דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
22.1°תל אביב
  • 19.5°ירושלים
  • 22.1°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 20.7°באר שבע
  • 26.3°אילת
  • 23.5°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חסרי בית

ברחובות שלנו / האגודה לזכויות האזרח לעיריית ת"א: חדלו מפינוי לא חוקי של חסרי בית מהמרחב הציבורי

על פי עדויות שהגיעו לאגודה, פקחי העירייה מגרשים את חסרי הבית משכונות דרום ת"א וזאת לטענתם, בהשפעת מחאת התושבים | עוד הם טוענים כי ציודם האישי של חסרי הבית נלקח מהם ודורשים להשעות ולחקור פקח שנראה בסרטון מכה חסר בית

חסרי בית בדרום תל אביב. (צילום: פילקס לופה)
חסרי בית בדרום תל אביב. (צילום: פילקס לופה)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

בעקבות עדויות מצד חסרי בית, פנתה בימים האחרונים האגודה לזכויות האזרח ליועץ המשפטי של עיריית ת"א, בדרישה כי העירייה תחדל ממה שמסתמן כניסיון לא חוקי לפנות חסרי בית מהמרחב הציבורי, וזאת כחלק מתגובת העירייה למחאה של תושבים בשכונות דרום העיר. כמו כן, האגודה דורשת להשעות ולחקור פקח של יחידת סל"ע, שתועד כשהוא מכה חסר בית.

לצד פעילות מוגברת של מחלקת הרווחה, בעקבות מחאת תושבי שכונות דרום העיר, באגודה מזהים דפוסים פסולים ולא חוקיים של היטפלות לחסרי הבית על ידי פקחי הסיירת לביטחון עירוני (סל"ע) וגירושם ללא הצדקה מהמרחב הציבורי בו הם שוהים. האגודה גם טוענת כי ציודם הוחרם. פעילות זאת של סל"ע הינה אסורה במרבית המקרים, זאת לאור פסק הדין בנושא האוסר על פקחים להשתמש בכוח לסילוק חסרי בית מהמרחב הציבורי. על פי הנוהל הקיים לפקחי הסיירת אסור גם לבקש מחסר בית "לבחור" לעצמו מיקום אחר, אלא במצב בו חסר הבית יוצר מטרד ממשי המונע מהציבור שימוש במרחב הציבורי. כמו כן, אסור לפקחים להחרים את הציוד האישי של חסרי הבית ולזרוק אותו, אלא במצבים שציודם גורם הפרעה ממשית למרחב הציבורי, כמו חסימת כניסה לבניין, ניתן להחרימו לאחר מתן דרישה בכתב לפינוי הציוד, שאינה נענית.

חסרי בית בדרום ת"א (צילום: פילקס לופה)
חסרי בית בדרום ת"א (צילום: פילקס לופה)

באגודה טוענים שמעדויות שהגיעו אליהם "פקחי סל"ע, יתכן שבתמיכת משטרת ישראל, פועלים שלא כדין. השינוי המהיר והחד בנוכחות אותם חסרי בית ברחובות דרום העיר, בהם החלה המחאה, בתוך תקופה קצרצרה, מחזק תחושה זו".

דוגמה לכך ניתן לראות בסרטון שהופץ בפייסבוק בו רואים פקחים מיחידת סל"ע ללא ליווי של עובד היחידה לדרי רחוב, וללא תגי שם, כשהם מסלקים קבוצה של חסרי בית מקהילת יוצאי אתיופיה ממקומם. אחד מהם תועד בסרטון כשהוא מכה באגרופו בפניו של אחד מחסרי הבית ופוצע אותו. בפניה של האגודה נכתב כי "תקרית זו מחייבת פתיחה בחקירה מיידית ובירור משמעתי, ועד לתום הבירור יש להשעות את אותו פקח מעבודתו ולמנוע ממנו מגע עם האוכלוסייה".

בנוסף למקרה החמור שנראה בסרטון, על פי עדויות שגבו באגודה נראה כי ישנה "פעילות לא חוקית לסילוק מהמרחב הציבורי למקום אחר במרחב הציבורי, להחרמת ציוד, לרבות עדויות על ציוד אישי שנזרק ללא כל התראה, ללא כל הצדקה, באופן שמותיר חסרי בית ללא ציוד בסיסי להישרדות,כמו נעליים ושמיכות." במקרה אחד שהובא לידיעת האגודה פקח נטל שמיכה מנשים חסרות בית בשעת לילה ואמר להן שהן יכולות להתחמם מחום הגוף אחת של השנייה. "למותר לציין כי זו התנהגות אכזרית ומי שפועל כך לא ראוי להימנות על עובדי העירייה", אמרו באגודה.

בפנייתם מתייחסים באגודה לכך שה"פתרון" בו נוקטת העיריה לטיפול בחוסרי בית הוא קל ונותן אשליה של טיפול אבל למעשה הוא רק מחריף את המצב, את יכולתם של חסרי הבית לשרוד את חיי הרחוב, ואת אי האמון שלהם במערכת בכללותה. "ללא הגברת המענים הנכונים באופן דרמטי, התוצאה של פעולות אכיפה אלו תהיה בעלת אפקט זמני בלבד, או שתגרום לנדידה לשכונה אחרת, ענייה יותר, ותו לאו, והן לא יועילו לתושבים."

תושבי שכונת קריית שלום מוחים נגד אהל שהקימה עיריית ת"א בשכונת קריית שלום, על מנת לספק שירותים לאוכלוסיית חסרי הבית (צילום: דוד טברסקי)
תושבי שכונת קריית שלום מוחים נגד אהל שהקימה עיריית ת"א בשכונת קריית שלום, על מנת לספק שירותים לאוכלוסיית חסרי הבית (צילום: דוד טברסקי)

באגודה מציינים כי "לעירית ת"א יש משאבים וסמכויות לפעול באמצעים ראויים, שיתנו מענה לתלונות התושבים, גם אם הם דורשים הקצאת משאבים נוספת". על פי דו"ח מבקרת העירייה שפורסם לאחרונה יש עומס בלתי סביר שמוטל על עובדי היחידה לדרי רחוב. למרות שהטיפול בחסרי הבית מחייב בניית אמון, יש מחסור עצום בכוח אדם ביחידות לדרי רחוב, ולפי הדו"ח רוב הסיורים בשטח נעשים ללא עובד סוציאלי, וכי כל עובד סוציאלי ביחידה מטפל במאה תיקים במקום ב-25 כפי שקובעות הנחיות משרד הרווחה.

עוד מציינים באגודה כי המחסור בעובדים סוציאליים מוביל גם לאי מיצוי זכויות. "על רקע זה, עיריית תל-אביב יכולה לנקוט מדיניות יותר אקטיבית באיתור דירות עבור חסרי בית לאחר גמילה, בסיוע בהתנהלות מול בעלי הדירות, בהעמדת ערבונות בעבורם וכיו"ב". לטענת האגודה, המקלטים הם פתרון לא מוצלח, והעירייה מסוגלת להלין לא יותר מ-120 בני אדם בלילה בלבד, בעוד שלמאות אחרים אין פתרון. בנוסף, כיום המענה בגגונים הינו מוגבל ביותר. כמו כן מציינים באגודה כי העירייה יכולה לפעול לאמצעים למיתון נזקי ההתמכרות, כמו מרחבים מוגנים, ותכניות גמילה.

תגובת עיריית תל אביב-יפו: "פניית האגודה לזכויות האזרח נמצאת בבדיקה וישלח אליהם מענה בימים הקרובים. עיריית תל אביב-יפו פועלת בהתאם לנוהל אכיפה כנגד חסרי בית, כפי שאושר על ידי בית המשפט העליון. האירוע שתואר בפניה נמצא בבדיקה. מיותר לציין כי העירייה פועלת ללא לאות וברגישות יתרה לסיוע לדרי הרחוב ומשקיעה משאבים רבים לטיפול בנושא".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!