דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אל קסום

חינוך שווה / 18 אלף תלמידים מהפזורה הבדואית בנגב לא לומדים: "משרד החינוך מתעלם"

תלמידי היישובים הלא מוכרים באזור המועצה אזורית אל קסום לא יחזרו הבוקר (א') לספסל הלימודים, בעקבות היעדר סיוע ותקציבים שהובטחו ממשרד החינוך לשילובם במערכת | ראש המועצה: "בצפון תל אביב זה לא היה המצב"

למעלה מ-1,000 מפגינים ברחבת קריית הממשלה בבאר שבע במחאה על אי פתיחת שנת הלימודים בעבור 17 אלף התלמידים המתגוררים בכפרים הסמוכים למועצה אזורית אל קסום. 5 בספטמבר 2019. (ללא קרדיט)
למעלה מ-1,000 מפגינים ברחבת קריית הממשלה בבאר שבע במחאה על אי פתיחת שנת הלימודים בעבור 17 אלף התלמידים המתגוררים בכפרים הסמוכים למועצה אזורית אל קסום. 5 בספטמבר 2019. (ללא קרדיט)
דוד טברסקי

18 אלף תלמידים תושבי הפזורה הבדואית מהדרום לא יחזרו היום (ראשון) לבתי הספר מחופשת החורף הנהוגה בחינוך הערבי בישראל. מדובר בתלמידים מיישובים לא-מוכרים בשטח המועצה האזורית אל-קסום ומחוץ לתחום שיפוטה, הלומדים במוסדות החינוך שלה. המועצה האזורית הודיעה בחמישי האחרון כי משרד החינוך לא עומד בהסכם עמה, ואינו לוקח אחריות על התלמידים, והודיעה כי הם לא ישובו לספסל הלימודים עד למציאת פתרון בנושא.

בני נוער בדואים בנגב. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: הדס פרוש / פלאש90).
בני נוער בדואים בנגב. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: הדס פרוש / פלאש90).

"משרד החינוך התעלם מהבקשות" נמסר מהמועצה ביום חמישי ל'דבר'. "נתנו להם ארבעה חודשים להיערך לעזור לנו לבנות מערך תקין שייקח אחריות על התלמידים בכפרים הלא מוכרים – או שייקחו אותם תחת חסות המשרד". בתחילת שנת הלימודים הכריזה המועצה כי לא תפתח את שנת הלימודים בכפרים הלא מוכרים שנמצאים מחוץ לתחומי שיפוטה, זאת בשל היעדר משאבים שיאפשרו מערך חינוכי תקין וראוי עבור ילדי הישובים הללו. בשנים האחרונות שירותים המועצה טיפלה בילדים אלו אך לטענתה אין ביכולתה להמשיך לעשות זאת.

"שוב ביזיון בחסות משרד החינוך, הממשיך להתעלם מילדי הכפרים הלא מוכרים ולא נערך למהלך שסוכם בתחילת השנה" מסר ראש המועצה, סלאמה אל אטרש. "אני רותח כי אני יודע שזה המצב רק כי מדובר בילדים בדואים. לא ייתכן שמנכ״ל משרד החינוך אפילו לא התערב אישית בנושא. אם זה היה קורה בצפון תל אביב זה לא היה המצב".

לטענת המועצה, מלבד הכספים שהובטחה לה לתחזוק מערך החינוך, הוסכם שהמשרד ייצר מערך סיוע וליווי מקצועי צמוד למועצה למען קיומו של מנהל תקין. לטענת ראש המועצה, מערך התקנת ותחזוק המשאבים והתשתיות החינוכיות נופל על המועצה, כמו גם סבסוד מערך ההסעות, המהווה חלק נכבד מהתקציב, וזאת כאשר הכפרים הלא מוכרים אינם נמצאים כלל תחת שיפוט ואחריות המועצה.

ילדים בדואים במאהל דודאים, בקרבת העיר רהט. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום ארכיון: יניב נדב פלאש 90)
ילדים בדואים במאהל דודאים, בקרבת העיר רהט. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום ארכיון: יניב נדב פלאש 90)

"כל דיון בנושא התפוצץ ובדיון האחרון שהיה לנו אמש, משרד החינוך הודיע שהוא לא נערך למצב הזה והוא לא יעביר תקציבים" מסרו במועצה. "ה-8 בינואר היה האולטימטום שלנו. ביום ראשון התלמידים צריכים לחזור מחופשת החורף שלהם אבל נכון לכרגע הם לא יחזרו".

בחודש ספטמבר המועצה טענה שמזה כחצי שנה המשרד התעלם מפניות המועצה האזורית אל קסום להסדרת שירותי החינוך בכפרים הבלתי מוכרים בעוד התושבים קיבלו שירותי חינוך דרך המועצה האזורית אל קסום ששימשה קבלן משנה של משרד החינוך. לטענת המועצה היא נאלצת להפנות לתחום משאבים שאמורים היו להיות מושקעים בנושאים אחרים. בחודש נובמבר, חודשיים לפתיחת שנת הלימודים, המועצה, אשר נמצאת במאבק מול המשרד, ציינה שמספטמבר הועברו רק 2.4 מיליון ש"ח למועצה, וזאת לאור כך שהגרעון במערך ההסעות לתפעולו המלא מסתכם ב-30 מיליון ש"ח. בעקבות החובות, מסיעים רבים הודיעו למועצה שלא ימשיכו לעבוד מולה.

התייחסות משרד החינוך: "המשרד מגנה בחריפות את החלטת ראש מועצת אל קאסום להשבית את הלימודים, ואת השימוש הציני שהוא עושה בתלמידים ובהוריהם לשם סחיטת כספים לא מוצדקים. לקיחתם כבני ערובה היא צעד כוחני שמסב נזקים חמורים ומיותרים לתלמידים. המשרד שב וקורא לו לשוב אל שולחן הדיונים, ולפתור יחד את הסוגיות שפתרונן קרוב מאי פעם".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!