דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משרד הרווחה והשירותים החברתיים

מדינה בהמתנה / בגלל התקציב ההמשכי: פגיעה בתכניות לטיפול באלימות במשפחה ושורדות זנות

בהיעדר תקציב מאושר פועלת הממשלה על בסיס תקציב 2019, מבלי לקחת בחשבון את הגידול באוכלוסייה והשתנות הצרכים | התוצאה: תקציבי המשרדים מקוצצים והאוכלוסיות המוחלשות ביותר נפגעות | הרשויות המקומיות מאיימות: נשבית את המחלקות לשירותים חברתיים

עובדים סוציאלים עובדי עיריית ירושלים. למצולמים אין קשר לכתבה. צילום: פלאש 90
עובדים סוציאלים עובדי עיריית ירושלים. למצולמים אין קשר לכתבה. צילום: פלאש 90
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

מרכז השלטון המקומי מאיים להשבית את המחלקות לשירותים חברתיים בעקבות קיצוץ של משרד הרווחה. המשרד הודיע אתמול (רביעי) לרשויות שבשל היעדר ממשלה מכהנת ותקציב מאושר, תקציב שירותי הרווחה יקוצץ. הדבר יפגע באופן משמעותי בתכניות שפועלות ברשויות המקומיות.

אישה במקלט לנשים מוכות, ארכיון. (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).
אישה במקלט לנשים מוכות, ארכיון. (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).

בין התכניות שיפגעו: מרכזי האלימות במשפחה, תפעול תחנות לטיפול משפחתי, מרכזי קשר, טיפול בשורדות זנות, מסגרות יום לבעלי מוגבלויות, התכנית הלאומית לילדים בסיכון, טיפול בקטינים נפגעי תקיפה מינית, טיפול בנוער וצעירים בסיכון, טיפול בנוער חרדי מנותק, פעולות התנדבות ועוד.

בעקבות הודעת המשרד על קיצוץ התקציב הוציאו מרכז השלטון המקומי, מרכז המועצות האזוריות ו"פורום 15 הערים העצמאיות" מכתב לראש הממשלה, שר האוצר ושרת הרווחה בו הם מבקשים את התערבותם הדחופה על מנת שהתקציב עבור התכניות יעבור בהקדם. לדבריהם, במידה והמצב לא ישתנה הם יאלצו לעצור את כל הפעולות במחלקות לשירותים חברתיים ברשויות המקומיות.

בהודעת משרד הרווחה לרשויות על הקיצוץ, הם מסבירים שבשל מגבלות התקציב ההמשכי לשנת 2020 ועד שיאושר תקציב המדינה, הם נאלצים לקצץ בצורה משמעותית בתקציבי תכניות לאוכלוסיות מוחלשות.

עקב היעדר תקציב מדינה מאושר, מ-1 בינואר 2020 נכנסה ממשלת ישראל למשטר תקציבי נוקשה המכונה 'תקציב המשכי', ומבוסס על גודלו של תקציב 2019, ללא התייחסות לגידול באוכלוסיה ולצרכים המשתנים. למרות השם המרמז על המשכיות, התקציב ההמשכי הוא למעשה תקציב קיצוצים, שנועד לאפשר לממשלה תפקוד מינימלי תוך הקפאת תחומים ותכניות. במצב זה החשב הכללי במשרד האוצר הופך למעורב מאד בהוצאות המשרדים, שיכולים להוציא בכל חודש 1 חלקי 12 מהתקציב שהוקצה להם בשנה האחרונה.

 בתגובה לקיצוץ ענבל חרמוני, יו״ר איגוד העובדים הסוציאליים מסרה כי באיגוד "מתנגדים לקיצוץ התקציבי בשירותים החברתיים. מדובר בפגיעה משמעותית בשירותי ליבה הנותנים מענה לאוכלוסיות בסיכון כגון נשים נפגעות אלימות, אנשים עם מוגבלות, מרכזי קשר להורים וילדים, צעירים בסיכון ועוד.  מערכת הרווחה נמצאת כבר עכשיו בקריסה, ובמשבר הגדול ביותר שידעה מדינת ישראל. צמצום השירותים והמשאבים במצב החמור גם כך אינו מתקבל על הדעת". לדבריה, האיגוד "יפעל למניעת פגיעה בשירותים, במטופלים ובעובדים הסוציאליים בטווח המיידי, ולשיקום השירותים החברתיים מיד עם קום הממשלה לאחר הבחירות".

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!