דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אסדת לוויתן

אסדת לוויתן / נובל אנרג'י: נישוב נוסף מאסדת לווייתן יתקיים ביום שני הקרוב

במהלך הנישוב שהתקיים השבוע כחלק מהרצת האסדה התפנו תושבים מבתיהם מחשש לזיהום אוויר מוגבר, אך לא נוטרה פעילות זיהום אוויר חריגה | בחברה מסבירים כי גם מהנישוב הנוסף לא נשקפת סכנה לציבור

אנשי המשרד להגנת הסביבה מציבים דיגום סביבתי על אסדת לוויתן, דצמבר 2019. (צילום: המשרד להגנת הסביבה)
אנשי המשרד להגנת הסביבה מציבים דיגום סביבתי על אסדת לוויתן, דצמבר 2019. (צילום: המשרד להגנת הסביבה)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

הפעלת מאגר לוויתן ממשיכה: חברת נובל אנרג'י הודיעה היום (רביעי) כי תמשיך בפעול הנישוב ביום שני הקרוב בשעות הבוקר. "בשלב זה נפתח שתי בארות נוספות, מתוך ארבע בארות המאגר, ונזרים מהן גז טבעי לאסדת הטיפול" נמסר מנובל אנרג'י. "פעולת הנישוב צפויה להתחיל בשעות הבוקר."

מהחברה מסרו "כפי שהוכח במהלך הנישוב שהתבצע ביום שלישי ה-31.12.19, הפעילות שמבוצעת על האסדה אינה משפיעה על שגרת החיים, ואינה מסכנת את הציבור. מודל פיזור המזהמים, שנבנה בהתאם לדרישות המשרד ובאישורו, והורץ באופן ייעודי לתקופת ההרצה, מעיד באופן חד-משמעי כי תוספת הפליטה על החוף כתוצאה מתהליך הרצת האסדה (ביחס למצב ההתחלתי שלפני הפעלתה) צפויה להיות מזערית, בריכוז שלכל היותר יגיע ל 0.135 מיקרוגרם לקוב. ריכוז נמוך משמעותית מערך הסביבה והיעד היממתי לבנזן הקבוע בתקנות אוויר נקי שעומד על 3.9 מיקרוגרם לקוב. כלומר הרבה פחות מהתקן".

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר באירוע הקודם כי נתוני ניטור האוויר לא מעידים על כל חריגה באיכות האוויר באזור חוף הכרמל מהשגרה. לפי ההערכות המקדימות של המשרד, גם בשיא הנישוב ובשעות שלאחריו צפויה השפעה מזערית בלבד, ואין שום סיבה לשנות התנהגות.

עם זאת, בנישוב שהתרחש השבוע רבים מתושבי המקום לא האמינו להמלצות הרשויות ועל פי הערכות בין מאות לאלפי תושבים באזור חוף הכרמל, התפנו מבתיהם מחשש מזיהום האוויר שנוצר בהליך הנישוב. בבתי הספר באזור ילדים רבים לא הגיעו ללימודים. נכון לעכשיו לא ברור איך יתייחסו תושבי האזור לנישוב הקרוב.

הנישוב הקודם

בנישוב הקודם שהתרחש השבוע קראו בארגון 'שומרי הבית', המתנגד לאסדת לוויתן, לתושבים להתפנות מבתיהם באזור.  פרופסור מיכה ברחנא, לשעבר רשם הסרטן הלאומי, חתם על דו"ח בנושא, ממנו ניתן להבין כי רצוי להתפנות מהאזור, אך בעל פה התכחש לעמדה זו והצהיר בראיון ל"דבר" כי מעולם לא תמך בפינוי, ולא לכך התכוון במסמך. בארגון שומרי הבית אף הפיצו דו"ח שנכתב על-ידי מומחי אקלים ופיזור מזהמים עצמאיים, תוך הדגשת המסקנה שנובל אנרג'י הסתמכה על הנחות מקלות לגבי תנועת הפליטות באוויר ולגבי קצב הפליטה המקסימלי. גם לפי הערכה מחמירה זו, אין צפי להשפעה משמעותית על ריכוזי המזהמים בחוף, שיכולים להגיע בשיא רק ל-36% מהתקן היממתי, וזאת למשך שעות ספורות. מומחית ניתוח סיכוני בריאות, ד"ר חגית אולנובסקי, התראיינה ל"דבר" ואמרה שהקריאה לפינוי מבוססת על הבנה לקויה של עיקרון הזהירות המונעת.

בפועל, בניגוד לציפיות המקדימות, השלב המזהם ביותר בנישוב, בו נפלטת לאוויר תערובת בין גז ממאגר לוויתן שלא עבר טיפול ביחד עם חנקן, שמונע בעירה, נמשך דקות ספורות ולא שעות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!