דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קריסטלינה גאורגייבה

כלכלת הפערים / קרן המטבע: מגזר פיננסי גדול מידי מרחיב את אי השוויון

לפי המחקר, גודל שוק ההון המאפיין את הכלכלות המפותחות פוגע בשוויון על ידי ניפוח רווחים ושכר של העוסקים בשוק ההון, ומסכן את יציבות הכלכלה הריאלית | נשיאת קרן המטבע: "אנחנו בסכנה לחזור לעשור שלפני המשבר הכלכלי הגדול של 1929"

אנשי עסקים בבורסה בוול סטריט. ארכיון ינואר 2020 (Photo by Spencer Platt/Getty Images)
אנשי עסקים בבורסה בוול סטריט. ארכיון ינואר 2020 (Photo by Spencer Platt/Getty Images)
יונתן קירשנבאום

נשיאת קרן המטבע הבינלאומית הנכנסת קריסטלינה גאורגייבה, הזהירה בנאומה בסוף השבוע שעבר נגד הפיכה שנות ה-20 של המאה הנוכחית לדומות לעשור המקביל במאה ה-20, עשור שהוביל למשבר הכלכלי החמור ביותר בהיסטוריה. גאורגייבה הזהירה מפני "העלייה ברמות אי השוויון במדינות המפותחות, שהיו אחד הגורמים לעומק המשבר במאה הקודמת, שידוע בשם השפל הגדול".

גאורגייבה אמרה את הדברים על רקע פרסום דו"ח חדש של הקרן, שקובע כי מגזר פיננסי הגדל מעבר לנקודה מסוימת תורמת באופן חד משמעי לגידול באי השוויון. לטענת הכותבים, גודל שוק ההון המאפיין את הכלכלות המפותחות דווקא מביא פגיעה ברמות השוויון על ידי ניפוח רווחים ושכר של מי שעוסק בשוק ההון, במקביל לפגיעה ביציבות הכלכלה הריאלית.

יו"ר קרן המטבע הבינלאומי קריסטלינה גורגייבה (AP Photo/Jose Luis Magana)
יו"ר קרן המטבע הבינלאומי קריסטלינה גורגייבה (AP Photo/Jose Luis Magana)

על פי כותבי הדו"ח, הסיבה לכך היא שמגזר פיננסי גדול יותר מביא לעלייה חדה בשכר מנהלי ההשקעות ועובדים אחרים במגזר הפיננסי לעומת עובדים במגזרים אחרים. בנוסף, גידול בהיקף המגזר הפיננסי מוביל לעלייה בגובה הרווחים להם זוכים השחקנים בשוק ההון, שגדל באופן חד מעבר לרמת הגידול במגזרים אחרים. "על פי המחקר, מגזר פיננסי גדול במדינות המפותחות מקושר לזינוק בשכר הבכירים והשכירים במגזר" כך נכתב.

כותבי הדו"ח גם מזהירים ששוק הון גדול מגביר את הסיכון לערעור היציבות הפיננסית, וכתוצאה מכך גם לפגיעה ביציבות הכלכלה הריאלית. שוק הון גדול, שבו זורמות כמויות גדולות של כספים, עלול לטענת הכותבים להביא לתרבות של "כסף קל", שבו מלווים אינם חוששים מחלוקת הלוואות בלתי יציבות ומסוכנות, כפי שהתרחש בתקופה שלפני המשבר הפיננסי בשנת 2008. לכן, לטענת הכותבים, מעבר לכך שמגזר פיננסי גדול מנפח את רווחי ושכר המעורבים בו, הוא עלול גם לפגוע בהכנסותיהם של מי שמשתכר מעסקים בכלכלה הריאלית.

לפי המחקר,בתנאים מסוימים יכול המגזר הפיננסי לתרום לירידה ברמות אי השוויון, בעיקר במדינות מתפתחות. לטענתם, הגדלת הגישה לאשראי אצל אוכלוסיות שהיו עד אז חסרות גישה להלוואות. במצבים כאלו, התרחבות המגזר הפיננסי דווקא מיטיב עם הורדת רמות אי השוויון, ופותח לעניים ביותר את ההזדמנות ללוות כספים למטרות השקעה.​

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!