דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דאבוס

כלכלת הפערים / "אי השוויון הכלכלי יצא משליטה": דו"ח חדש מתריע מהתרחבות הפערים הגלובליים

הדו"ח שפרסם ארגון 'אוקספם' לקראת הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס מתמקד בהיבטים מגדריים של אי השוויון העולמי | לפי הנתונים שפורסמו, עושרם של 22 הגברים העשירים בעולם שווה לעושרן של כל נשות אפריקה

עובד ניקיון מנקה את אולם הכנסים בדאבוס לקראת כנס הכלכלה העולמי , ינואר 2018(AP Photo/Michel Euler)
עובד ניקיון מנקה את אולם הכנסים בדאבוס לקראת כנס הכלכלה העולמי , ינואר 2018(AP Photo/Michel Euler)
יונתן קירשנבאום

"אי השוויון הכלכלי יצא משליטה", כך נפתח דו"ח אי השוויון השנתי שפרסם היום (שני) ארגון 'אוקספם' העוסק במלחמה בעוני הגלובלי, לרגל מפגש הפסגה של עשירי העולם בפורום הכלכלי בדאבוס שבשווייץ. הדו"ח עוסק השנה בזכויות הנשים שנאלצות לבצע עבודה ללא תגמול, בעיקר בטיפול במשקי הבית. עם זאת, כבכל שנה הדו"ח מדגיש את הפערים הכלכליים ההולכים וגדלים, וקורא לממשלות העולם למצות את המיסוי על העשירים ביותר, ולהשקיע את ההכנסות בפרויקטים למיגור העוני.

"הפערים העצומים האלו נובעים ממערכת כלכלית סקסיסטית ובעייתית מאד. המבנה הכלכלי הזה הביא לכך שכמויות עצומות של הון וכוח זורמים לידיהם של עשירים מעטים, בחלקם על ידי ניצול עבודתן של נשים וילדים, ועל ידי פגיעה שיטתית בזכויותיהן" נכתב בדו"ח. "כמעט מחצית מתושבי העולם מנסים לשרוד עם 5.50 דולר ליום או פחות. אנשים רבים נמצאים במרחק של טיפול רפואי או שנת בצורת, מחורבן כלכלי מוחלט".

משתתפת בקורס העצמה כללית ומנהיגות לנשים במערב אפריקה בשיתוף עםUNWOMEN (ארכיון מרכז כרמל)
משתתפת בקורס העצמה כללית ומנהיגות לנשים במערב אפריקה בשיתוף עםUNWOMEN (ארכיון מרכז כרמל)

על פי כותבי הדו"ח, לעומת העובדה שקצב הירידה בשיעורי העוני הולך ומאט בשנים האחרונות, דווקא קצב הגידול בעושר העשירים ביותר בעולם נמצא במגמת עליה. על פי הדו"ח, בשנת 2019, המיליארדרים בעולם, 2,153 במספר, החזיקו בעושר גדול יותר מזה של 4.6 מיליארד בני האדם העניים בעולם. כמו כן, אחוז אחד של העשירים ביותר בעולם מחזיק בעושר השווה לפי שתיים מזה של 6.9 מיליארד העניים ביותר ביחד.

פערים מחוץ לכדור הארץ

כותבי הדו"ח הציעו מספר הדגמות ויזואליות להמחשת רמות אי השוויון בין העשירים ביותר ליתר האנשים בעולם. לדוגמא, הכותבים מדגישים כי אם כל אזרחי העולם היו יושבים על שווי ההון שלהם בשטרות של 100 דולר מרבית בני האדם היו יושבים על הרצפה. לעומת זאת, בני מעמד הביניים במדינה עשירה היו יושבים בגובה כיסא, ושני העשירים ביותר בעולם היו יושבים מחוץ לאטמוספרה של כדור הארץ. כמו כן, אם תושב ממוצע של כדור הארץ היה חוסך 10,000 דולר בכל יום מאז בניית הפירמידות במצרים העתיקה, היה בידיו היום הון בשווי של חמישית ממוצע העושר של חמשת העשירים ביותר בעולם.

"בפסגת הכלכלה העולמית נמצאת קבוצת אליטה קטנה של אנשים בעלי עושר בלתי ידומיין. ההון שלהם הולך ותופח לאורך זמן, מבלי שנדרשת מהם השקעה רבה, ובלי להתחשב בערך שהם מייצרים לחברה, אם בכלל", נכתב בדו"ח.

אם כל אזרחי העולם היו יושבים על שווי ההון שלהם בשטרות של 100 דולר מרבית בני האדם היו יושבים על הרצפה, ושני העשירים ביותר בעולם היו יושבים מחוץ לאטמוספרה של כדור הארץ

הדו"ח גם יוצא נגד הפערים שבין הגידול בהכנסות העשירים והעניים ביותר בעולם. לטענת הדו"ח, בעוד העליה בשכר העובדים צומחת בשנים האחרונות בקצב נמוך במיוחד, הכנסת העשירים ביותר מהשקעות הולכת וגדלה, וניצבת ב ברמה גבוהה בהרבה מקצב הגידול בהכנסות של מרבית האנשים בעולם.

"ההערכות הן שמעל לשליש מעושרם של מיליארדרים הגיע אליהם כתוצאה מירושה. רמות כאלו של ירושות יצרו אריסטוקרטיה חדשה, ומסכנות את הדמוקרטיה. העושר של אותו האנשים מקבל חיים משל עצמו; העשירים ביותר יכולים פשוט לשבת ולצפות בעושר שלהם גדל, בעזרתם של רואי חשבון ומנהלי השקעות בשכר עתק. תודות לאנשים אלו, ההחזר על השקעות הון של אותם מיליארדרים החזירו 7.4% בממוצע בשנים האחרונות" כך נכתב.

22 גברים נגד כל נשות אפריקה

חלק גדול מהדו"ח עוסק גם בעבודת נשים שאינה זוכה לתגמול כספי, כמו גידול ילדים וטיפול במשק הבית. על פי כותבי הדו"ח, בכל יום עובדות נשים ברחבי העולם כ-12.5 מיליארד שעות ללא תשלום כלשהו, וערך העבודה אותו הן מבצעות שווה לכ-10.8 טריליון דולר בשנה. כותבי הדו"ח מדגישים כי במקרים רבים נשים עניות אינן מצליחות לעולם לצאת ממעגל העבודה הלא מתוגמלת, ולא מצליחות להגביר את רמת הכנסתן. כותבי הדו"ח גם מציינים כי מדובר באחד הגורמים המעכבים ביותר את יציאתן של נשים עניות ממעגל העוני. הם מציינים כי 22 הגברים העשירים ביותר בעולם מחזיקים ברמת עושר גדולה מזה של כל נשות אפריקה ביחד.

כבכל שנה, אוקספם קוראת בדו"ח למיסוי הוגן יותר על בעלי ההון העשירים בעולם, שלטענתם מתחמקים באופן שיטתי מתשלום מיסים. את כספי המיסים על ממשלות העולם להשקיע במדיניות רווחה שתעזור לעניים ביותר לצאת ממעגל העוני ולשפר את מצבם, כמו גם ברשתות ביטחון חברתיות ושיפור רמת השירותים החברתיים. כמו כן, הארגון קרא למדינות העולם להנהיג חוקי עבודה הנוגעים לעבודה בלתי מתוגמלת של נשים, ולייצר מערכות חוקיות המגנות עליהן מניצול, ומכניס מערכות של תגמול כספי לנשים גם בעבור עבודות שהיום לא זוכות לשכר.​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!