דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אלימות נגד נשים

אלימות נגד נשים / רצח אישה ע"י בעלה המאבטח מעלה מחדש לסדר היום את מדיניות נשיאת הנשק בישראל

ילנה יצחקבייב מפתח תקווה היא הקורבן הרביעי מנשק המשמש לאבטחה מאז 2016, אז קבע השר ארדן תיקון לחוק המאפשר למאבטחים לשאת את נשקם מחוץ לשעות העבודה | רלה מזלי מקואליציית 'האקדח על שולחן המטבח' הנאבקת לשינוי החוק: "על הממשלה להתעשת ולקבוע מדיניות נשק קשוחה"

זירת הרצח בפתח תקווה. 17 בינואר 2020 (צילום: רוי אלימה/ פלאש90)
זירת הרצח בפתח תקווה. 17 בינואר 2020 (צילום: רוי אלימה/ פלאש90)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

הרצח של ילנה יצחקבייב שנורתה בסוף השבוע האחרון על ידי בעלה המאבטח, שהתאבד לאחר המעשה, העלה מחדש לסדר היום את מדיניות נשיאת כלי הנשק בישראל. זהו מקרה הרצח הרביעי מאז 2016 שהתבצע באמצעות נשק ששייך למאבטח. באותה שנה הכניס השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, תיקון לחוק ואפשר להעניק למאבטחים היתר לשאת עמם את נשקם מחוץ לשעות העבודה. על פי הערכות של קואליציית "האקדח על שולחן המטבח", שכן אין נתונים מדויקים בנושא, ישנם עשרת אלפים כלי ירייה במרחב הציבורי.

(מתוך עמוד הפייסבוק: האקדח על שולחן המטבח)
(מתוך עמוד הפייסבוק: האקדח על שולחן המטבח)

בין השנים 2013-2002 נורו למוות 36 נשים וגברים באמצעות נשק שיועד לאבטחה. בעקבות פעילות ציבורית של קואליציית "האקדח על שולחן המטבח", הוחלט לראשונה לאכוף את התקנות של חוק כלי הירייה, ונאסר על נשיאת נשק אבטחה מחוץ למקום ושעות העבודה. ואכן, בין אוגוסט 2013 ל-2017 תופעה זו פסקה לחלוטין לאחר שהשר לשעבר, יצחק אהרונוביץ', קבע תקנות שהבטיחו כי החוק ייאכף. חצי שנה לאחר מכן, הקואליציה ערכה סקר בו נמצא ש-85% מהמאבטחים השאירו את הנשק במקום העבודה. בנוסף לכך, נראתה ירידה של כמעט 50% במספר המאבטחים החמושים.

בתחילת 2016 הכניס השר גלעד ארדן תיקון לחוק ואפשר להעניק למאבטחים היתר כמעט אוטומטי שמאפשר להם לקחת עמם את הנשק הביתה לאחר סיום המשמרת. מדיניות זו כללה גם הרחבה דרמטית של מעגל הזכאים להגיש בקשה לרישיון להחזקת נשק פרטי. כשנה לאחר מכן התופעה התחדשה. המקרה הראשון היה מקרה הריגה שארע באוגוסט 2017 בחיפה. נאדר זאיד (63) נורה על ידי בנו המאבטח (26) לאחר שהאחרון טיפל בנשק שהחזיק ברישיון. הבן נעצר בחשד לביצוע עבירה. ב-2018 ארעו שני אירועים דומים לזה האחרון שארע בסוף השבוע האחרון: במרץ באותה שנה נרצחה אישה בת 91 בידי בנה (67) שעבד כמאבטח, בדירתם בבת ים. הבן התאבד לאחר מכן. בספטמבר נמצאו אישה ובעלה, בשנות השישים לחייהם, ירויים בביתם שבמודיעין. על פי החשד, הגבר, שעבד כמאבטח, רצח את אשתו והתאבד.

בנובמבר 2018 הגישה קואליציית "האקדח על שולחן המטבח" עתירה לבג"ץ נגד מדיניות מתירנית זו, על רכיביה השונים. עשרת ארגוני החברה האזרחית וארגוני הנשים החברים בקואליציה פנו לבית המשפט בדרישה לבטל בדחיפות את ההיתר שמאפשר נשיאת נשק על ידי מאבטחים וכן ביטול הרחבת הקריטריונים לקבלת רישיון נשק. בעתירה הזהירו הארגונים מפני "הנזק הבלתי הפיך כתוצאה משימוש מסוכן מכלי הירייה אשר יוכשרו על סמך התבחינים והוראת השעה". המדינה נדרשה אז לתת מידע על עבודת מטה שנעשית כדי לצמצם את מספר המאבטחים החמושים ולהעביר נתונים הנוגעים לקריטריונים לקבלת רישיון פרטי ו/או ארגוני. הדיון בנושא נדחה למרץ.

רלה מזלי, מייסדת שותפה של קואליציית "האקדח על שולחן המטבח" מסרה: "לצערנו, בסוף שבוע זה נוספו שני שמות לרשימה המתארכת של קורבנות כלי ירייה. הרפורמה המסוכנת שמוביל השר ארדן תמשיך לגבות קורבנות, ולכן על הממשלה להתעשת ולקבוע מדיניות נשק קשוחה, שתהיה בטוחה יותר לכולנו".

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!