דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נעמ"ת

דעות / יו"ר נעמת בנגב כותבת על נשים וטכנולוגיה באזור

לדבריה של חגית פאר – יו"ר נעמת נגב מאוחד, החסמים החברתיים העומדים בפני נשים בעולם העבודה בכלל וההייטק בפרט, מתחילים בגיל צעיר וממשיכים בסביבות עבודה המאורגנות על פי מודל גברי.

חגית פאר, יו"ר נעמ"ת. צילום באדיבות המצולמת
חגית פאר, יו"ר נעמ"ת. צילום באדיבות המצולמת
חגית פאר

על פי ההערכות, נשים מהוות כ-50% מהאוכלוסייה ו-28% מכלל הסטודנטים למקצועות הטכנולוגיה, אך מקומן בהייטק נאמד בכ-22% בלבד. בנוסף, רבות מהן נושרות בשלב מוקדם של הקריירה, בעיקר אחרי לידה.

הנחת היסוד היא כי החסמים העומדים בפני הנשים הם חברתיים ולא שכליים. לבנות ולנשים ישנם די הישגים מוכחים בלימודים ובעשייה בתחומי המדע והטכנולוגיה, אך עדיין ייצוגן נמוך וקידומן איטי. החסמים החברתיים מתחילים בציפיות השונות מבנות ובנים מרגע לידתם, הצעצועים השונים שניתנים להם, התכונות השונות שמטפחת הסביבה, והמושגים המועברים להם אודות מה מתאים לכל מגדר.

במרחב הנגב ניכרת השנה עלייה של כ-50% במספר הבקשות שהוגשו למלגה כש-30% מהבקשות הן ללימודים במקצועות טכנולוגיים-מדעיים.

החסמים החברתיים נמשכים גם בגיל הבוגר, ורוב סביבות העבודה במדעים ובהייטק מאורגנות על פי המודל המתאים לגברים – ימי עבודה ארוכים וחסרי גבולות, ישיבות בשעות מאוחרות, מתן קדימות לעבודה על פני חיים אישיים וחיי משפחה, ותחרותיות רבה המכניסה את העובדים לתזזית מתמדת.

נשים נשאלות בראיונות עבודה מה תעשינה עם ילדיהן, וזאת כשהן עדיין לא בזוגיות או בשלב תכנון משפחה. שאלה זו לא תופנה לעולם לגבר מאחר שהנחת היסוד היא שלגבר תמיד תהיה מי שתיקח אחריות על הילדים כדי לאפשר לו להתמסר למשרתו. לעומת זאת, בנוגע לנשים, הנחת העבודה היא שהאישה לעולם לא תהיה מחויבת למקום עבודתה כשם שתהיה מחויבת למשפחתה.

בשנים האחרונות נעשים מאמצים רבים לשלב בנות כבר בגיל בית הספר בלימודי מדעים ואף צה"ל נערך כדי לקלוט חיילות למערך ההדרכה בלוחמת סייבר.

לפני כשנתיים הוקם פארק ההייטק בעיר באר שבע, וכבר כעת אפשר לראות השקעות חינוכיות וטכנולוגיות בעיר בהקשר של עולם המדע והסייבר.

האם הקמת הפארק תשפיע על מגמות הלמידה של נערות בבית הספר? כך למשל, במסגרת 'תכנית הדרים', שמאתרת תלמידות י"ב לתפקידי תכנות לאגף התקשוב, אותרו עד כה 12 מועמדות מבאר שבע מדי שנה. הכוונה היא להגדיל את המספר לכ־50 בנות בשנה מאזור הדרום, ובכלל זה ערד, דימונה, אופקים וירוחם. זהו בהחלט צעד שיכול להצביע על מגמה של התפתחות כלכלית-חברתית.

מכיוון שההשכלה היא אחד הגורמים המשפיעים ביותר על עליית שיעור השתתפותן של נשים בשוק העבודה ועל הגדלת רמת השתכרותן, מתוך הכרה בחשיבות ההשכלה בכלל ובמטרה לעודד נשים לרכוש השכלה גבוהה ולשפר מעמדן בשוק העבודה בפרט, נעמ"ת מעניקה מדי שנה מענקי מחקר לדוקטורנטיות ומלגות לסטודנטיות לתואר ראשון ושני בסך כולל של 400 אלף ש"ח. המלגות מוענקות מכספי תרומות, המגויסות על ידי חברות נעמ"ת ארצות הברית וחברות נעמ"ת קנדה. המלגה ניתנת בעדיפות לסטודנטיות הלומדות מקצועות טכנולוגיים-מדעיים.

נשים נשאלות בראיונות עבודה מה תעשינה עם ילדיהן, וזאת כשהן עדיין לא בזוגיות או בשלב תכנון משפחה. שאלה זו לא תופנה לעולם לגבר מאחר שהנחת היסוד היא שלגבר תמיד תהיה מי שתיקח אחריות על הילדים כדי לאפשר לו להתמסר למשרתו.

במרחב הנגב ניכרת השנה עלייה של כ-50% במספר הבקשות שהוגשו למלגה כש-30% מהבקשות הן ללימודים במקצועות טכנולוגיים-מדעיים.

מכיוון שאנו חיות בעולם טכנולוגי דיגיטלי המתפתח במהירות, אנו מסוגלות לחבר קשרים עסקיים ולרקום מערכת תמיכה של אישה לאישה, ואנו בדרך הנכונה לשינוי. אני מאמינה כי השינוי יגיע תוך עבודה קשה של התמדה והטמעה של ערכי שוויון, בין היתר באמצעות דוגמה אישית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!