מדד המחירים לצרכן נותר ללא שינוי בדצמבר, וסך הכל בכל שנת 2019 עלה ב-0.6%, כך על פי נתונים שפרסמה היום (רביעי) הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. המדד בדצמבר הושפע במיוחד מעלייה מחירים בולטת בסעיף ההלבשה של 1.6%, ומנגד – ירידה במחירי הירקות והפירות הטריים – 3.7%, ובמחירי התרבות והבידור – 1.5%.

במקביל, מחירי הדירות ממשיכים לעלות: מהשוואת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים אוקטובר – נובמבר, לעומת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים ספטמבר – אוקטובר 2019, נמצא כי מחירי הדירות עלו ב-0.5 אחוז. מחירי הדירות החדשות בלבד בתוך זה, עלו ב-0.4%. בהשוואה לחודשים המקבילים אשתקד, עלו מחירי כלל הדירות באוקטובר נובמבר ב-3.4%.

בשנת 2019 עלה מדד המחירים לצרכן ללא ירקות ופירות ב-0.7%, מדד המחירים לצרכן ללא אנרגיה עלה ב-0.5% ומדד המחירים לצרכן ללא דיור עלה ב-0.1%.

בחלוקה לפי סלי חמישונים (הצריכה האופיינית לחמישוני האוכלוסייה השונים), בשנת 2019 מדד המחירים לצרכן לחמישון העליון ומדד המחירים לצרכן לחמישון התחתון עלו שניהם בשיעור דומה -0.5%.

בחמישה סעיפי צריכה ראשיים: ירקות ופירות, ריהוט וציוד לבית, הלבשה והנעלה, תחבורה ותקשורת ושונות, נרשמו ירידות מחירים לעומת שנת 2018. בארבעה סעיפי צריכה ראשיים: מזון, דיור, תחזוקת הדירה וחינוך, תרבות ובידור, נרשמו עליות מחירים לעומת שנת 2018. סעיף בריאות נותר ללא שינוי. סעיף ירקות ופירות שינה את מגמתו בשנה זו – עלה בשנת 2018 ב-12.4% וירד השנה ב-2.7%. 

מדד המחירים לצרכן הוא מדד המשקף את העלייה או הירידה ביוקר החיים בחודש הקודם. את המדד מפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, והוא מפורסם בתאריך ה-15 בכל חודש, ומתייחס לנתונים מהחודש הקודם. שינויים חדים במדד יכולים להביא את בנק ישראל, שאחד מתפקידיו המרכזיים הוא לשמור על יציבות המחירים, לנקוט בצעדים במטרה לאזן את המחירים.

בתחילת 2019 עדכנה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את המשקלות של כל אחד מסעיפי ההוצאה לפיהן מחושב מדד המחירים לצרכן. בכדי לחשב את המדד נדרש הלמ"ס להעריך את סך ההוצאה החודשי הממוצע למשק בית בישראל, ולבחון את העלייה או הירידה בכל אחד מרכיבי הסל כחלק מההוצאה הכוללת. בכדי שהמדד יהיה מדויק ככל הניתן, מעדכן הלמ"ס אחת לשנתיים את מבנה המשקלות של כל אחד מסעיפי ההוצאה בהתאם לממוצע ההוצאה של משקי הבית בישראל בשנתיים האחרונות.