דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
NFL

נשים בספורט / טאצ'דאון: קייטי סוורס תהיה המאמנת הראשונה שתאמן קבוצה בסופרבול

המאמנת השנייה בהיסטוריה בליגת הפוטבול המקצוענית לגברים בארה"ב וגם המאמנת הלסבית המוצהרת הראשונה, תפגוש עם קבוצתה סן פרנסיסקו 49', את הקנזס סיטי צ'יפס באירוע הספורט הגדול בארה"ב

קייטי סוורס, מאמנת San Francisco 49ers ב-NFL. דצמבר 2019. (AP Photo/John Hefti)
קייטי סוורס, מאמנת San Francisco 49ers ב-NFL. דצמבר 2019. (AP Photo/John Hefti)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

מאמנת הפוטבול קייטי סוורס (Katie Sowers) תיצור תקדים מרגש בלילה של יום שני הקרוב במהלך משחק הגמר של ליגת ה-NFL, הסופרבול (שייערך ביום שני בלילה), בין קבוצתה, סן פרנסיסקו 49' (San Francisco 49ers), לקבוצת הקנזס סיטי צ'יפס (Kansas City Chiefs). סוורס, עוזרת מאמן ההתקפה של סן פרנסיסקו, תהפוך למאמנת הראשונה בהיסטוריה שמשתתפת במשחק הסופרבול, זאת לאחר ארבע עונות בליגת ה-NFL. הדרך שלה לפסגת הקריירה המקצועית הייתה לא פשוטה, בטח לאישה בספורט שנחשב מאד גברי ועם ענף נשי מקביל, ה-WFA, שאינו מפותח דיו.

סוורס בת ה-33 החלה לשחק פוטבול כבר בגיל 8 בעיירה קטנה בקנזס בשם הסטון. היא ואחותה התאומה ליז היו משחקות עם הבנים בפוטבול טאקל ולעיתים אף גורמות לחלק מהבנים לבכות, כפי שסיפרה ל-USA Today, "היינו תופסות את החולצות שלהם, מסובבות אותם ומפילות אותם". העובדה שפוטבול נחשב, ודי בצדק, למשחק אגרסיבי ואלים גורמת להורים רבים להפנות את הילדות שלהם לענפי ספורט אחרים. גם אמא של האחיות סוורס העדיפה שבנותיה ישחקו כדורסל עם בנות אחרות במקום פוטבול עם הבנים. התאומות לא וויתרו על האהבה הגדולה שלהן למשחק ולמזלן, בניגוד להורים רבים, הוריהן השלימו עם זה ואפילו עודדו אותן להמשיך בדרך הפחות מקובלת בחברה האמריקאית כשקנו להן בהפתעה לחג המולד מגני כתפיים וקסדות פוטבול אמיתיות.

במהלך לימודיה בקולג' הצטרפו התאומות סוורס לליגת פוטבול הנשים הגדולה בארה"ב ה-WFA. הן שיחקה מספר עונות במדי ווסט מישיגן מייהם ו-קנזס סיטי טייטאנס. לאחר הצטיינותן בליגה, נבחרו לייצג את נבחרת ארה"ב באליפות העולם השנייה בפוטבול אמריקני לנשים שנערכה בפינלנד ב-2013. באליפות לקחו חלק שש נבחרות. ארה"ב הביסה בקלות את כל יריבותיה וסוורס הייתה בין המשתתפות בחגיגה כולל טאצ'דאון בניצחון 0:84 על שבדיה.

לאחר שמונה שנים כשחקנית בליגה, בעקבות פציעה באגן, סוורס פרשה מהמשחק והפכה בעונת 2016 לג'נרל מנג'ר של קבוצת הנשים קנזס סיטי טייטאנס, בזמן שאחותה ליז עדיין כיכבה במדי הקבוצה. בליגת פוטבול הנשים לא היה כסף או משכורת, אז כדי לממן את עצמה עבדה סוורס כמאמנת כדורסל באחת מקבוצות הנערות של העיר קנזס.

אחת הנערות שהיא אימנה, היתה הבת של סקוט פיולי שהיה בין 2009 ל-2012 הג'נרל מנג'ר של הקנזס סיטי צ'יפס. לאחר שהתמנה ב-2014 לעוזר הג'נרל מנג'ר של אטלנטה פלקונס הוא החליט להעניק הזדמנות ראשונה לסוורס ב-NFL ומינה אתה לתפקיד זמני כעוזרת מאמן במחנה האימונים. שם היא פגשה את מתאם ההתקפה של אטלנטה, קייל שאנהאן, שהתרשם ממנה וצרף אותה לצוות האימון שלו כשעבר להיות המאמן הראשי של סן פרנסיסקו ב-2017.

בזמן חתימת החוזה עם סן פרנסיסקו הפכה סוורס לאישה השנייה בלבד שמועסקת כעוזרת מאמן קבועה בליגת ה-NFL. שניה רק לקתרין סמית שהועסקה לעונה אחת ב-2016 על-ידי הבאפלו בילס. לפני תחילת עונת 2017 יצאה סוורס מהארון והצהירה על היותה לסבית. בכך הפכה גם למאמנת גברים או נשים הראשונה שהיא חלק מהקשת הלהט"ב.

במהלך עונת 2019 היו שמונה נשים שאימנו בליגת ה-NFL. ארבע מתוכן היו מאמנות עם חוזה קבוע. זו כבר לא פריצת דרך חד-פעמית, אלא התווית מסלול למקצוע ספורטיבי שמאפשר גם לנשים לקחת חלק משמעותי מליגת ה-NFL ללא קשר למגדר שלהן אלא רק ליכולת שלהן להיות טובות מספיק בשביל התפקיד עליו הן מתחרות.

קייטי סוורס עשתה את כל הדרך הלא פשוטה מעיירה קטנה מאוד בקנזס עד לסופרבול וזאת תהיה כנראה עוד נקודת ציון משמעותית בקריירה שלה, שנמצאת רק בתחילת דרכה, אם קבוצתה תנצח בגמר דווקא את הקבוצה של המדינה בה היא גדלה – נקודת ציון קטנה גדולה כחלק בלתי נפרד מאירוע הספורט הגדול בארה"ב.​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!