דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נעמת הצעירה

אומנות / היום תפתח תערוכת אומנות לציון עשור לפעילות נעמת הצעירה

התערוכה שנוצרה בשיתוף עם היחידה למעורבות חברתית בסמינר הקיבוצים, תציג עבודות שנוצרו בהשראת מפגשים בין הסטודנטיות - האמניות לפעילות נעמת הצעירה.

קיר הפורטרטים בכניסה לתערוכה. צילום באדיבות נעמת הצעירה.
קיר הפורטרטים בכניסה לתערוכה. צילום באדיבות נעמת הצעירה.
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

תערוכה לציון עשור לפעילות נעמת הצעירה תיפתח הערב (חמישי) בתל אביב. התערוכה, בשיתוף פעולה עם היחידה למעורבות חברתית במכללת סמינר הקיבוצים, תציג את עבודותיהן של שש סטודנטיות לחינוך ואומנות. נעמת הצעירה הוא פרויקט מנהיגות לנשים צעירות בנעמת.

"מדובר במקבץ של כ-10 עבודות, בצילום, ציור באקריליק ומים, בד ורקמה ומיצבים", מספרת מור קצמן שאוצרת את התערוכה יחד עם מור טישלר. "אנחנו לומדות בקורס שנקרא 'אמנות ואקטיביזם' בהנחיית אסנת בר-אור, ובמסגרתו היינו צריכות להתחבר לעמותה או אגודה של פעילות חברתית ליצירה משותפת. כולנו מאוד מתחברות למקום האישי והנשי. בדרך כלל מדירים נשים מעולם האומנות, ולכן היה לנו מאוד טבעי להתחבר לנעמת".

"הזהב החדש" מור טישלר. צילום באדיבות נעמת הצעירה.
"הזהב החדש" מור טישלר. צילום באדיבות נעמת הצעירה.

לאורך תהליך העבודה נפגשו האמניות כמה פעמים עם פעילות נעמת הצעירה, גיבשו יחד את התכנים הנוגעים בנושאים בהם עסקה נעמת הצעירה לאורך השנים, ויצרו בהשראת התכנים אליהם התחברו. "מבחינתנו זאת עשיה אמנותית עם משמעות חברתית ופוליטית", אומרת קצמן.

אחד משיאי העבודה המשותפת היה סביב הכנת קיר פורטרטים ענק, הפותח את התערוכה. במהלך יומיים נפגשו הסטודנטיות עם כ-80 פעילות בנעמת הצעירה, שוחחו עימן, שמעו את סיפוריהן, וצילמו פורטרט ייחודי לכל אחת מהן. "כשנכנסים לתערוכה זה הקיר הראשון שרואים, פסיפס נשים מדהים, מגוון עצום של נשים מרקעים שונים, כולן מתחברות לדבר אחד, כשלכל אחת מהן מקום וקול אישי משלה". מלבד הפורטרטים צילמו הסטודנטיות סרטון ובו מספרות הפעילות מהיא נעמת הצעירה עבורן.

בין הנושאים שהתערוכה מבקשת לעסוק בהם: מודל "שני מפרנסים שני מטפלים" המכוון לשוויון בני בני זוג בכל הקשור לקריירה ומשפחה, אלימות סמויה כנגד נשים, ויצירת קהילת נשים מגוונת המאפשרת השמעת קולן של נשים ממיקומים שונים בחברה הישראלית. העבודות מבקשות לבחון מהו המרחב האישי אל מול החברתי והאם לאישה פרטית ולנשים בכלל ישנו מרחב ייחודי משלהן, השונה מזה של הגברים; היצירות מעלות שאלות בדבר מעמד האישה בתוך מסגרת משפחתית וכפרט בחברה, ובמתח בין שני הקטבים הללו.

אורלי ביטי, ממקימות נעמת הצעירה סיפרה מעט על הפרוייקט שהתחיל בשנת 2006. "בתוך השדה הפמיניסטי, נעמ"ת הצעירה עוסקות בעיקר בנושאים של מדיניות ציבורית ושוק העבודה, בהיותנו חלק מההסתדרות הכללית". מבחינת הסטטוס, מסבירה ביטי כי פרוייקט נעמת הצעירה התפתח לאורך השנים לכדי קהילה של ממש בתוך נעמת. "הרעיון היה לייצר מרחב לנשים צעירות בגילאים הלחוצים והמבלבלים שבין סוף השירות הצבאי ועד גיל 35. מקום שאליו תוכלנה להביא את סדר היום שלהן ואת השאלות האישיות והכלליות שלהן".

"מודעות" מור קצמן. צילום באדיבות נעמת הצעירה.
"מודעות" מור קצמן. צילום באדיבות נעמת הצעירה.

שער הכניסה לנעמת הצעירה עובר דרך קורסי מנהיגות. בוגרות הקורסים ממשיכות להיפגש ולהתניע יחד פרוייקטים שונים, סביב תכנים פמיניסטיים וסוציאליסטיים. הנושאים עולים בדרך כלל מתוך הקבוצות. בין התכנים שעסקו בהם הקבוצות לאורך השנים – תקרת הזכוכית, איזון בין משפחה לעבודה, עיצוב מדיניות ביחס לצעירים בכלל ולקליטה תעסוקתית בפרט. אחת הקבוצות היתה בין הראשונות שהציפה את נושא ההתעמרות בעבודה – "כשהתחלנו לעסוק בזה, עוד לא היה לזה שם בעברית", אומרת ביטי. הנשים המגיעות לקורסים מגיעות מרקעים מגוונים ביותר – חילוניות, דתיות, חרדיות, ערביות ודרוזיות; מהמרכז ומהפריפריה. ביטי מדגישה את החשיבות הרבה שהן רואות ליצירת חיבורים בין הקבוצות והמחזורים, לכדי גיבוש קהילה רחבה ומגוונת.

עוד מבקשת לציין ביטי כי פעילות נעמ"ת הצעירה נשענת על האמירה כי 'האישי הוא פוליטי', המיוחסת לפעילה הפמיניסטית קרול האניש. "אם לי ולך, ולשלישית ולרביעית יש את אותן ההתלבטויות, אז זה לא אישי, זה כללי, פוליטי. אבל מובן שכל אחת חווה את חייה לבד אם אין קהילה. והרעיון הוא לייצר את המרחב המשותף שבתוכו נשים יבינו שהאישי הוא פוליטי, ושזה לא חייב להיראות ככה".

התערוכה תפתח היום (חמישי) במרכז הקהילתי של נעמת בבלי בתל אביב, רחוב ירושלמי 16, בשעה 19:00 ותהיה מוצגת במהלך החודש הקרוב , ותהיה מוצגת פעם נוספת בלובי של הכנס השנתי של נעמ"ת ב-22.9.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!