דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
28.4°תל אביב
  • 26.6°ירושלים
  • 28.4°תל אביב
  • 31.4°חיפה
  • 29.2°אשדוד
  • 31.3°באר שבע
  • 34.0°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 28.6°צפת
  • 30.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

ספורט בעולם / קולע לבאר: שחקן ה-NBA שמביא מי שתייה נקיים לתושבי אפריקה

מלקולם ברוגדון שחקן אינדיאנה פייסרס, נחשף כילד לבעיית המים באפריקה במהלך טיול עם משפחתו. לאחר שהפך לשחקן מפורסם, החליט להצטרף לארגון שבונה בארות מים נקיים ברחבי אפריקה | "הבטחתי לעצמי שברגע בו אוכל לעשות יותר, אעשה זאת"

מלקולם ברוגדון במדי אינדיאנה פייסרס (Photo by Andy Lyons/Getty Images)
מלקולם ברוגדון במדי אינדיאנה פייסרס (Photo by Andy Lyons/Getty Images)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

הוא כדורסלן עם חוש צדק מאוד מפותח. בקיץ האחרון עזב ברוגדון בן ה-27 את מילווקי באקס וחתם באינדיאנה פייסרס לחוזה של ארבע שנים בהם ירוויח 85 מיליון דולר. ברוגדון צפוי להיות הפנים של הקבוצה בשנים הקרובות ביחד עם ויקטור אולדיפו. בניגוד לתוויות של שחקני כדורסל רבים, ברוגדון לא מעוניין באבק הכוכבים של ה-NBA, אלא לנצל את מעמדו במטרה לפתח פרויקט ייחודי שיביא מים נקיים לתושבי אפריקה. "כדורסל זה העבודה שלי, אני אוהב את זה. זה החלום. אבל בכנות, תשוקת חיי אינה כדורסל, אלא לעזור לאנשים בעזרת המשאבים שקיבלתי מכדורסל".

כילד נסע ברוגדון עם משפחתו למדינות גאנה ומלאווי באפריקה, מראות העוני הקשים שראה הילד מאטלנטה, הביאו אותו להחלטה לנסות לעזור למעוטי היכולת באפריקה כאשר יגדל ויגשים את חלומו להפוך לשחקן NBA. "מגיל צעיר מאוד ראיתי את הערך של מים נקיים ביישובים באפריקה" אמר ברוגדון. "הבטחתי לעצמי שברגע שאגיע לזמן ולמקום בקריירה שלי בו אוכל לעשות יותר, אני אעשה זאת".

בקיץ 2018 נסע ברוגדון לטנזניה וביקר במספר בתי ספר מקומיים. הדברים שהוא ראה שם שברו את ליבו והביאו אותו להחלטה שהוא חייב לעשות משהו בנדון. בראיון ל-ESPN הוא מספר "הם הביאו מהבתים שלהם דלי לבית הספר, כדי להביא בהם מים לעצמם ולחברי הכיתה שלהם, מהנהר שזורם סמוך לבית הספר. מאחורי הנהר היו עיירות שבהן חיו אנשים מאוד עניים. אפשר היה לראות את כל הניקוז, כל האשפה, העפר וכל מיני דברים נוספים. הכל נשטף לנהר. לאורך הנהר ניתן היה לראות קו ביוב שעובר עליו. כל המים הסתננו דרכו, כך שידעת שכל המים האלו רעים לשתייה". 

ברוגדון ראה את הילדים שותים את המים מהביוב והרעל שהם שותים והזדעזע. "אתה יכול לראות את שיניהם נרקבות ומתפוררות כי המים היו כל כך מזוהמים. זה היה בלתי נסבל לראות. יש כל כך הרבה שאנחנו לוקחים כמובן מאליו כאן בארצות הברית". בסיומו של הביקור החליט שחקן ה-NBA שמשהו חייב להשתנות. 

הביקור בטנזניה גרם לו להבין שהחיים הם מעבר לכסף וכדורסל. ב-29 באוקטובר 2018 הוא הקים את הארגון Hoops2O במטרה לגייס כסף כדי להקים בארות מים נקיים לשתייה במזרח אפריקה. מאז שהחל הפרויקט, תוך שנה וחודשים גייס הארגון 636 אלף דולר. החישוב הכלכלי הוא פשוט, כל באר עם מים נקיים עולה 45 אלף דולר. כל באר תייצר מים נקיים לקהילות של עד 7,500 איש. 

בעזרת הכסף שגוייס ניתן לבנות 14 בארות קידוח עמוקות המונעות על ידי השמש, בשביל 14 קהילות במזרח אפריקה שיזכו סוף סוף לקבל מים נקיים לשתייה. משהו שאנחנו בישראל לא מסוגלים לדמיין אפילו, שלא יהיה לנו נגישות לדבר הבסיסי ביותר כמו מים נקיים.

ליוזמה של שחקן ה-NBA הצטרפו עד כה עוד 9 שחקני NBA במטרה לגייס את הכספים הנדרשים. בין שחקני ה-NBA ניתן למצוא את רכז טורנטו קייל לאורי, את שחקני ברוקלין ג'ו האריס, גארט טמפל וג'סטין אנדרסון, דונטה דיוינצ'נזו ממיליווקי, טים פריזר מדטרויט, דיאנדרה האנטר מאטלנטה ועוד. 

הפרויקט של ברוגדון הוא חלק מיוזמה רחבה יותר של שחקן הפוטבול כריס לונג, אשר הקים ב-2015 את הארגון Waterboys. ברוגדון רצה להצטרף ליוזמה של לונג, אך לונג הציע לו לפתוח פרויקט נוסף של שחקני ה-NBA בנפרד, כחלק מארגון אב גדול יותר. ב-2018 הקים ארגון Waterboys, שלושים ושתיים בארות עם מים נקיים ברחבי מזרח אפריקה באופן סמלי כמספר הקבוצות ב-NFL.

בחמש השנים האחרונות הקימו לונג, ברוגדון ושותפיהם 83 בארות, אשר מספקים מים נקיים 345 אלף אנשים. זהו שינוי משמעותי וקריטי בחיים של כל כך הרבה אנשים, שני הספורטאים מקווים לראות את היוזמה החברתית שלהם תופסת תאוצה נוספת בשנים הקרובות וממשיכה לשפר ולו במעט את איכות החיים של תושבי אפריקה. ברוגדון ולונג הם רק עוד דוגמה מאין ספור ספורטאים שמוכיחים כל פעם מחדש את החשיבות של ספורטאים להיות מעורבים בנעשה בחברה ובעולם, כדי להפוך את העולם הזה ככל הניתן למקום טוב יותר לחיות בו. 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!