דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נהריה

אחרי הסופה / ועדת הכספים: יש להעביר 11 מיליון ש"ח לעסקים בנהריה שנפגעו ממזג האוויר

ראש עיריית נהריה רונן מורדי בישיבת הוועדה: "נגרם נזק משמעותי שהעירייה לא תוכל לעמוד בו לבדה" | הוועדה תדרוש מהממשלה להכריז על אירועי מזג האוויר 'אסון טבע', באופן שיאפשר לחקלאי האזור לתבוע פיצויים

הצפות בנהריה (צילום: דוד כהן / פלאש 90).
הצפות בנהריה (צילום: דוד כהן / פלאש 90).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת הכספים הודיעה אתמול (שני) כי תפעל לקידום חקיקה המעגנת את נושא הפיצויים בגין אסונות טבע. לצד זאת, קראה הוועדה לממשלה להקציב באופן מידי 11 מיליון שקלים להכשרת עסקים בנהריה שנפגעו קשות כתוצאה מפגעי מזג האוויר – ולהכריז על אירועי מזג האוויר 'אסון טבע', באופן שיאפשר לחקלאים לתבוע פיצויים.

"נהריה עברה שיטפון, לא הצפה. המים הגיע מגב ההר ולצערנו איבדנו את מוטי בן שבת, גיבור לאומי שהציל לא מעט אנשים לפני שנסחף אל מותו" אמר רונן מורדי, ראש עיריית נהריה. "נגרם נזק משמעותי שהעירייה לא תוכל לעמוד בו לבדה. התשתית בעיר נפגעה בצורה קשה: כבישים, פארקים, בולענים שנוצרו. יש פגיעה קשה מאוד בבעלי העסקים, כשמתוך כ-3,500 עסקים קטנים ובינוניים בעיר, כ-200 מושבתים כליל" לדבריו, קניות ארנה החדש שנבנה בעיר, יוותר סגור עוד לפחות שישה שבועות לאחר שהוצף. "את המים הצלחנו להוציא אבל כיום יש שם כמויות גדולות של בוץ. מערכת החשמל והכיבוי קרסה. העסקים הללו לא יצליחו להחזיק וזה עסקים שאנשים חיים מהם".

עובדי מחלקת ביטחון שואבים מים בנהריה (צילום: גרשון עובדיה)
עובדי מחלקת ביטחון שואבים מים בנהריה (צילום: גרשון עובדיה)

"צריך להוסיף סעיף אחד קטן לחוק מס רכוש וקרן פיצויים בגין נזקי מלחמה או בצורת – שיהיה פיצוי בגין נזקי טבע" אמר ח"כ מיקי לוי (כחול לבן). לדבריו הצעת חוק ברוח זו הוגשה כבר בעבר על שולחן הכנסת על ידי ח"כ מנואל טרכטנברג, ואף עברה בקריאה ראשונה, אך חקיקתה נתקעה. "כל הדיון הזה היה מתייתר, היו פשוט שולחים את שמאי רשות המיסים ובזה היה נגמר העניין. חבל שמדינה אחרי 72 שנים אינה יודעת להסדיר את העניין הזה".

גיל סופר מלשכת סוכני הביטוח, חידד כי הן בפוליסות לכיסוי דירות ותכולתן והן בפוליסות לכיסוי נזקים לרכב, הרגולטור מחייב שהפוליסה תכלול גם כיסוי למקרים של נזקי טבע. "אם הלקוח ביטוח גם את המבנה וגם את התכולה הוא יקבל שיפוי כספי לפי הכספים ששילם. אם הבית לא כשיר לאכלוס הוא אמור לקבל גם שכר דירה חליפי. לקוחה שהרכב שלה חנה בחניון והוצף 'טוטל-לוס' קיבלה רכב חלופי ותוך שבועות ספורים תקבל את הפיצוי". עם זאת, באשר לביטוח עסקים הבהיר כי כיסוי לנזקי מזג אוויר איננו מצוי בכל פוליסה.

"אנחנו לא באמת יודעים מה הביטוח יכסה ומה הוא ייתן" אמר אלעד מנחם, בעל עסק מקניון ארנה המושבת. "אנחנו מתמודדים עם חוסר וודאות. אנחנו לא באמת יודעים מה הביטוח כן מכסה, מה הוא ייתן. עברו שבועיים מהמקרה ואנחנו לא יודעים מה יקרה ומה יהיה". שני בוזקלו, בעלת בורקס בכר בקניון הוסיפה "דיברתי עם הביטוחים, אבל אני לא מקבלת תשובות. מחר בבוקר אני צריכה להביא פרנסה לילדים שלי. אנחנו כבר שבועיים לא עובדים ולפחות עוד 4 שבועות לא אעבוד. אבל המשכנתא יורדת לי. המחזור העסקי שלי הוא 18-20 אלף שקלים בחודש, ועם זה אני שמה לחם על שולחן ילדי. אני רוצה שמישהו יגיד לי כאן למי אני צריכה לפנות, למי לגשת? אני לא צריכה הרבה".

אלעד אלקובי, מהפיקוח על חברות הביטוח ברשות שוק ההון, אמר כי הרשות הוציאה דרישה לחברות הביטוח לקבל מידע שוטף באשר לתמונת המצב בעקבות אירועים מזג האוויר, וכן לתת להן קדימות בטיפול. לדבריו, נכון להיום הוגשו כ-4,500 תביעות או פניות לחברות הביטוח, וההערכה הראשונים מאוד היא שהיקף הנזקים הוא כ-130 מיליון שקלים – בשל נזקים לדירות, רכבים ובתי עסק.

שדה מוצף סמוך לעפולה בעקבות הסופה. 9 בינואר 2020 (צילום: ענת חרמוני/פלאש90)
שדה מוצף סמוך לעפולה בעקבות הסופה. 9 בינואר 2020 (צילום: ענת חרמוני/פלאש90)

"יש לנו חקלאים, ומי שמסתובב בשטח רואה שזה היה אירוע חריג" אמר קובי ציטוס, סגן ראש מועצה איזורית חוף הכרמל. "אני לא מדבר רק על הנזקים לפלפלים וליבולים שיש להם כיסוי. אדמות נשטפו לכיוון הים ולנו כמועצה איזורית אין יכולת לטפל בזה. היום, חקלאים במעגן מיכאל ובזיכרון יעקוב לא יכולים להכנס לשטחים". "שאלנו אותנו אם פתחנו את הסכרים באיזור" הוסיפה תמר אנג'ל ממעגן מיכאל, "לא רק שפתחנו אותם – אלא שכל הסכרים שלנו נשטפו לים. יחד עם בריכות הדגים שלנו כולן. ואין לזה פיתרון…".

"משרד החקלאות מוציא כ-200 מיליון שקלים ביטוח לנזקי טבע" אמרה נציגת אגף התקציבים בדיון, והוסיפה כי ישנם תקציבים ייעודיים לפיצויים גם בגין נזקי תשתית. עם זאת אמרה, הוצאת תקציבים אלו תלויה בהכרזת אסון טבע, שאינה תלויה במשרד האוצר. לפיכך, הבהיר יו"ר הוועדה כי בכוונתו לפנות בנושא לראש הממשלה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!