה אחד מחברי הוועד כחבר ועדת הבטיחות – מה שהופך את ועד העובדים לאחד הגורמים המשמעותיים בשמירה על הבטיחות. הוועדות מוסמכות לתחקר את תאונות העבודה במפעל, להמליץ על אמצעים למניעתן, לעמוד על תנאי הבטיחות והגיהות, להמליץ על שיפורים ולייעץ בקביעת כללי בטיחות. בנוסף ממונות הוועדות על נאמני הבטיחות מקרב עובדי המפעל. לוועדות יש 'שיניים' גם כלפי המעסיק וגם כלפי עובדים המפרים את כללי הבטיחות: החוק קובע כי במקרה שהמעסיק אינו מקבל את המלצת ועדת הבטיחות, רשאי מפקח בטיחות של משרד העבודה לכפות עליו לעשות זאת. הוועדות גם רשאיות להעניש עובדים שעברו על הפרות הבטיחות.

ד"ר עימאד פרג' מנהל הבטיחות והגיהות הארצי של חברת חשמל בכנס נאמני בטיחות חבר חשמל 2019. (צילום: ניצן צבי כהן)
ד"ר עימאד פרג' מנהל הבטיחות והגיהות הארצי של חברת חשמל בכנס נאמני בטיחות חבר חשמל 2019. (צילום: ניצן צבי כהן)

"הבטיחות איננה מעכבת אלא דווקא מקדמת את העבודה"

"בעולם המודרני, ניהול בטיחות נתפס גם כפלטפורמה לשיפור ביצועי הארגון" אמר לדבר ד"ר עימאד פרג', מנהל הבטיחות והגהות הארצי של חברת החשמל. פרג' הציג תפיסה זו, גם בפני העובדים. "כיוון שאנחנו בשיאה של הרפורמה, חידדנו גם את תפיסת הבטיחות שלנו. תוכנית העבודה שלנו שמה דגש על מנהיגות מנהלים ועובדים בכל הדרגות. נקודה חשובה בנוגע למנהיגות ולתרבות הארגונית היא היכולת שלנו להתמודד בקונפליקט לכאורה שנוצר בין ביצוע משימה לבין הקפדה על בטיחות. התפיסה עשויה להיות שבטיחות היא דבר שמסרבל או מעכב את העבודה. זו גישה שאינה נכונה – הבטיחות מעודדת אותך להשתמש בכלים בצורה נכונה ושיטתית. מעודדת לתכנון מוקדם, מצמצת שגיאות ויוצרת עבודה שהיא איכותית ויעילה יותר. פחות צורך לחזור לבצע עבודה חוזרת. כך אנחנו רוצים לחנך את העובדים והמנהלים שלנו – שיאמינו שהבטיחות איננה מעכבת אלא דווקא מקדמת את העבודה".

"נושא מרכזי נוסף מבחינתנו הוא פיתוח נושא אקלים הבטיחות, גישה שפותחה על ידי פרופ' דב זוהר מהטכניון, העוסקת בבחינת התפיסות על רצפת הייצור בנושא בטיחות, ולא רק ההצהרות הארגוניות. עד כמה היא נתפסת באמת כמרכיב מהותי וחשוב, למול תפיסות של אחד בפה אחד בלב, או תפיסות שמבקשות לסמן וי. אנחנו שמים דגש על קידום בטיחות 'מבוסס נתונים'. הלב של העקרון הזה הוא הנגשת הבטיחות לרמת השטח, בין היתר תוך שימוש בטכנולוגיות. באמצעות אמצעים דיגיטליים, אפליקציות במובייל, אנחנו יכולים לנטר את הפעילות שלנו בזמן אמת בשטח. לקבל נתוני תכנון, סקרי ניהול סיכונים, פרטים על מרכיבי סדר וניקיון, אירועי בטיחות וכמעט ונפגע. ברגע שיש לי את כל הנתונים הללו ואני מתעד אותם, אני מצמצם טעויות, לומד מהן, משתפר בתהליך מתמיד, ויכול לוודא שהביצוע תואם את התכנון".

לצד כל אלה, פועלת החברה גם במישור החינוכי לחיזוק הבטיחות, בין היתר באמצעות נאמני הבטיחות, הדרכות, שילוט וקמפיינים להדגשת הנושא. פרג' הוסיף כי "נאמני הבטיחות הם קבוצה די גדולה בחברת החשמל, כ-800 עובדים שמגיעים מרצפת הייצור. אלו אנשים שבאים במגע ישיר עם העבודה ועם חבריהם לעבודה, ואמורים להיות סוכני השינוי להגברת רמת הבטיחות, בהטמעת חידושים בבטיחות, ובראש ובראשונה בהיותם דוגמה אישית לעבודה בטוחה".

ד"ר עימאד פרג', ממונה בטיחות ארצי בחברת החשמל: "התפיסה עשויה להיות שבטיחות היא דבר שמסרבל או מעכב את העבודה. זו גישה שאינה נכונה – הבטיחות מעודדת אותך להשתמש בכלים בצורה נכונה ושיטתית. מעודדת לתכנון מוקדם, מצמצת שגיאות ויוצרת עבודה שהיא איכותית ויעילה יותר"

יו"ר ארגון העובדים צרפתי התייחס לתאונה הקשה שארעה בחברה באפריל ביבנה, בערב ליל הסדר, בה איבדו חייהם שני עובדים. "אני לא יכול שלא לפתוח בטראומה האישית שעברתי, ואני בטוח שעוד עובדים עובדים עברו, עם לכתם בטרם עת של נוני להב ובני אסולין, זכרונם לברכה. שני עובדים שלנו מאזור רחובות. אני חושב שהמקרה הזה, שזעזע את כולנו, חייב להיות נר לרגלינו. שכולנו ניקח אותו לתשומת ליבנו. אני חושב שזו הצוואה שלהם, של המשפחות, וזו חייבת להיות המחוייבות של כולנו. הדבר הכי קשה זה להתעסק עם השגרה. כעובדי חברת חשמל יש לנו פריווילגיה אדירה שאנחנו עובדים בחברה שמשקיעה הון תועפות בבטיחות. חברה ששמה את הבטיחות והבריאות של העובדים בראש מעייניה. ואני שמח שהחברה משקיעה את האמצעים הללו. בכל הקשור לבטיחות העובדים אסור לחסוך שקל".

בני אסולין ונוני להב ז"ל
בני אסולין ונוני להב ז"ל

צרפתי, המכהן מתוקף תפקידו כיו"ר ארגון העובדים גם בראש ועדת הבטיחות הארצית המשותפת לועד ולהנהלה הבהיר, כי ועד העובדים לא יגבה התנהגות מסכנת. "כיו"ר ארגון העובדים אני גם אומר לכם, מבחינתי לא תהיה סלחנות לעבירות בטיחות. אני מעדיף להעניש עובד, ואפילו בצורה חמורה, מאשר ללכת ולבקר את המשפחה שלו אחר כך לנחם או לדאוג לו כל חייו בגלל נכות כזו או אחרת. אין שום דבר ושם סכום בעולם ששווה את זה!".

מיקו צרפתי: "כיו"ר ארגון העובדים אני גם אומר לכם, מבחינתי לא תהיה סלחנות לעבירות בטיחות. אני מעדיף להעניש עובד, ואפילו בצורה חמורה, מאשר ללכת ולבקר את המשפחה שלו אחר כך לנחם או לדאוג לו כל חייו בגלל נכות כזו או אחרת. אין שום דבר ושם סכום בעולם ששווה את זה"

"נאמני הבטיחות וועדות הבטיחות זה תפקיד של שליחות"

"כאן באולם יש לא מעט עובדים, אבל בחוץ בשטח יש בערך 12 אלף עובדים", אמר רם ארליכמן סמנכ"ל חטיבת ייצור אנרגיה בחברת חשמל. "לפני שנכנסנו שמעתי את אחד העובדים שואל 'אז למה הביאו אותנו עד לכאן? אי אפשר היה לשלוח לנו במייל? בטלפון? איגרת?' התשובה היא קודם כל כדי להביע הערכה לכל העובדים שעוסקים בבטיחות. נאמני הבטיחות וועדות הבטיחות זה תפקיד של שליחות, התנדבות. זה תפקיד שבא מתוך הבנה עמוקה ומחוברות לעובדים, מתוך חברות. מגיע לכם הערכה על זה. הסיבה השנייה היא על מנת להדגיש את החשיבות. לעצור את הפעילות של כל כך הרבה עובדים ולהביא אותם לכאן זה משדר משהו, זה מסר. אין דבר יותר חשוב מבטיחות".

"לכולנו יש משפחה וילדים, כולנו צריכים לדעת שנעשה את כל מה שצריך לעשות כדי שנחזור הביתה בשלום. זו מסגרת עבה מסביב לכל העבודה שאנחנו עושים יחד" הוסיף ארליכמן. "במשחק שוטרים וגנבים לא נשיג את המטרה. אנחנו צריכים לעסוק בתרבות. זה להעיר אחד לשני. יושבים פה אנשים חכמים שיודעים את הצד הטכני של העבודה, אבל אנחנו לא מעירים מספיק האחד לשני. לא סתם אנשים לא זורקים לכלוך במקום נקי. התהליך שאני מעיר לך ואתה מעיר לי זה צריך להיות דבר שמקבלים באהבה. שמבינים שהוא שומר האחד על השני. אנחנו לא צריכים שוטרים. אנחנו צריכים שיהיה לנו מספיק אכפת האחד מהשני כדי להעיר".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!