משרד התחבורה פרסם אתמול (שלישי) את נתוני בקרת מפעילי האוטובוסים בתחבורה הציבורית למחצית 2019, המבטאים שקלול של משתנים כגון הגעת האוטובוסים בזמן, אי-ביצוע נסיעות, ועד אדיבות הנהג ונקיון האוטובוס. החריגות הגבוהות ביותר נרשמו בחברות מטרופולין ודן. בראש הדירוג: ש.א.מ (שירותי תחבורה מאוחדים) הפועלת בנצרת, וחברת דן בדרום. הדירוגים משקללים פרמטרים רבים בהתנהגות הנהגים ומדיניות החברות, אך גם מוטים לאור קשיי תחבורה אובייקטיביים במטרופולינים כמו גוש דן וירושלים. כך אגד, הזוכה לציון בינוני, מקבלת ציונים מגוונים באזורים שונים בארץ.
נתוני בקרת חברות האוטובוסים עברו שדרוג בעקבות הסכמי בקרה חדשים, המאפשרים להעריך את חלק מביצועי החברות עפ"י בקרה אלקטרונית, ולא רק על ידי בדיקות מדגמיות הנעשות ע"י בודקים אנושיים. ניסוי הבקרה אלקטרונית מאפשר לקבל נתונים מדויקים בתחומי אי ביצוע נסיעות ואיחורים. לצד זאת, נתוני הבקרה כוללים פרמטרים רבים כגון אדיבות הנהג, נקיון האוטובוס, מצב התחנות המשתקללים כולם לציון מפעיל באשכול, ולציון כללי של מפעילים.
הציון הגבוה ביותר הוענק לאגד באשכול חדרה פרברי, עם ציון של 90.44. עם זאת, באשכול ירושלים עירוני זכתה אגד לציון של 61.59 בלבד, ולציון משוקלל של 68.23 בלבד, המציין את פעילותה בכלל האשכולות בהן היא פעילה. האשכולות עירוניים בעלי הציון הנמוך ביותר מופעלים ע"י חברת דן: מזרחי בני ברק (52.06), בת ים-רמת גן (51.09) ודרומי- בת ים (48.78). ציונים נמוכים קיבלה דן גם באשכולות פתח תקווה-תל אביב (56.76) וראשון לציון-חולון (55.58).
הציון הנמוך ביותר ניתן לחברת מטרופולין באשכול הנגב (43.83). בחינת הציונים באשכול זה חושפת בעיות בתחום אי ביצוע נסיעות ואיחורים, המושפעים גם מנסיבות חיצוניות לחברה. לעומת זאת, באשכול זה ישנן חריגות מהותיות גם לגבי מסלול הנסיעה, עצירה בתחנות, דיבור בנייד של הנהג ואיכות הנהיגה עצמה. ב31.74% מהבקרות באשכול זה נמצאו חריגות בתחום נגישות האוטובוס.
באשכול בת ים רמת גן של חברת דן, כ14% מהנסיעות כלל לא בוצעו – נתון המושפע בחלקו מאילוצי התחבורה במסלול, ולא רק מהתנהגות החברה. גם שם הבקרה מצאה חריגות מהותיות בנושא מסלול הנסיעה, עצירה בתחנות, ודיבור של הנהג בטלפון הנייד.