דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אמזון

משבר האקלים / "לא ישתיקו אותנו": עובדי אמזון מחריפים את המחאה נגד מעורבות החברה במשבר האקלים

מאות עובדים הצטלמו לסרטון מחאה על מדיניות החברה, תוך הפרה גלויה ומכוונת של איסור על עובדים להתבטא ציבורית אודותיה ללא אישור | העובד אוסטין ווילצ'ייר: "אני גאה בעבודתי באמזון. בואו נתחייב לטפל בבלאגן שלנו"

עובדי אמזון מפגינים מול מטה החברה בסיאטל בדרישה מהחברה להיאבק במשבר האקלים. 20 בספטמבר 2019 (AP Photo/Elaine Thompson)
עובדי אמזון מפגינים מול מטה החברה בסיאטל בדרישה מהחברה להיאבק במשבר האקלים. 20 בספטמבר 2019 (AP Photo/Elaine Thompson)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

מאות מעובדי אמזון מוחים כנגד מדיניות התקשורת של החברה, שאותה הם רואים כ"מדיניות השתקה". המדיניות נקבעה בתגובה לכך שעובדים חשפו לציבור שיתוף פעולה בין אמזון לחברות בתעשיית הגז והנפט, שעשוי לסייע לאותן החברות לשאוב יותר דלקים פוסיליים ביעילות רבה יותר.

באתר "מדיום" מופיע פוסט עם 364 ציטוטים מעובדים שונים שהתבטאו בשמם המלא והביעו את דעתם על מדיניות האקלים של החברה. כך למשל כתב אוסטין ווילצ'ייר, מהנדס פיתוח תוכנה בכיר: "אנו חיים בעידן של טמפרטורות שיא, שריפות ענק מחריבות את מדינתי קליפורניה ואת כל יבשת אוסטרליה, הכחדת מינים שלמים של בעלי חיים, בקנה מידה בלתי נתפס, המונעים ממני לישון בלילה. לא ניתן לסמוך רק על הצרכנים שיובילו את השינוי המתבקש. חברות ברחבי הגלובוס צריכות להוביל את ההסתערות. אני גאה בעבודתי באמזון ואני יודע שיש לנו אפשרות לגרום לשינוי עצום. בואו נתחייב לטפל בבלאגן שלנו. לעזאזל, אם מיקרוסופט מסוגלת, למה לא גם אנחנו?"

בסרטון שפרסמו העובדים אתמול (שני) מופיעים העובדים בשמותיהם ומחזיקים בדף ועליו הסיסמה: "לא ישתיקו אותנו".

https://twitter.com/AMZNforClimate/status/1221842637168074752

לטענת העובדים השותפים למחאה, רק התבטאות פומבית של עובדים בנושא תאלץ את החברה לבחון ברצינות נושאים כמו טביעת הפחמן של החברה, שיתוף הפעולה עם תעשיות הגז והנפט ו"מריחת זמן" של ההנהלה ביישום הצעות של העובדים להפחתת התרומה של החברה למשבר האקלים. לכן הם מזהים את מדיניות התקשורת החדשה של החברה כגורם שפוגע בסופו של דבר באקלים ובעיניהם רק דיבור חופשי על הנושא עשוי להביא לשינוי.

חלק ניכר מהעובדים החתומים על ההצהרות אינם עובדי מחסן בעלי הכשרה מקצועית בסיסית, אלא דווקא עובדים בתפקידי פיתוח בכירים. אף על פי כן, הם מהווים חלק זעיר מענקית הטכנולוגיה, המעסיקה כיום מעל 600 אלף עובדים ברחבי העולם.

ביום שני, עובדי אמזון זכו לתמיכה מהסנאטור ברני סנדרס, השואף לזכות במועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות, ומהאקטיביסטית והסופרת נעמי קליין. קליין קוראת בשנים האחרונות לפעילים בנושאי איכות הסביבה והאקלים לפלס דרך למאבק משותף עם ארגוני עובדים.

בתגובה לכתבה באתר VICE, אמר דובר מטעם אמזון כי "בעוד שהעובדים מוזמנים לדון בחופשיות עם כל הצוותים באמזון העוסקים בקיימות ובנושאים אחרים, אנו אוכפים מדיניות תקשורתית ולא נרשה לעובדים ליצור ייצוג שגוי של החברה או של עמיתיהם שמפתחים פתרונות לבעיות הקשות הללו".

העובדים מקווים שהפרת מדיניות התקשורת של אמזון בהיקפים משמעותיים על ידי עובדים רבים ככל האפשר המחזיקים בתפקידים קריטיים לחברה, עשויה לנטרל את היכולת המעשית של החברה לנקוט במדיניות ענישה, משום שהיא תגרום לה יותר נזק מתועלת.

 

כיצד אמזון תורמת למשבר האקלים?

שירותי מחשוב הענן של אמזון צורכים חשמל רב, הן לצורך הפעלת השירות והן לצורך קירור אינטנסיבי של חדרי השרתים. במקביל, משלוחי קניות מאמזון נעשים בעזרת מטוסים, משאיות, וכלי רכב אחרים שפולטים גזי חממה ומזהמים את האוויר. תכניות להפחתת טביעת הפחמן מורכבות מהתייעלות טכנולוגית לצד צעדים נגדיים לפליטות כמו שתילת עצים שלוכדים פחמן דו חמצני מהאוויר ומאפשרים באופן תאורטי טביעת פחמן שלילית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!