דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות

אנרגיה מתחדשת / הביאו שמש: פורסם המכרז בעבור השדה הסולארי הגדול ביותר בישראל

השדה שימוקם בשטח של 3,000 דונם ליד דימונה ויאפשר ייצור של 300 מגה-ואט | הקמתו צפויה להסתיים בשנת 2023 | מנכ"ל משרד האנרגיה, אודי אדירי: "מדובר בצעד משמעותי, להגדלת יעדי ייצור החשמל מאנרגיות מתחדשות"

חוות פאנלים סולאריים בנגב (צילום: משה שי/פלאש 90)
חוות פאנלים סולאריים בנגב (צילום: משה שי/פלאש 90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

פורסם המכרז בעבור השדה הסולרי הגדול בישראל, שימוקם בשטח של 3,000 דונם ליד דימונה ויאפשר יצור של 300 מגה-ואט. התחנה צפויה לפעול מ-2023, אך האם ביכולתה לקבוע שיא שלילי נוסף במחיר החשמל?

ועדת המכרזים הבין משרדית לפרויקטי אנרגיה סולארית המשותפת למשרדי האוצר, האנרגיה, רשות החשמל והחברה הממשלתית ענבל, בראשות איציק מרמלשטיין, מנהל יחידת תשתיות ופרויקטי PPP באגף החשב הכללי, פרסמה היום (רביעי) את מסמכי המיון המוקדם במכרז פומבי להקמה ותפעול תחנת כוח סולארית דרום-מערבית לעיר דימונה. לראשונה בישראל, במסמכי המכרז תיכלל דרישה לשילוב טכנולוגיה לאגירת אנרגיה בסוללות כחלק מהתחנה הסולארית.

השטח המיועד לתחנת הכח הסולרית ליד דימונה מתוך מסמכי המכרז (מקור: משרד האוצר)
השטח המיועד לתחנת הכח הסולרית ליד דימונה מתוך מסמכי המכרז (מקור: משרד האוצר)

ממשרד האנרגיה נמסר כי התחנה, שתשתרע על שטח של כ-3,000 דונם, תייצר חשמל באמצעות טכנולוגיה פוטו-וולטאית בהספק של כ- 300 מגה-ואט. בכך תהיה לתחנת הכוח הסולארית הגדולה ביותר בישראל ותסייע בהשגת יעדי הממשלה לייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות. הקמת התחנה צפויה להתחיל בסוף 2021 ולהסתיים במהלך 2023.

האם ישולב שימוש בסוללות בצמוד לשדה סולרי?

לפי ההודעה לעיתונות, המכרז ישלב בתוכו סוללות לאגירת אנרגיה. עם זאת, עיון במסמכי המכרז עצמו, וכן בהזמנה להשתתף בו, לא מציינת כל פקטור לגבי היקף האגירה המתבקש במכרז.

הפרטים היחידים שצוינו הם כי "ועדת המכרזים שומרת לעצמה את הזכות לכלול במסגרת תכולת העבודות בפרויקט את המימון, תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה של מערכת אגירת אנרגיה; לקבוע האם המשתתפים הכשירים או ספקי הניסיון יידרשו להציג, בעצמם או באמצעות אחרים, כל ניסיון וידע בכל הקשור למערכות לאגירת אנרגיה והאם הצגה כזו תנוקד או תיבחן כחלק מתהליך המכרז". מכאן, שעורכי המכרז לא בדיוק החליטו לגבי היקף האגירה בפרויקט.

עד כמה היתרון לגודל יכול להוריד את מחיר החשמל?

ביוני האחרון הכריזה ועדת המכרזים לפרויקטי אנרגיה סולארית על זוכה במכרז להקמת תחנת כוח סולארית באשלים לאחר שהצעתו עמדה על מחיר חסר תקדים של 8.68 אגורות לקוט"ש, הזול ביותר לייצור חשמל בישראל, לרבות ייצור בעזרת דלקים מזהמים. שדה זה יופעל ע"י חברת EDF-RE הצרפתית, הנהנית מעורף פיננסי משמעותי ומקיומה של תחנת השנאה שכבר קיימת באשלים ומאפשרת מחיר כה נמוך. תחנות כח סולריות אמורות להנות מיתרון לגודל, אך בשטח התחנה אין כרגע תחנת השנאה מתאימה, כך שהקמתה מייקרת את עלותה לעומת הפרויקט האחרון באשלים.

מנכ"ל משרד האנרגיה, אודי אדירי: "מדובר בצעד משמעותי, לצד מהלכים רבים נוספים, להגשמת מדיניות המשרד להגדלת יעדי ייצור החשמל מאנרגיות מתחדשות עד לשנת 2030. המכרז הוא הגדול בהיקפו שפורסם עד כה ואנחנו מקווים ומצפים שהוא יביא לבשורה נוספת בעלויות הקמה של אנרגיות מתחדשות וביכולת לקדמן".

יו"ר רשות החשמל, ד"ר אסף אילת: "מברך על פרסום המיון המוקדם למכרז הסולארי בדימונה, פרי למאמץ משותף של החשב הכללי באוצר, משרד האנרגיה ורשות החשמל. המתקן הסולארי שיוקם בהספק של כ- 300MW הוא המשך ישיר לגידול בהטמעת אנרגיות מתחדשות במשק החשמל וישתלב במסגרת פעילות ומאמצי רשות החשמל למימוש יעדי הממשלה באנרגיות מתחדשות ל- 2030, במכרזים והסדרות למתקני PV קרקעיים ועל גבי גגות ומאגרי מים."

מסמכי המכרז פורסמו באתר המכרזים של משרד האוצר, לקישור לחצו – כאן

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!