דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
איגוד נהגי המוניות

תחבורה ציבורית / "לאפשר את המשך השיח": הרפורמה בתעריפי המוניות נדחתה בחודשיים

ראש הממשלה, שר התחבורה ושר האוצר סיכמו על הדחייה בתום דיון עם נציגי הנהגים ואנשי המקצוע | הרפורמה אמורה לעודד נהגים לעבוד בשעות וימים בהם קיים מחסור, אך לטענת איגוד הנהגים הצעד רק יפגע בהכנסותיהם

מונית בשירות "גט טקסי", למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: נתי שוחט / פלאש90)
מונית בשירות "גט טקסי", למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: נתי שוחט / פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר התחבורה בצלאל סמוטריץ׳ ושר האוצר משה כחלון החליטו על תקופת היערכות נוספת לרפורמה בתעריפי הנסיעה במוניות. השרים חתמו הבוקר (ראשון) על צו שמאריך את תקופת ההיערכות בחודשיים נוספים, זאת "במטרה לאפשר את המשך השיח עם נציגי נהגי המוניות ובחינת אופן יישום הרפורמה". ההחלטה התקבלה לאחר דיון שקיים ראש הממשלה נתניהו עם שרי התחבורה והאוצר בנושא רפורמת המוניות, בו שמעו את נציגי נהגי המוניות והגורמים המקצועיים.

במסגרת הרפורמה, שאמורה הייתה להיכנס לתוקף ב-1 בינואר, מחירי הפעימות בנסיעות הבין־עירוניות אמורים לרדת בכ–6.5%, והפעימות בנסיעות העירוניות להתייקר בכ–13%, בתוספת דמי נסיעה קבועים. במשרד התחבורה קיימו מספר שימועים בהם הוצגו השינויים המתוכננים בתעריף, באמצעות התקנת מונה חכם. פרט לשינוי בין התעריף העירוני לבין-עירוני, נוסף תעריף ג', משעה 23:00 בלילות חמישי, שישי ושבת, שם עלות הפעימה מתייקרת ב-40% לעומת תעריף א', שיחושב כעת על פי 1.63 שקלים על כל דקה וסכום זהה על כל קילומטר בשעות היום באמצע השבוע. בשעות הלילה הוא יהיה 1.95 שקלים, ובתעריף ג' 2.28 שקלים, במטרה לעודד נהגים לעבוד בזמני הבילוי בסוף-השבוע, שם יש מחסור בנהגים זמינים.

יהודה בר אור, יו"ר איגוד נהגי המוניות, אמר ל'דבר' כי "80% מהנהגים עובדים בתעריף 1, ורק 20% עובדים בתעריף 2. אני לא קורא לזה הטבה – זו אחיזת עיניים". כלומר, הוא סבור שרוב הנהגים ימשיכו לנסוע באותן שעות ויפגעו, כאשר רק מיעוט קטן יהנה מתעריף ג' החדש.

בר אור הוסיף כי הציע לממשלה לממן ניסוי של התקנת 200 מונים אצל נהגים בכדי לבדוק את השינוי בהכנסות הנהגים בפועל. לדבריו, במשרד התחבורה דחו את ההצעה, והסתפקו בסימולציה ממוחשבת, ולא בבדיקה בשטח. עוד טען כי התקין במונית שלו את המונה החדש וכי "כשאני מסיים את הנסיעה – אני רואה את ההבדלים בפועל, בשני מונים אחד מראה 100 שקלים והשני 68 שקלים."

ההבחנה בין נסיעה עירונית ובין עירונית בשיטה החדשה נעשתה באמצעות מדידת מהירות הרכב, כך שנסיעה מחוץ לעיר תימדד לפי מהירות נסיעה של מעל ל-50 קמ"ש. המודל החדש מפצה את הנהגים על עמידה בפקקים, אך פוגע בהכנסתם מנסיעות בין עירוניות, אשר אמורות לממן חלקית גם את הנסיעה חזור, משום שלנהגים אין בהכרח נוסעים בכיוון ההפוך. בין השאר, המונה החכם נועד לאפשר גם שיתוף עלות הנסיעה בין מספר נוסעים, כך שכל אחד מהם יהיה זכאי להנחה, אך הכנסת הנהג הכוללת תגדל. כניסת הסדר זה לתוקף תידחה במספר חודשים.

את המונים החדשים מספקות שתי חברות – מוניטקס וקופונית. ההכנסות מהסבת המונים לבדם צפויות להכניס לחברות מעל 40 מליון שקלים לכל חברה, בהנחה שההתקנות יתחלקו באופן שוויוני.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!