דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

לא ספורטיבי / רמאות במשקל כבד: פרשה עולמית של שחיתות וסימום בענף הרמת המשקולות

רשת הטלוויזיה הגרמנית ARD חשפה כי במהלך 9 שנים, 204 מדליסטים לא עברו בדיקת סמים בתחרויות בהן זכו במדליה | עוד טוען התחקיר כי 5 מיליון דולר שהועברו לענף ע"י הועד האולימפי, הגיעו לשני חשבונות פרטיים של נשיא ה-IWF תמאש איאן

הרמת משקולות באולימפיאדת ריו 2016. (AP Photo/Mike Groll)
הרמת משקולות באולימפיאדת ריו 2016. (AP Photo/Mike Groll)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

פרשת שחיתות חמורה בפדרציה הבינלאומית להרמת משקולות (IWF). אתמול (ראשון) חשפה רשת הטלוויזיה הגרמנית ARD מערכת מושחתת שטייחה במשך שנים ארוכות את שיטות סימום הספורטאים הבכירים בענף. עוד טוען התחקיר שבשנים האחרונות 5 מיליון דולר אשר הועברו ע"י הועד האולימפי הבינלאומי לענף, עברו לשני חשבונות פרטיים של נשיא הפדרציה הבינלאומית להרמת משקולות.

אחת הטענות המרכזיות של התחקיר היא שבין השנים 2008 עד 2017, 204 מתוך 453 מדליסטים באליפויות עולם או במשחקים האולימפיים לא עברו בדיקת סמים בתחרות במהלכה הם זכו במדליה. כלומר, 204 מדליסטים שלא נבדקו לאורך השנים ויכלו לקחת חומרים משפרי ביצועים במשך השנה ולהפסיק לקחת אותם לפני התחרות, בזמן שנדרש, כדי שלא ייתפסו לאחר זכייתם במדליה.

במהלך התחקיר בטלוויזיה הוקלט דורין בלמוס, הרופא הגרמני של הפדרציה להרמת משקולות במולדובה, במצלמה נסתרת, כשהוא מדבר על אופן הטיפול בדגימות שתן או כיצד לפעמים הם סופקו על ידי מישהו אחר במקום הספורטאי שנבדק. צוות הצילום הצליח גם בעזרת מצלמה נסתר להקליט את מרימת המשקולות התאילנדית סיריפוץ' גולנוי אשר זכתה במדליית הארד בלונדון 2012, מודה שלקחה סטרואידים כאשר הייתה בת 18.

לאורך שנים ארוכות סובל הענף מחוסר אמון עמוק וסבל במשך עשרות שנים מפרשות סימום ספורטאים בלתי פוסקות. ספורטאים רבים נתפסו והמדליות בהם הם זכו נשללו מהם. חוסר האמון גדל בצורה משמעותית, לאחר שביוני 2017 בבדיקה חוזרת של מבחנות של ספורטאים שנלקחו במהלך אולימפיאדות 2008 ו-2012 התגלו מספר מקרים של שימוש בחומרים משפרי ביצועים. הוועד האולימפי ביקר את שיטות הבדיקה של הפדרציה ודרש בזמנו לשפר את אופן בדיקת הספורטאים.

מרימת המשקולות התאילנדית סיריפוץ' גולנוי, שהודתה כי השתמשה בסטרואידים כאשר הייתה בת 18 (AP Photo/Mike Groll)
מרימת המשקולות התאילנדית סיריפוץ' גולנוי, שהודתה כי השתמשה בסטרואידים כאשר הייתה בת 18 (AP Photo/Mike Groll)

כריסטיאן באומגרטנר, העומד בראש הפדרציה הגרמנית בהרמת משקולות, אמר ל-ARD כי האשם המרכזי הוא תמאש איאן בן ה-80 שמתפקד כראש ה-IWF ב-20 שנה האחרונות. "באג'אן מייצג מערכת אשר מיסדה את סימום הספורטאים בהרמת משקולות במשך עשרות שנים" והוסיף כי "התרבות של שחיתות התפשטה". בנוסף, במהלך התחקיר נטען שחמש מיליון דולר עברו מחשבון הפדרציה לשני חשבונות פרטיים של איאן בשוויץ.

מהפדרציה הבינלאומית להרמת משקולות נמסר בתגובה להאשמות הקשות  "ה-IWF מתייחס לטענות אלה ברצינות רבה ובמידת הצורך זה נחשב לפנות לצד שלישי עצמאי לחקור את הנושא הזה. ביקשנו מ- ARD את תמלילי העדויות והמסמכים אשר הוצגו במהלך השידור".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!