דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צרפת

צרפת האדומה / הפנסיה, מחיר הדלק ותנאי הרופאים: הצרפתים לא מפסיקים למחות ולשבות

מחאת האיגודים המקצועיים כנגד הרפורמה בפנסיה של הנשיא מקרון מגיעה ליומה ה-54, לצד מחאת האפודים הצהובים כנגד מחירי הדלק ומחאת עובדי מערכת הבריאות על תנאי עבודתם | האיגודים נמצאים בדילמה על אופן הפעלת הכוח שבידיהם, אך בשלב זה אינם נכנעים

מחאה בליון, צרפת. 24 בינואר 2020. (AP Photo/Laurent Cipriani)
מחאה בליון, צרפת. 24 בינואר 2020. (AP Photo/Laurent Cipriani)
אוריאל לוי

השביתה כנגד הרפורמה בפנסיות בצרפת תכנס היום (שני) ליומה ה-54. ביום שישי האחרון יצאו רבע מיליון שובתים לרחובות, ואפילו מגדל האייפל שובת ומוזיאון הלובר נמצא בהשבתה חלקית. השבוע חזרו כל קווי הרכבות, והמטרו לעבודה מלאה אחרי ההשבתה הארוכה ביותר של התחבורה הציבורית בהיסטוריה הצרפתית, והאיגודים העבירו את נקודת הלחץ אל הנמלים והחשמל.

מדי יום שישי בשבע השבועות האחרונים מאות אלפי עובדים יוצאים להפגין ברחובות ומוחים כנגד הסדר הפנסיה אותו שואף הנשיא מקרון לקדם. העובדים בצרפת משביתים את בתי הספר ובתי המשפט, את מערך התחבורה הציבורית, בתי החולים עוברים למתכונת חירום והסחורות בנמלים נפרקות לאט אם בכלל. לטענת הנשיא מקרון, המערכת הנוכחית אינה הוגנת ויקרה מדי, והוא מבקש לשנות את מערכת הרווחה במסגרתה פועלים 42 מסלולים שונים, המתחשבים במצבו הכלכלי והמשפחתי של העובד. הרפורמה תאחד את מערכת הפנסיה ותקבע שני גילי פרישה קבועים, אחד לנשים והשני לגברים. על פי הכללים המוצעים, מי שיבקש לפרוש מוקדם יותר יאלץ לוותר על חלק מהתשלומים להם הוא זכאי.

מחאה בליון, צרפת. 24 בינואר 2020. (AP Photo/Laurent Cipriani)
מחאה בליון, צרפת. 24 בינואר 2020. (AP Photo/Laurent Cipriani)

ביום שישי, מיד עם שובו מביקורו בישראל, המשיך מקרון לקדם את הרפורמה. שר הכלכלה ושר הפנסיה האמונים על הרפורמה הגישו לנשיא את התכנית והוא העביר אותה לדיונים בפרלמנט, שם היא צפויה לעבור בזכות הרוב שהנשיא מחזיק במושבי בית הנבחרים. פרשנים פוליטיים בצרפת מעריכים כי הרפורמה בפנסיה תקבע את הטון בחלקה השני של הקדנציה שלו, בה הוא עשוי לנסות להעביר רפורמות קשות אחרות.​

הרפורמה צפויה לעבור בבית הנבחרים ובסנאט עד אוגוסט, אולם מקרון התחייב להכנס למו"מ עם האיגודים ולמצוא עמם פשרה בנוגע לרפורמה. האיגוד המקצועי הגדול ביותר בצרפת CFDT הודיע לפני כשבוע שהוא מפסיק את המאבק, על מנת לדון עם הממשלה על הפרטים ברפורמה. שורה של איגודים אחרים – בראשם ארגוני העובדים FO ו-CJT המייצגים את עובדי המדינה, הנמלים, המורים, עובדי התחבורה הציבורית ועובדי חברת החשמל – הודיעו כי השביתה תימשך עד שהרפורמה תבוטל כליל.

הדילמה של האיגודים

לפני כשבוע הודיע ה-CJT כי יפסיק להשבית את הרכבות המהירות (TGV) הרכבות הבינעירוניות (SNCF) והמטרו של פריז, זאת אחרי 47 ימים של השבתה חלקית שקבעה שיא חדש בהיסטוריה של צרפת – המדינה המרובה ביותר בשביתות בעולם. במקום להשבית את הרכבות, עברו האיגודים להשבית את הנמלים הימיים ואת החשמל.

השביתה בנמלים עלולה לפגוע אנושות בצרפתים שחיים בטריטוריות שמעבר לים (טריטוריות צרפתיות באיים הקריביים – מרטיניק, באוקיינוס שקט – קלדוניה החדשה, באוקיינוס הודי – ראיניון, ובדרום אמריקה – גינאה הצרפתית). אלו חלקים מצרפת שכלכלתם מבוססת על משלוחי מזון, מוצרים ואנרגיה מצרפת והשבתת הנמלים עשויה לפגוע בהם אנושות. תושבי הטריטוריות נחשבים המעמד הנמוך בצרפת, ועל כן האיגודים המקצועיים מצויים במאבק פנימי אם ההשבתה עצמה לגיטימית או לא.

במקביל לפעולה בנמלים, החלו הפועלים לערוך השבתות של תחנות כוח. בשבועות האחרונים נרשמו למעלה מ-100 מקרים בהם פעילי האיגודים המקצועיים כיבו את החשמל בנקודות שונות בצרפת למספר שעות כל פעם. השיא היה ביום שלישי אחרון, כשהחשמל בדרום פריז כובה לשעתיים וגרם ללמעלה מ-30,000 בני אדם להשאר ללא חשמל. גם נמל התעופה אורלי הוחשך.

בין האפודים הצהובים למחאת הרופאים

האיגודים בחרו בימי שישי כיום ההשבתות בגלל שימי שבת כבר 'תפוסים' על ידי מחאת 'האפודים הצהובים' שנמשכת בצרפת בקביעות מזה 14 חודשים, מאז הודיע מקרון על העלאת מחירי הדלק. בניגוד גמור לאופן בו מסוקרת מחאת 'האפודים הצהובים' מדובר במחאה בלתי אלימה המתרחשת בעשרות ערים בצרפת מדי שבוע כשבמרכזה קריאה לעצור את הרפורמות הקפיטליסטיות של ממשלת מקרון.

ואם כל אלה לא מספיקים לכם, אז השבוע 1,000 רופאים צרפתים איימו להתפטר אם הממשלה לא תענה לדרישות האסיסטנטים, הלבורנטיות והמתמחים, השובתים מזה 10 חודשים ברחבי צרפת. שביתת המתמחים, הלבורנטיות והאסיסטנטים החלה על רקע מחאת 'האפודים הצהובים' במרץ 2019, ובמסגרתה התאגדו עובדי בתי החולים והמתמחים בארגונים ארציים חדשים במטרה להגביר את כוחם מול הממשלה. מלבד השבתה חלקית של רוב בתי החולים הציבוריים בצרפת, עורכים אנשי הרפואה גם הפגנות במדים לבנים וכך מפרידים עצמם מהמפגינים באפודים צהובים.

ממיטראן עד מקרון – הרצף של המחאה על תנאי הפנסיה

סוגיית הפנסיה בצרפת עוררה בעבר שביתות כלליות ומאבקים חברתיים רחבי היקף. ב-1995 ביקש הנשיא דאז פרנסואה מיטראן לערוך רפורמה כללית בפנסיה, מה שהוביל לשביתה כללית של שלושה שבועות, בה שותקה המדינה כולה. מיטראן נאלץ לוותר על עיקרי הרפורמה שלו והסתפק בשינויים מזעריים.

ב-2013 העביר הנשיא דאז ניקולא סרקוזי רפורמה בפנסיה, שכללה את העלאת גיל הפרישה וקיצוץ תשלומי הפנסיה. הוא עשה זאת אחרי שביתת ענק של כשני מיליון עובדים והפגנות בכל רחבי המדינה. המהלך השנוי במחלוקת של סרקוזי היה אחד הגורמים להפיכתו לאחד הנשיאים השנואים ביותר של הרפובליקה. אחד הצעדים הראשונים של יורשו, פרנסואה הולנד, היה ביטול הרפורמה שהוביל סרקוזי.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!