דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שלמה ביטוח

תמיד כן? / לבקשת ההסתדרות: ביה"ד הורה לשלמה ביטוח להפסיק לפגוע בזכויות עובדיה

בית הדין קיבל את בקשת ההסתדרות, שטענה שהנהלת החברה "לא בוחלת באמצעים" ומפעילה לחצים על עובדיה לבטל חברותם בהסתדרות ולהצטרף ללאומית | דיון דחוף נקבע ליום שלישי

קבוצת שלמה (צילום: דבר)
קבוצת שלמה (צילום: דבר)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בית דין האזורי לעבודה בתל אביב הורה היום (שישי) לחברת שלמה ביטוח שלא לבצע כל פעולה הפוגעת בזכות ההתארגנות של עובדיה או בארגון היציג שלהם, ההסתדרות הכללית. זאת לאחר שאמש עתרה ההסתדרות הכללית החדשה בבקשה דחופה וטענה כי הנהלת החברה מורה לעובדים לבטל את חברותם בארגון, ולחתום עבור ארגון עובדים אחר – ההסתדרות הלאומית.

על פי הבקשה שהוגשה אמש בשעה 18:45 לבית הדין, זימנה הנהלת שלמה ביטוח את עובדיה אחד אחר השני לחדר, בו נדרשו לבטל חברותם בהסתדרות הכללית ולחתום להסתדרות הלאומית, תוך שמנהליהם מאיימים עליהם ואומרים להם כי במידה ולא יעשו כן יהיו בשכנת פיטורים, וכי בעלי החברה אינו רואה בעין יפה את מי שאיננו עושה כן. בוועד טענו כי עשרות עובדים פנו אליהם להתלונן על הלחצים שהופעלו עליהם, וציטטו כמה מהם: "חתמו מלא כי איימו עליהם שהפרנסה שלהם בסכנה", "אמרו שהרגישו שאונסים אותן, הן יודעות שזה רע אבל לא השאירו להן ברירה. יותר מזה, גרמו להם לנסות ולשכנע אחרים", "העובדים עכשיו מתים מפחד".  באחד המקרים נטען, הציבה מנהלת אולטימטום לחתימה על טופסי המעבר להסתדרות הלאומית עד השעה 11:00. עוד ציינו בהסתדרות הכללית כי ההנהלה מונעת מנציגיהם להיכנס למשרדי החברה, בעוד נציגי ההסתדרות הלאומית נכנסים באין מפריע.

הסכם קיבוצי ראשון בחברת שלמה ביטוח, ינואר 2017 (דוברות ההסתדרות)
הסכם קיבוצי ראשון בחברת שלמה ביטוח, ינואר 2017 (דוברות ההסתדרות)

שופט בית הדין האזורי לעבודה אורן שגב קיבל את בקשת ההסתדרות והוציא צו ארעי האוסר "לבצע כל פעולה במישרין או בעקיפין שיש בה משום התערבות כלשהי בזכות הבחירה של העובדים ביחס לארגון יציג כזה או אחר, או שיש בה כדי לשכנע את העובדים או להשפיע עליהם בדרך כלשהי לבטל את חברותם במבקשת ולעבור לארגון יציג אחר". דיון במעמד הצדדים נקבע ליום שלישי ה-7 בינואר.

אין זו הפעם הראשונה בה מואשמת חברת שלמה ביטוח בפגיעה בהתארגנות עובדיה.  עובדי שלמה ביטוח התאגדו בהסתדרות הכללית בפברואר 2016, כשלמעלה ממחצית העובדים הצטרפו לארגון בתוך פחות מ-40 דקות מתחילת ההחתמות של ועד הפעולה. עם זאת, הנהלת החברה סירבה להכיר בהתארגנות ולנהל עימה מו"מ והפעילה כבר אז לחץ על עובדים לבטל חברותם בארגון. ההסתדרות עתרה לבית הדין לעבודה, אשר קיבל את כל טענותיה, ופסק נגד חברת שלמה ביטוח 500,000 ש"ח פיצויים בגין פגיעה בוטה בהתארגנות העובדים.

בפסק דינו מתח בית הדין ביקורת חריפה על מנכ"ל החברה  אורי אומיד שנאם בפני עובדי החברה והתייחס לעובדים המתארגנים כשאמר ""הכל רשום. הכל קיים. כל מי שצריך שנבוא איתו בחשבון נבוא איתו גם בחשבון". בית הדין הוסיף כי "המנכ"ל היה מעוניין שחברי הוועד ישמעו את דבריו כדי לגרום להם לחשוש מהמשך פעולותיהם למימוש זכות ההתארגנות… גם בעדותו לא בחל באמירות כלפי חברי הוועד והתרשמנו שהוא מזלזל בהם ורואה בהם עובדים הפוגעים בחברה".

בעקבות הפסיקה הצליחה נציגות העובדים להגיע לחתימת הסכם קיבוצי ראשון בחברה ב-2018, אולם אף על פי כן, לטענת ההסתדרות לא נפסקו הנסיונות להתנכל להתארגנות העובדים, שהגיע כאמור לשיא כעת.

תגובת ההסתדרות הלאומית:​ ״ההסתדרות הלאומית החלה התארגנות בשלמה ביטוח, לאחר שעובדים רבים מתוסכלים מהתנהלות ההסתדרות הכללית המייצגת אותם. העובדים אינם שבעי רצון לאור הייצוג הבלתי הולם, תחולתו המצומצמת של ההסכם קיבוצי, ההישגים הדלים בו ואיסור של הכללית להתמודד בבחירות לועד העובדים.
העובדים אף פנו לרשות השיפוט של ההסתדרות הכללית ונדחו!

כאשר הבינה הכללית כי העובדים בחברה דורשים שינוי היא איבדה עשתונות, נקטה באלימות, תקפה פיזית את נציגי ההסתדרות הלאומית והגישה בקשת סרק לבית הדין האזורי ללא אחיזה במציאות.

ההסתדרות הכללית עושה שימוש פסול ואכזרי בהליכים משפטיים על גבם של עובדי שלמה ביטוח. ההסתדרות הלאומית פועלת באופן אותנטי לאור רצון העובדים להיפטר מארגון עובדים שמתנהג בבריונות ובייצוג בלתי הולם כלפי עובדים שעליו לייצג.״

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!