דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משרד האוצר

מדינה בהמתנה / כ-600 מיליון ש"ח נתקעו בבירוקרטיה, ומאות גופים חברתיים מזהירים מקריסה

הכסף שהובטח לעמותות התרבות והחינוך כבר בתקציב 2019 והכרחי לפעילותם, הוקפא בשל התקציב ההמשכי | "דווקא בתקופה של כאוס פוליטי, השמירה על הגופים חשובה" כתבו במכתב לחשב הכללי ולראש אגף התקציבים באוצר

כספת נעולה, כסף לא נגיש (צילום: Shutterstock)
כספת נעולה, כסף לא נגיש (צילום: Shutterstock)
יונתן קירשנבאום

מאות ארגונים חברתיים וחינוכיים מזהירים: תקיעת תקציבים בשל המשבר הפוליטי מסכנת את המשך קיומנו. במכתב שנשלח הבוקר (רביעי) לחשב הכללי רוני חזקיהו ולראש אגף התקציבים שאול מרידור מזהירים ארגוני הגג של גופים בתחומי אומנות, חינוך ותרבות כי הקפאת מאות מיליוני שקלים בגלל התקציב ההמשכי מסכנת את התנהלותם התקינה ובמקרים מסוימים – אף המשך קיומם. "דווקא בתקופה זו של כאוס פוליטי מתמשך ותפקוד לא מלא של ממשלת ישראל, המשך השמירה על הגופים והפעילות שלהם חשובה לחברה הישראלית ולחוסנה" כתבו במכתב.

במכתב, עליו חתומים בין השאר ארגוני גג של אמנים ושחקנים, מועצת תנועות וארגוני הנוער, עמותות תרבות, ישיבות, קהילות ועוד, מבקשים הארגונים לאפשר העברה של כספים שהובטחו להם בתקציב 2019, ועוד לא עברו בעקבות התנהלות המדינה תחת תקציב המשכי. הארגונים מזהירים כי ללא אישור התקציב, העומד על כ-573 מיליון שקלים, קיים חשש לפגיעה בפעילות הגופים: "נדגיש כי ללא חלוקת ההתחייבויות והמקדמות בהקדם, קיים חשש ממשי לפעילותם של הגופים ובמקרים רבים אף לעצם קיומם".

רוני חזקיהו, החשב הכללי במשרד האוצר. (יונתן זינדל/פלאש90)
רוני חזקיהו, החשב הכללי במשרד האוצר. (יונתן זינדל/פלאש90)

התקציב אותו דורשים הארגונים מוגדר כ"עודפים מחויבים", ונכלל למעשה בתקציב 2019. מדובר בכספים שכבר שולמו בפועל על ידי העמותות מתוך תקציבים שאושרו להם כבר, אבל לא חולקו והמשרדים נדרשים להוציאם מיידית בתחילת 2020 – רק שהכספים שבאמצעותם הם יכולים לשלם לעמותות לא עוברים אליהם מסיבות ביורוקרטיות.

הבעיה שבה נתקלו אותם הארגונים קשורה לתקציב ההמשכי, הידוע כתקציב 1/12. בעקבות הקיפאון הפוליטי, הממשלה לא אישרה תקציב חדש לשנת 2020. לכן, המדינה מתנהלת למעשה על בסיס תקציב חודשי של 1/12 מגובה התקציב הקודם, עד שממשלה חדשה תאשר תקציב לשנת 2020. עד אז, מי שמקבל את ההחלטות על התקציב הוא החשב הכללי, רוני חזקיהו, שרשאי להחליט על חלוקת הכספים בתוך המסגרת הנתונה.

על פי הארגונים, באוצר הודיעו כי העברות התקציבים יצטרכו לחכות לאישור תקציב חדש אחרי הבחירות, והעודפים המחויבים ישולמו בפועל מהתקציב הזעום (אחד חלקי שתיים עשרה) של השנה הנוכחית. הארגונים מצדם טוענים כי דחיית ההעברות עד אחרי הבחירות עלול להביא לפגיעה חמורה ואפילו לסגירה של חלק מהפרויקטים. "ראינו לנכון לפנות אליכם בדחיפות גדולה בבקשה לאפשר מתן מקדמות בסכום הגבוה ביותר האפשרי לפי נוהל שר האוצר לגופים הנתמכים כך שתתאפשר המשך פעילותם. פעילות, שהמדינה הכירה בחשיבותה ומצאה לנכון לתמוך בה באופן שוטף". ​

בין הגופים החתומים על המכתב: פורום מוסדות תרבות ואומנות בישראל, איגוד אמני ישראל, קואליציית מתנדבים בחינוך, מנהיגות אזרחית, איגודי הישיבות הגבוהות והחרדיות, איגוד המרכזים לזהות יהודית, מועצת תנועות הנוער, קרן להתחדשות קהילות בישראל, מועצת ארגוני הילדים והנוער, פורום עמותות תרבות ערבית ועוד.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "חוק יסוד משק המדינה, המסדיר את ההתנהלות בתקופה בה לא אושר תקציב מדינה, אינו מאפשר העברת עודפים.

"כמו כן, כל התחייבות של הממשלה משנת 2019, לעמותות ובכלל, תכובד ותשולם במלואה."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!